Tvätta motorrum, snygga till blekt lack och rostlagning. Volvo 240 DL -87

snusebuse
17 oktober 2015 · 47 Inlägg

Hej gubbs!

Jag undrar hur man på bästa sätt tvättar ur motorrummet på en gammal Volvo 240. Inte ofta men ser dessa gamla pansarvagnar med fräscha motorrum så tänkte snygga till den lite under huven så att spisen är lite behagligare att titta på när man är in under huven. Är det något speciellt man ska tänka på, ska man plocka bort eller koppla ur något innan man gör själva tvätten och finns det något speciellt avfettningsmedel eller sådant man bör använda?

Jag har även en lackskada på en av mina bakdörrar då det var inbrott i bilen när den stod avställd efter att ursprungsägaren som var en äldre man gick bort. Bilen var urladdad vid tillfället och tjuvarna ristade in "skitbil" i plåten, de som köpte bilen efter detta gjorde ett ganska dåligt jobb när de skulle fixa detta och nu är det istället en stor blekt fläck i min annars ganska fina gubblåa lack. Finns det något enklare man skulle kunna göra för att snygga till det lite? Kanske önsketänker. Är det enda alternativet att lacka om så får det nog vänta då man varken har ork eller pengar något sådant ingrepp.

Bilen har lite rost men är ganska skonad i helhet, inget i underredet men karossen har några mindre fläckar som bara märks om man letar efter dom. Har den klassiska rosten runt i hålen i plåten ovanför kylaren där stormhaken låser i, en liten rostfläck som man ser om man öppnar vänster bakdörr längst ner där B-pelaren möter karossens golv och en lite mer genomgående rostfläck i vänster bakskärm i hjulhuset, den enda rostfläcken som faktiskt ätit genom plåten men det märks bara om man hukar ner vid hjulet och kollar upp i hjulhuset, alltså bockningen som går in i hjulhuset som har rostat, bästa/enklaste sättet att behandla detta?. Alla rost är endast ytlig utom den i bakskärmen. Vad det gäller rostfläcken i bakskärmen nöjer jag mig med att bryta loss all rostäten plåt och bara rostskydda den blottade plåten som blir kvar efter detta, inget som syns på utsidan ändå. Hur går jag tillväga?

Detta kanske är självklarheter för er mer erfarna och vissa kanske tycker att det inte är värt att ens rusta upp en gammal surfurrti men det är min första bil och jag gillar den så det hoppas jag ni har förståelse för.

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av snusebuse (17 oktober 2015)

G76
22 oktober 2015 · 14 Inlägg

För mig som tycker det är otäckt att spruta vatten i motorutrymmet på en gammal bil funkar tygtrasor indränkta med något lösningsmedel, typ t-sprit eller förtunning. Det tar tid, men känns riskfritt och resultatet blir bra.

Knugcab
18 december 2015 · 5 111 Inlägg

Ganska riskfritt. Så länge du inte spolar rätt in i fördelaren så kommer det gå bra. Finns ju ingen elektronik ens på en sådan gammal förgasarbil. Skulle du nu få vatten i fördelaren så är det bara torka ur, annars kommer den gå dåligt.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Djo
18 december 2015 · 10 157 Inlägg

Blåst ur mitt några gånger en gång så gick den dåligt fick torka ur fördelaren sen var det bara och köra så inga problem. detta med insprutningen.

motorn ska vara kall annars är det meningslöst att tvätta den, en vanlig rejäl avfettning tex prickbort är att rekommendera.  sen högtryck sedan så kör du schampo då ska du se att det blir fint glöm ej insida huven.

Rosten ja få bort den som är och bättringsmåla efter det. Om fläcken som var blekt på dörren beror på hur det ser ut och varför det är blekt, En bild skulle vara bra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang