BMW 316 -97 går varm

GB_
11 november 2015 · 51 Inlägg

Tjena!

Har en 316 compact med m43b16 motorn. Upptäckte igår efter en stunds körning att den tryckte ut lite lite vatten från kylarlocket.
Inte alls mycket men man hörde att den tryckte ur sig en del luft. Öppnade locket när motor hade svalnat och då pös det ur rätt mycket luft.

Va ute och provkörde idag igen och då gick den upp rätt högt i temp, precis under rött på mätaren. Då funkade inte heller värmen.
Sen efter 2 min så hoppa det plötsligt ner till normaltemp och värmen hoppade igång i 1 minut för att sen sluta igen.
Sen låg bilen på normaltemp tills jag parkerade den. Hade då samma fenomen med att det pös lite från kylarlocket.

Nån som har en ide om vad det kan va?
Funderar på om det är termostaten som har börjat balla ur? Men får inte riktigt ihop det med pysandet från kylarlocket.
Kan den på nått väster dragit in luft i kylsystemet? 

Tack på förhand!  smile

/Gustav

GB_
13 november 2015 · 51 Inlägg

Körde en runda idag, höll tempen fint men fortfarande värme bara av o till.
Lät den svalna och gick ut kolla lite och konstaterade att expansionskärlet va nästan helt tomt...

Så blir att spendera helgen med att felsöka kylsystemet  neutral  Mekar hellre e30 än e36

kajc
13 november 2015 · 311 Inlägg

Risk för topplockspackning....
Har du luftat kylsystemet? ( bilen på tomgång, full värme i kupen, lock borta, fyll på vatten om det sjunker, kolla på tempmätaren så den hinner bli varm dvs termostaten öppnar)
Slutet kylsystem, brukar inte kunna dra in luft. Termostatbyte? kan vara.

GB_
13 november 2015 · 51 Inlägg

har kollat oljan och den ser fin ut och bilen ryker inte mer än normalt, så hoppas att topplockspackningen inte är felet.
Luftade systemet och det verkade tomt eller vad jag ska säga.
Har en ny termostat på väg hem som beställdes innan jag upptäckte att vattnet va borta, så blir att plocka ner och undersöka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang