Funkar det att lackera mindre delar med lack på sprayburk?

akkejr
14 december 2015 · 1 Inlägg

Tjena!

Jag har en Saab 9-3 03a som jag ska piffa upp lite, och tänkte sätta på en spoiler på bakluckan.
Bilen har färgkod 268 (grå/silvrig), och jag har hittat en spoiler som bara är grundnad med svart färg. Min fråga
är om det blir bra ut att spreja en sån del med lack på sprayburk, dvs både baslack och klarlack.
Någon som har gjort något liknande? Hur blev resultatet? Tips?

Tacksam för svar!
/Akke

Cupra_
14 december 2015 ·

akkejr skrev:
Tjena!

Jag har en Saab 9-3 03a som jag ska piffa upp lite, och tänkte sätta på en spoiler på bakluckan.
Bilen har färgkod 268 (grå/silvrig), och jag har hittat en spoiler som bara är grundnad med svart färg. Min fråga
är om det blir bra ut att spreja en sån del med lack på sprayburk, dvs både baslack och klarlack.
Någon som har gjort något liknande? Hur blev resultatet? Tips?

Tacksam för svar!
/Akke

Jag har gjort det och det blev bra, men man får inte ha bråttom.
Jag köpte 2-k färg från en lackfirma, på sprayburk med 2k lack.

Färgen torkar fort, lacken tar lååååång tid att härda ordentligt om du inte får in den i ugnen..

Dessutom luktar det fan och du måste ha en varm, dammfri lokal för att få det bra, rejält ventilerat eller en bra mask.

När den legat på tork ett bra tag (Typ ett par veckor helst) så får man polera bort eventuella ojämnheter.

Slutresultatet blev faktiskt bra, men med facit i hand och om man sammanräknar pengar, tiden och jobbet så hade jag aldrig gjort det igen.

myran Foto/Bilnörd
15 december 2015 · 1 541 Inlägg

Det går bra.. Men köp färgen hos riktig färghandlare så du får en nyblandad burk.  Burkar som är gjorda för stå i hyllan flera månader t.ex på biltema med mera innehåller på tok förmycket lösningsmedel och är svåra att få bra resultat med.

Rengör ordentligt innan och lägg många tunna lager om det är första gången du lackar något så ska det nog bli bra.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Nurminen_
15 december 2015 · 714 Inlägg

Våtslipa efter du lackerat med 1500-2000 papper sean polera så blir det faktiskt riktigt bra skulle jag vilja påstå

Volvo 740 "Sugis" (1989)
BockenBruse livsnjutare
21 december 2015 · 52 Inlägg

Gör du bara ett riktigt bra grundarbete och lägger på många mycket tunna lager så brukar resultatet bli bra.

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang