5436
Sök

Knackande ljud från under huven, kopplingen?

2 Inlägg
22 oktober 2015
Trådstartare
Hej! Jag har en Audi a4 1.8T från 97. Började i förra veckan höra vad som låter som ett kackande från ljud från under huven. I början lät de inte mer än att jag till och med tvekade på om jag bara intalade mig själv att de var ett nytt ljud, men efter kanske 12 km körning lät de så mycket att jag inte har vågade fortsätta köra.

Ljudet låter inte på tomgång, jag kan frikoppla och varva motorn utan att det låter. När bilen är i rörelse knackar det intensivare ju högre hastighet den har, och de låter även vid frikoppling. Jag tycker de låter mer mer vid motorbromsning. Däremot så hörs de inget alls när jag backar.

Jag har inte upplevt några problem med tröga växlar eller så, kan de vara kopplingen som gett sig?

tacksam för alla svar

Evildan
22 oktober 2015
Hej och välkommen hit.

Prova att hissa bilen en sida i taget framtill och rotera hjulen för handkraft, dom skall inte hacka när växeln är ur.
Greppa sedan hjulet klockan 9 och 3 och vicka och lyssna känn efter om det glappar, prova även kl 6 och 12 och gör om manövern.
Återkom sedan efteråt och skriv om du hört något oljud eller hittat något glapp vid manövrarna.

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 oktober 2015
Ok..Så du har ett hastighets beroende oljud, inte varvtalsrelaterat. Då bör man kunna utesluta motorn iadf smile.
Det låter INGET när du fikopplar borde betyda att kopplingen är OK. Det låter inget heller (?) med uppsläppt koppling o bilen i friläge borde betyda att växelådans ingående axel "med tillbehör" är OK. Det knackar när du rullar med ned tryckt koppling borde betyda att ditt problem är tex nån drivknut. Testa att köra i snäva cirklar, låter det mer/mindre eller om det knakar betänkligt så kan det vara en yttre drivknut. Slitna drivknutar kan oxå knacka rejält vid körning rakt fram, det råkade jag utför kom helt plötsligt utan förvarning. Minns jag rätt så lätt det mindre precis när man släppt gasen men sen kom ljudet igen....Kassa hjullager? Mja. De brukar morra mer o komma "med tiden". Men testa o svänga kraftigt höger/vänster i typ 50-70 km/h, är ljudet konstant så är det gissningsvis inget hjullager. Om ljudet tilltar/minskar omväxlande så kan det vara ett hjullager, eller en drivknut kanske...Gissningar från min sida endast!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 Inlägg
30 oktober 2015
Trådstartare
Hej! jag provade att köra i cirklar båda hållen och märkte att de bara lät vid högersväng, skruvade av höger fram vickade o kollade, inget konstigt där, skulle sen skruva av vänster fram och märkte då att alla muttrar satt så löst att de gick att skruva av med fingrarna. Tog tog bort lite skit från skivan och skruvade åt ordentligt och voilá!
tack för hjälpen hade tur denna gång!

Sök