Slutsteget krånglar, äter säkringar

Sharky
30 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Utveckla gärna dina tankegångar lite mera

Göran


Jblgolf skrev:
dra dit en 200 amp säkring hållare en rikti,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pippaaN
31 maj 2007 · 987 Inlägg

Nu så, nu har jag testat det som Sharky bad mig. Starta steget utan att ha högtalarkablarna dit kopplade. Var samma problem. Dessutom fick jag tag i ett annat steg, som jag lånade och testade. Det fungerar felfritt.. Och jag hari nte ändrat med någon kabel.. så, det borde ju vara steget, som det är något fel på? I och med att det fungerar med ett annat, trotts att jag inte kopplat om något, Så borde det ju vara steget som varit knas, sen tidigare, eller är jag helt ute och cyklar? hmm

i like it load
Sharky
31 maj 2007 · 10 287 Inlägg

Bra jobbat Nippan!

Nu har du lärt dig ett viktigt steg i all felsökning.
Svaret är alltså att steget i sig äter säkringar = trasigt steg.

På svenska kallas detta för "man ser inte skogen för alla träd"
På mera vetenskapligt språk heter det "Occams razor"

/Göran

NippaN skrev:
Nu så, nu har jag testat det som Sharky bad mig. Starta steget utan att ha högtalarkablarna dit kopplade. Var samma problem. Dessutom fick jag tag i ett annat steg, som jag lånade och testade. Det fungerar felfritt.. Och jag hari nte ändrat med någon kabel.. så, det borde ju vara steget, som det är något fel på? I och med att det fungerar med ett annat, trotts att jag inte kopplat om något, Så borde det ju vara steget som varit knas, sen tidigare, eller är jag helt ute och cyklar? hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fernicus Kejsare
31 maj 2007 · 547 Inlägg

Jag har exakt samma problem med mitt nyköpta gas alpha! Säkringarna i steget går hela tiden, dom smäller i handen på mig när jag sätter i dom. Och jag har också kollat alla kablar, och provat steget utan högtalarkablar i. Men det skummaste är att säkringarna går när jag inte ens har stereon på :s.
Men slusatsen i allt detta är att jag och Nippan har trasiga steg?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Ronnie.L
31 maj 2007 · 914 Inlägg

i nippans fall ja men i ditt fall är det inte säkert. Har du själv kollat alla saker som nippan testat ?

ronne
31 maj 2007 · 796 Inlägg

jag har exakt samma problem med mitt gas steg att den bara äter säkringar så det är troligtvis oxå trasigt. Usch för gas sad

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
CoSmoZ 2lateuloose
1 juni 2007 · 543 Inlägg

Tänka att jag också råkat ut för samma sak..
drog på lite för mycket & säkringarna drog .. vad göra ja vi lödde fast en fet koppar
tråd på glasäkringarna & voia "problemet löst"

i ditt fall.. skulle jag nog lämna in steget om det är ett dyrare steg

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Fernicus Kejsare
3 juni 2007 · 547 Inlägg

En fråga bara. Säkringen i steget ska väl inte kunna paja om inte steget får ström? I mitt fall när jag sätter på stereon. För det är det den gör, smäller i handen även fast jag inte har stereon på.

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Drönirettab
3 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Om stegets säkring pajjar direkt när det får remotespänning fastän det inte sitter några strömkablar anslutna till steget, så är det rimligtvis något fel på steget.

Sharky
4 juni 2007 · 10 287 Inlägg

Jag tror att Fernicus menade tvärt om. Dvs att säkringarna går med huvudström inkopplad men utan att stereon - oc därmed remoten - är aktiverad.

Och ja, det är fel på nätdelen i steget i så fall.

/Göran

Drönirettab skrev:
Om stegets säkring pajjar direkt när det får remotespänning fastän det inte sitter några strömkablar anslutna till steget, så är det rimligtvis något fel på steget.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Fernicus Kejsare
5 juni 2007 · 547 Inlägg

Tur att jag har ett BRL i närheten då, dom skrev att det bara var att komma in och byta smile
Tack som fan för alla svar smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang