5483
Sök

Volvo 945 ryker vitt

613 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
Behöver hjälp och tips angående 2 problem bilen har ådragit sig

alltså en Volvo 945 års 1994 som används som extrabil och vinterbil och den kan stå flera dagar mellan användning på vår/sommar/höst på vintern går den varje dag

detta började i slutet på augusti i år då jag började gå igenom bilen inför vintern såg då att den fuktade runt vattenpumpen och att den slabbade olja från packboxen till kammen bilen har INTE rykt förut men det har försvunnit vatten ungefär 4-6dl i månaden vid körning troligtvis från kylaren då jag har reflekterar över små fuktpölar i grusgången precis där under.

okej sagt och gjort nu helgen skruvades bilen ner och detta byttes

Vattenpump och alla packningar
packbox fram till kam
packbox fram till vev
Kamrem och spännrulle ink allt

kylaren provtrycktes hemmastyle med tryckluft och såpvatten i vattenbad och inget onormalt framkom

bilen skruvades ihop och provstartades samt kördes varm och ryker nu vitt

provkörde även bilen idag ungefär 2 mil och problemet kvarstår den ryker vitt samt att det försvinner små mänger vatten och såg också ikväll när jag kom ut att det igen är små pölar under kylaren i gruset som syns ännu bättre nu när det är frost ute.

symptomen är dessa 2 ryker vitt och små fuktfläckar under hörnen till kylaren
oljan är fin
oljelocket är fint
expansionskärlet är fint och det luktar inget bubblar inte heller vattnet är rent men det bildas inget speciellt tryck i kylsystemet

tips och idéer tas tacksamt emot och jag tror inte jag har en blåst toppackning det finns inga tydliga indikationer på detta vad jag kan förstå.

Tack på förhand Mvh

6 649 Inlägg
14 december 2015
Hej!
Varierar vattenvolymen kraftigt i expansionskärlet från kall till  varm  motor så har du en liten spricka i topplockspackningen. Vit rök tyder på det. Men eftersom du kan se att det droppat vatten  under kylaren så skulle jag först kolla den noga.

Sök