Tvätta bilen själv vs. Cleanpark?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
27 augusti 2015 · 4 418 Inlägg

Memphis_Raines skrev:

Lowpass skrev:
CleanPark, är det något företag i GBG eller antar jag? tongue

Hehe japp, allt finns i pumpar som man sprutar över bilen. Finns kke inte någon annanstans?
Bara tvättat så en gång när jag va mindre o hjälpte till, tyckte det var askul, men i närmare eftertanke tror jag nog att det är bättre att fixa allt "själv", behöver högtryckstvätt o oljeavskiljare (ev. tungmetallavskiljare oxå?) som bara finns på såna ställen o mackar.

Använd deras avfettning och spola av bilen därefter.

SEN... tar du din egen hink, med en NY svamp och ett bra schampo som du tvättar bilen med.

Efter det spolar du av bilen med deras prylar och avslutar med "avhärdat vatten" så är du helt "safe"....







ALDRIG borstar på en bil!


....................ALDRIG!!!

wink

Senast redigerat av Jill (27 augusti 2015)

B-Body GM B-Body Nörd
27 augusti 2015 · 370 Inlägg

Jag brukar tvätta min röda caprice på sådan "pollett tvätt" innan man ska ut och åka med den, dock så är det bara lättare tvätt då det bara är damm och fingeravtryck på lacken som kommit sen förra gången man var ute med den som ska tvättas bort, behöver den lite djupare rengöring så tar jag den till kompisens bilvårdsfirma. Jag använder deras tvättmedel och jag tycker att det fungerar bra, dock så använder jag ALDRIG borstarna utan har med mig några tvättsvampar som jag sedan gör rent när jag kommer hem. Brukar gå på 80 kr om man tar det lugnt.

Senast redigerat av B-Body (27 augusti 2015)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Memphis_Raines
28 augusti 2015 · 51 Inlägg

Jill skrev:
Använd deras avfettning och spola av bilen därefter.

SEN... tar du din egen hink, med en NY svamp och ett bra schampo som du tvättar bilen med.

Efter det spolar du av bilen med deras prylar och avslutar med "avhärdat vatten" så är du helt "safe"....







ALDRIG borstar på en bil!


....................ALDRIG!!!

wink

Tack så mycket. Precis vart iväg o skaffat mig lite tvättprylar så, blir väl nog till näst-näst-nästa tvätt misstänker jag smile men uppskattar input, tack!

B-Body skrev:
Jag brukar tvätta min röda caprice på sådan "pollett tvätt" innan man ska ut och åka med den, dock så är det bara lättare tvätt då det bara är damm och fingeravtryck på lacken som kommit sen förra gången man var ute med den som ska tvättas bort, behöver den lite djupare rengöring så tar jag den till kompisens bilvårdsfirma. Jag använder deras tvättmedel och jag tycker att det fungerar bra, dock så använder jag ALDRIG borstarna utan har med mig några tvättsvampar som jag sedan gör rent när jag kommer hem. Brukar gå på 80 kr om man tar det lugnt.

Inga borstar OK OK i get it wink

Skoda Fabia "Körsbäret" (2008)
mrcarflow
21 oktober 2015 · 139 Inlägg

Att tvätta själv är nog det bästa man kan göra!

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Digital_Kicker
21 oktober 2015 · 3 721 Inlägg

Det är kul att tvätta bilen. Vet inte hur mycket du vill lägga på att få en fin bil. Men kan ju rekommendera en lackkonservering med rätt produkter. Då kommer du slippa att använda svampar m.m. Spola av bilen och skiten rinner av. Du får även ett bättre skydd mot stenskott, repor, fågelskit m.m.
Bara ett förslag smile

CC72
21 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Och med en lackkonservering menar du sprayvax, 1k lackskydd, 2k lackskydd eller ett keramiskt lackskydd?

Digital_Kicker
21 oktober 2015 · 3 721 Inlägg

CC72 skrev:
Och med en lackkonservering menar du sprayvax, 1k lackskydd, 2k lackskydd eller ett keramiskt lackskydd?

Keramiskt menade jag, såg att jag glömde skriva vilket smile

Kubista
21 oktober 2015 · 71 Inlägg

AX3L skrev:

rcy skrev:
Dom flesta anläggningar i stil med Cleanpark tillåter inte att man tar med egna medel, brukar vara väldigt tydligt skyltat om det.

Och bryter man mot det väntar sanering av anläggningen som antagligen inte är helt gratis. Ditt regnr har ju kamerorna, och ditt ansikte också antagligen.

Egentligen tycker jag kommunen skulle bistå med plattor där man kunde tvätta och vattnet skildes bort för att få folk att inte tvätta på gatan, mot en mindre summa för vattnet då. Jag ser det som en del av avfallshanteringen som ju i regel är gratis för att inte folk ska använda skogen. Jag bor också i Göteborg och har en bra bit till närmaste GDS..

Har tvättat med mina egna grejer i år på polettvättar i HBG och aldrig fått skit.. Står inga skyltar så vad ska de göra? Jag betalar ju fortfarande. Att de sedan skulle sanera tror jag knappast då de redan har specialla dräneringar, mycket drygare om en granne skvallrat på att du gör värsta tvätten på uppfarten så det rinner ner i vanliga avlopp + eventuell torr säsong. Är ju som att köpa en burgare på mcdonald's och dricka en egen dricka till det. Kanske inte det mest moraliska men det står inga regler på att man inte får, dessutom betalar du för käket och att få sitta i deras restaurang.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
mrcarflow
30 oktober 2015 · 139 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Det är kul att tvätta bilen. Vet inte hur mycket du vill lägga på att få en fin bil. Men kan ju rekommendera en lackkonservering med rätt produkter. Då kommer du slippa att använda svampar m.m. Spola av bilen och skiten rinner av. Du får även ett bättre skydd mot stenskott, repor, fågelskit m.m.
Bara ett förslag smile

Bra förslag!

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang