För lågt lambdavärde på 945LTT

KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

945 1997.
Tjena. Var och besiktigade 945an idag och allt gick braförutom lambdavärdet som var sjukt lågt. hade ca 40% E85 i tanken. Kan det ha någonting med det att göra. Vet att det blir högt om man har avgasläckage. Skiver alla värden så får ni se.

CO-K-Värde: 0,0% (0,5%)
CO Förhöjd tomgång: 0,0% (0,3%)
HC: 24ppm (100ppm)
Lambda förhöjd tomgång: 0,10 (0,96-1,04)

Tack på förhand// Nisse

Volvo V70 (2007)
Anton945
2 december 2015 · 29 Inlägg

Testa besikta på en annan station, sådär mycket fel känns som mätfel.

Volvo 945 (1998)
turbo98
2 december 2015 · 1 362 Inlägg

det bör nog bero på att du hade såpass mycket e85 så jag skulle nog testa på ren bensin smile

KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

Anton945 skrev:
Testa besikta på en annan station, sådär mycket fel känns som mätfel.

Aa ska prova det! Kändes ju helt åthelvete om det skulle stämma tongue

Volvo V70 (2007)
KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

turbo98 skrev:
det bör nog bero på att du hade såpass mycket e85 så jag skulle nog testa på ren bensin smile

Ska tanka fullt med 95oktan sen åka in på en annan station smile tack för tipset smile

Volvo V70 (2007)
turbo98
2 december 2015 · 1 362 Inlägg

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:
det bör nog bero på att du hade såpass mycket e85 så jag skulle nog testa på ren bensin smile

Ska tanka fullt med 95oktan sen åka in på en annan station smile tack för tipset smile

för vet att om man har högt värde kan man ha i lite e85 för att sänka så du bode faktiskt få så lågt så testa du smile

Anton945
2 december 2015 · 29 Inlägg

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:
det bör nog bero på att du hade såpass mycket e85 så jag skulle nog testa på ren bensin smile

Ska tanka fullt med 95oktan sen åka in på en annan station smile tack för tipset smile

Etanolen borde ha gjort att den får för lite soppa, med det där värdet är det mer som att motorn dränkts i bensin.

Volvo 945 (1998)
KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

turbo98 skrev:

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:
det bör nog bero på att du hade såpass mycket e85 så jag skulle nog testa på ren bensin smile

Ska tanka fullt med 95oktan sen åka in på en annan station smile tack för tipset smile

för vet att om man har högt värde kan man ha i lite e85 för att sänka så du bode faktiskt få så lågt så testa du smile

Jävligt synd att jag har en lambda påväg hem redan xD Kan vara bra att ha. Nån jävla gång går den nog sönder xD

Volvo V70 (2007)
KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

Anton945 skrev:

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:
det bör nog bero på att du hade såpass mycket e85 så jag skulle nog testa på ren bensin smile

Ska tanka fullt med 95oktan sen åka in på en annan station smile tack för tipset smile

Etanolen borde ha gjort att den får för lite soppa, med det där värdet är det mer som att motorn dränkts i bensin.

Skitskumt xD

Volvo V70 (2007)
turbo98
2 december 2015 · 1 362 Inlägg

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:

KardanRas skrev:

Ska tanka fullt med 95oktan sen åka in på en annan station smile tack för tipset smile

för vet att om man har högt värde kan man ha i lite e85 för att sänka så du bode faktiskt få så lågt så testa du smile

Jävligt synd att jag har en lambda påväg hem redan xD Kan vara bra att ha. Nån jävla gång går den nog sönder xD

precis smile fick byta min vid senaste bes lol

KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

turbo98 skrev:

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:

för vet att om man har högt värde kan man ha i lite e85 för att sänka så du bode faktiskt få så lågt så testa du smile

Jävligt synd att jag har en lambda påväg hem redan xD Kan vara bra att ha. Nån jävla gång går den nog sönder xD

precis smile fick byta min vid senaste bes lol

Man kan ju tycka att motorlampan borde tändas om värdet är så åthelveete xD men å andra sidan så tändes ju inte laddningslampan heller när generatorn laddade 11V xD

Volvo V70 (2007)
turbo98
2 december 2015 · 1 362 Inlägg

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:

KardanRas skrev:

Jävligt synd att jag har en lambda påväg hem redan xD Kan vara bra att ha. Nån jävla gång går den nog sönder xD

precis smile fick byta min vid senaste bes lol

Man kan ju tycka att motorlampan borde tändas om värdet är så åthelveete xD men å andra sidan så tändes ju inte laddningslampan heller när generatorn laddade 11V xD

haha men den tänds nog bara vid för högt värde skulle jag tro smile

KardanRas
2 december 2015 · 399 Inlägg

turbo98 skrev:

KardanRas skrev:

turbo98 skrev:

precis smile fick byta min vid senaste bes lol

Man kan ju tycka att motorlampan borde tändas om värdet är så åthelveete xD men å andra sidan så tändes ju inte laddningslampan heller när generatorn laddade 11V xD

haha men den tänds nog bara vid för högt värde skulle jag tro smile

haha ja så kan det nog vara smile får se hur fan det blir big_smile jag skriver ut när det har löst sig eller om det går ännu mer åthelvete big_smile

Volvo V70 (2007)
KardanRas
3 december 2015 · 399 Inlägg

Det var garanterat fel på mätaren på stationen, för tydligen är inte lambda mätbart så lågt. Provade på en annan station och då var värdet för högt. Letade upp ett avgasläckage, fixade det. Då var lambdan bra men tomgångsvärdena var jättehöga. Gick bra till slut iaf så nu får jag åka ett år till smile Tack för hjälpen smile

Volvo V70 (2007)
Anton945
4 december 2015 · 29 Inlägg

Okej skönt att det löste sig!

Volvo 945 (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang