Vilken produkt är bäst för smutsavvisande?

Anderzz
6 december 2015 · 35 Inlägg

Vilken produkt/märke ska man ha för att bilen inte ska samla på sig smuts på t.ex. dörrarna och listerna? (utsidan av bilen) Brukar ju bli smutsigt redan samma dag efter tvätten.

Senast redigerat av Anderzz (6 december 2015)

CC72
6 december 2015 · 1 661 Inlägg

Välpolerad lack där man antingen har ett lackskydd eller ett vax.

När polerades bilen sist?

Mr_Lööf
6 december 2015 · 1 911 Inlägg

Sen att en bil blir smutsig samma dag nu när det är vinter är ju inget ovanligt.

Men annars så är de som CC72 skrev, ett sätt för att bilen inte ska bli så smutsig. Jag själv har lagt för första gången ett keramiskt lackskydd och är väldigt nöjd över det. Men även för att jag har det så blir min bil sketen. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
CC72
6 december 2015 · 1 661 Inlägg

Ska väl kanske förtydliga att smutsen kommer ju oavsett men den blir ju avsevärt mycket lättare att tvätta av. Hade inte tvättat min bil på ett par veckor och den var riktigt skitig. Lite alkalisk avfettning och högtryck på det sp försvann all smuts utan problem. Då polerar och lackskyddad jag bilen två gånger per år.

Mr_Lööf
6 december 2015 · 1 911 Inlägg

Visst är det så att bilen blir lättvättad. smile Det har jag inte sagt att den inte blir. Men just denna årstiden så kommer man inte undan lika länge med en ren bil. Kanske de dagar när det är -20 grader och inget salt finns på vägarna och det är torrt ute. smile

Men ett bra lackskydd och ett schampo som underhåller lackskyddet så ska inte smutsen sätta sig så hårt, som sagt. smile

Jag behöver inte polera min på 3år om jag underhåller mitt keramiska lackskydd. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Anderzz
6 december 2015 · 35 Inlägg

Tack för svaren! Kollade på Ditec hemsida så har dem lackskydd eller lackkonservering. Vilken av dem är bäst?

SAAB_4ever
6 december 2015 · 767 Inlägg

Gör en Ceramic pro behandling och när du tvättar så lägger du på Ceramic pro sport på den som ett kompliment

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Cupra_
6 december 2015 ·

Anderzz skrev:
Tack för svaren! Kollade på Ditec hemsida så har dem lackskydd eller lackkonservering. Vilken av dem är bäst?

Jag har använt mig av dem på 2 bilar med varierande resultat.
Jag körde deras hållbaraste skydd, det med garanti o grejer.

Den pärlande effekten avtar rätt fort, men bilen är fortfarande rätt lättvättad. På den senaste bilen var jag helnöjd och man märkte att medlet satt kvar ett bra tag.

På den första bilen som fick behandlingen blev det bra med ett undantag.
När den var relativt nybehandlad regnade det och ett björklöv la sig på lacken.  Det satt där någon dag innan jag tog bort det och det hade då bränt in i behandlingen. Alltså lövet kom bort men det var ett avtryck av det i lacken som jag aldrig blev av med, sen såldes bilen efter ett halvår av andra orsaker..

Pallar man inte hålla på själv så visst, då kan det vara värt att lämna bort.

Kan/vill man greja själv men inte har maskiner och vill ha något enkelt funkar Sonax protect +shine bra, det använder jag på mina bilar just nu.

250 spänn för ett paket som räcker till 2-3 bilar. Ska skydda i upp till ett år enligt sonax. Jag är lite skeptisk eftersom man kör med massa avfettning på vintern, så 2-3 ggr/år kör jag på det.

Digital_Kicker
6 december 2015 · 3 721 Inlägg

SAAB_4ever skrev:
Gör en Ceramic pro behandling och när du tvättar så lägger du på Ceramic pro sport på den som ett kompliment

Håller med till 100. Bättre att behandla bilen med keramisk lackkonservering. Bara att spola av skiten med högtryck.

CC72
6 december 2015 · 1 661 Inlägg

Det finns ett antal olika keramiska medel. Säger inte att det är varken dåligt eller bra men medel som utlovar flera års garanti med förbehållet att man måste in på "kontroll" var 18:e månad, ja, så ger jag inte mycket för.

Du får väl iofs en tåligare yta men vissa (alla?) keramiska skydd gör att lacken inte blir lika blank som med t ex ett vanligt lackskydd/vax. Det är helt enkelt en smaksak vad man tycker och vad man har för ekonomiska förutsättningar.

JBeam
6 december 2015 · 201 Inlägg

Anderzz skrev:
Vilken produkt/märke ska man ha för att bilen inte ska samla på sig smuts på t.ex. dörrarna och listerna? (utsidan av bilen) Brukar ju bli smutsigt redan samma dag efter tvätten.

2 komponent lackförsegling efter grundlig utförd tvätt och polering.

Mr_Lööf
7 december 2015 · 1 911 Inlägg

CC72 skrev:
Det finns ett antal olika keramiska medel. Säger inte att det är varken dåligt eller bra men medel som utlovar flera års garanti med förbehållet att man måste in på "kontroll" var 18:e månad, ja, så ger jag inte mycket för.

Du får väl iofs en tåligare yta men vissa (alla?) keramiska skydd gör att lacken inte blir lika blank som med t ex ett vanligt lackskydd/vax. Det är helt enkelt en smaksak vad man tycker och vad man har för ekonomiska förutsättningar.

Finns medel för att få så det blir samma effekt som med ett traditionellt vax som man lägger efter det keramiska lackskyddet. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang