Dubbla intercoolers i serie.

Wheel_Spin
27 oktober 2015 · 245 Inlägg

Tjena, funderar på att montera dubbla intercoolers i serie. Finns det några nackdelar med detta?

Besiktningen kan jag väl glömma? Så får göra detta efter besiktningen isåfall. Bilen är en Volvo 940 LTT.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

En stor lär bli bättre flödesmässigt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
caromania Forummoderator
28 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

Tryckförlusten ska bli mindre med "parallellkopplade" intercoolers enligt någon studie jag läst.

Besiktningen bör inte ha några invändningar?

Senast redigerat av caromania (28 oktober 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:
Tryckförlusten ska bli mindre med "parallellkopplade" intercoolers enligt någon studie jag läst.

Besiktningen bör inte ha några invändningar?

Hur menar du med tryckförlust?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AlextremeII
28 oktober 2015 · 104 Inlägg

Sitter dubbla i serie på min Audi A4 2.0TFSI, en bakom dimljusgallret på var sida. Sen om det var en platsfråga eller en effektfråga vet jag inte. 1.8TFSI:n har dock bara bakom ena gallret medans det andra är fejk.

It´s Not Leaking Oil, It´s Sweating Power...
caromania Forummoderator
28 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Tryckförlusten ska bli mindre med "parallellkopplade" intercoolers enligt någon studie jag läst.

Besiktningen bör inte ha några invändningar?

Hur menar du med tryckförlust?

Jag är nog fel person att försöka förklara fysiken bakom det hela, men testa att googla pressure drop och intercooler. Detta är en länk som innehåller lite funderingar:

http://forums.hybridz.org/topic/18014-d … -question/

Logiken är tydlig och enkel, luften stöter på en intercooler på sin väg mellan turbo och spjällhus som sabbar flödet etc. Är de monterade i serie så stöter luften på två intercoolers. Ja, luften blir kallare, men den kommer liksom inte fram.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Wheel_Spin
28 oktober 2015 · 245 Inlägg

DiwraZ skrev:
En stor lär bli bättre flödesmässigt

Men är inte flödesförlusten så liten att det inte ens är värt att nämna? Med tanke på den extra kalla temperaturen som blir?

Min tanke va alltså att ha en jävligt stor intercooler i fronten, största möjliga (Platsmässigt), samt största möjliga en gång till, fast med en annan placering.

Senast redigerat av Wheel_Spin (31 oktober 2015)

Pininfarina406
28 oktober 2015 · 536 Inlägg

Jag skulle kunna tänka mig att det vore bättre att parallellkoppla två intercoolers i så fall. Det borde ge samma flödesförlust som en intercooler då.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

Man vill väl ha kortast möjliga längd på tryckrör antar jag? Man får ju ett senare ladd ju större volym som ska fyllas. Eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
caromania Forummoderator
30 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

DiwraZ skrev:
Man vill väl ha kortast möjliga längd på tryckrör antar jag? Man får ju ett senare ladd ju större volym som ska fyllas. Eller?

Ja något sådant. Sedan är ju konstruktionen på IC viktig. Större är inte alltid bättre. Det beror lite på syftet. Ska man köra bana och maxxa hela tiden så är nog störst bäst. Sådan är ju emellertid inte verkligheten.

Många bilar har säkerligen redan adekvat kylning av laddluften. Saab har enligt vad jag läst lyckats väldigt bra och deras intercoolers lär vara svårslagna. På min bil sitter en underdimensionerad IC som är ganska kass. För min del skulle det varaväldigt lönsamt ur effektsynpunkt att byta ut mot t ex en IC från en Nissan Pulsar men det skulle innebära kapa i fronten och ta bort ac-anläggningen. Ergo det kommer inte hända. Men under projektplaneringens gång har jag läst på lite. Tyvärr har jag en insugstemp på 60grader på sommarens varma dagar vilket verkligen suger kraft. För min del lutar det därför åt vatteninsprutning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:

DiwraZ skrev:
Man vill väl ha kortast möjliga längd på tryckrör antar jag? Man får ju ett senare ladd ju större volym som ska fyllas. Eller?

Ja något sådant. Sedan är ju konstruktionen på IC viktig. Större är inte alltid bättre. Det beror lite på syftet. Ska man köra bana och maxxa hela tiden så är nog störst bäst. Sådan är ju emellertid inte verkligheten.

Många bilar har säkerligen redan adekvat kylning av laddluften. Saab har enligt vad jag läst lyckats väldigt bra och deras intercoolers lär vara svårslagna. På min bil sitter en underdimensionerad IC som är ganska kass. För min del skulle det varaväldigt lönsamt ur effektsynpunkt att byta ut mot t ex en IC från en Nissan Pulsar men det skulle innebära kapa i fronten och ta bort ac-anläggningen. Ergo det kommer inte hända. Men under projektplaneringens gång har jag läst på lite. Tyvärr har jag en insugstemp på 60grader på sommarens varma dagar vilket verkligen suger kraft. För min del lutar det därför åt vatteninsprutning.

Vatteninsprutning säger du. Syftar du på att spruta vatten på framsidan av cellpaketet? Det har jag sett på Mitsubishi Evo VI. Blås på handen. Slicka på den och blås igen. Blir en jäkla skillnad

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
caromania Forummoderator
30 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:

DiwraZ skrev:
Man vill väl ha kortast möjliga längd på tryckrör antar jag? Man får ju ett senare ladd ju större volym som ska fyllas. Eller?

Ja något sådant. Sedan är ju konstruktionen på IC viktig. Större är inte alltid bättre. Det beror lite på syftet. Ska man köra bana och maxxa hela tiden så är nog störst bäst. Sådan är ju emellertid inte verkligheten.

Många bilar har säkerligen redan adekvat kylning av laddluften. Saab har enligt vad jag läst lyckats väldigt bra och deras intercoolers lär vara svårslagna. På min bil sitter en underdimensionerad IC som är ganska kass. För min del skulle det varaväldigt lönsamt ur effektsynpunkt att byta ut mot t ex en IC från en Nissan Pulsar men det skulle innebära kapa i fronten och ta bort ac-anläggningen. Ergo det kommer inte hända. Men under projektplaneringens gång har jag läst på lite. Tyvärr har jag en insugstemp på 60grader på sommarens varma dagar vilket verkligen suger kraft. För min del lutar det därför åt vatteninsprutning.

Vatteninsprutning säger du. Syftar du på att spruta vatten på framsidan av cellpaketet? Det har jag sett på Mitsubishi Evo VI. Blås på handen. Slicka på den och blås igen. Blir en jäkla skillnad

Hade den anordningen på en annan Rover-turbo och det har en viss verkan från noll så att säga. ICn håller sig kallare från början och det är bra, men det jag menar är en tryckvakt och ett duschmunstycke som monteras antingen i IC eller vid spjällhus som helt enkelt släpper in en vattendimma eller alkohol/vatten när ett visst tryck uppnås. Det reparerar höga insugstemperaturer ganska bra. Aquamist finns det ett system som heter, man kan även bygga enkla system om man har tummen på rätt ställe. Syftet för mig handlar mest om att spara på motorn (Rovers turbomotorer gillar inte värme) än att slå världsrekord i laddtryck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
30 oktober 2015 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:

DiwraZ skrev:

caromania skrev:

Ja något sådant. Sedan är ju konstruktionen på IC viktig. Större är inte alltid bättre. Det beror lite på syftet. Ska man köra bana och maxxa hela tiden så är nog störst bäst. Sådan är ju emellertid inte verkligheten.

Många bilar har säkerligen redan adekvat kylning av laddluften. Saab har enligt vad jag läst lyckats väldigt bra och deras intercoolers lär vara svårslagna. På min bil sitter en underdimensionerad IC som är ganska kass. För min del skulle det varaväldigt lönsamt ur effektsynpunkt att byta ut mot t ex en IC från en Nissan Pulsar men det skulle innebära kapa i fronten och ta bort ac-anläggningen. Ergo det kommer inte hända. Men under projektplaneringens gång har jag läst på lite. Tyvärr har jag en insugstemp på 60grader på sommarens varma dagar vilket verkligen suger kraft. För min del lutar det därför åt vatteninsprutning.

Vatteninsprutning säger du. Syftar du på att spruta vatten på framsidan av cellpaketet? Det har jag sett på Mitsubishi Evo VI. Blås på handen. Slicka på den och blås igen. Blir en jäkla skillnad

Hade den anordningen på en annan Rover-turbo och det har en viss verkan från noll så att säga. ICn håller sig kallare från början och det är bra, men det jag menar är en tryckvakt och ett duschmunstycke som monteras antingen i IC eller vid spjällhus som helt enkelt släpper in en vattendimma eller alkohol/vatten när ett visst tryck uppnås. Det reparerar höga insugstemperaturer ganska bra. Aquamist finns det ett system som heter, man kan även bygga enkla system om man har tummen på rätt ställe. Syftet för mig handlar mest om att spara på motorn (Rovers turbomotorer gillar inte värme) än att slå världsrekord i laddtryck.

Ja det verkar som vatten i förbränningen har sina fördelar under kontrollerade former

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torsen
2 november 2015 · 7 234 Inlägg

caromania skrev:
Tyvärr har jag en insugstemp på 60grader på sommarens varma dagar vilket verkligen suger kraft.

Varför inte montera snorkel?
Har jag gjort på flera bilar.
Mätte temperaturen under motorhuven en mycket varm sommardag till 90 grader.
Tog upp öppningar i huvens sidor och mätte att temperaturen sänkts till 70 grader.
Monterade därefter snorkel så att motorn skulle få "vanlig" utetempsluft = 30 - 35 grader.

Har dock varit fråga om bensinsugmotorer.

Finns bilar som tar luften till IC direkt utifrån - L R t ex.

Ursäkta lite o t.

caromania Forummoderator
2 november 2015 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

caromania skrev:
Tyvärr har jag en insugstemp på 60grader på sommarens varma dagar vilket verkligen suger kraft.

Varför inte montera snorkel?
Har jag gjort på flera bilar.
Mätte temperaturen under motorhuven en mycket varm sommardag till 90 grader.
Tog upp öppningar i huvens sidor och mätte att temperaturen sänkts till 70 grader.
Monterade därefter snorkel så att motorn skulle få "vanlig" utetempsluft = 30 - 35 grader.

Har dock varit fråga om bensinsugmotorer.

Finns bilar som tar luften till IC direkt utifrån - L R t ex.

Ursäkta lite o t.

Insuget sitter väldigt bra redan nu, med en typ av snorkel. Väldigt välbyggt redan som original. Och tempen ligger på utomhusnivå under normal körning, men sedan när man piskar några vändor så är det omöjligt att få ner den, speciellt om det är lite kö-körning. Det handlar om att turbon värmer upp insugsluften så kraftigt och därigenom intercoolern som inte förmår att komma ner i temp snabbt nog. Den är helt enkelt underdimensionerad och illa placerad. Detta i kombination med att jag har ett högre laddtryck är inte så bra. Jag tjänar faktiskt effekt på att sänka turbotrycket en varm sommardag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang