3213
Sök

Trasig Camaro bakvinge

48 Inlägg
1 januari 2016
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/123/122330/122330-c3bc1f6075b5d2aa0eb39eb5296ccce2.jpg
Behöver lite råd hur man ska fixa detta på ett bra sätt. Gärna vad som ska inhandlas lite tips att tänka på osv. Vill att vingen ska vara klar för lackering när jag är färdig.

4 553 Inlägg
2 januari 2016
glasfibermatta,styrenplast,härdare..eller kanske går att laga med långhårig glasfiberspackel,vilket jag skulle prova med

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 januari 2016
Det är ingen sån där "mjuk" vinge? Är den av "hårdplast", dvs den sviktar inte nämnvärt när man trycker på den med tummen så borde det gå att laga det där med glasfiberspackel, eller bättre(?) att man klipper till en bit av lämpligt material, något mindre än vad som behövs o laminerar fast delen med ett (kanske två?) lager glasfiber på varje sida o sedan spacklar, slipar tills man är nöjd med formen?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 340 Inlägg
2 januari 2016
dawwe skrev:
Det är ingen sån där "mjuk" vinge? Är den av "hårdplast", dvs den sviktar inte nämnvärt när man trycker på den med tummen så borde det gå att laga det där med glasfiberspackel, eller bättre(?) att man klipper till en bit av lämpligt material, något mindre än vad som behövs o laminerar fast delen med ett (kanske två?) lager glasfiber på varje sida o sedan spacklar, slipar tills man är nöjd med formen?

Jag tror att Camarovingarna är av hårdplast och det kan gå att göra som du beskriver. Det är iaf. värt ett försök.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

352 Inlägg
2 januari 2016
Tyckerdet ser ut som det sticker ut fibrer ur skadan så kanske är delvis glasfiber??
Jag skulle nog försöka lägga i några "pinnar" av plast/kol/glasfiber som en liten förstärkning in i vingen och limma/fixera fast sen bygga upp på det med lite glasfiber samt spackel.
Så skulle iaf jag gjort smile

48 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
Hmm tacksam för alla svar. Ska se hur det blir, tveksam om det är för invecklat för mig att fixa detta? Kanske måste leja iväg detta ändå. Vet ni om det finns någon bra guide på nätet med bilder som man kan kolla på. &#128522;

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Risken med att lägga en "stor spackelkaka" är att det kan uppstå sprickor i kanten där spackel/originaldel möts, detta beroende på att det ligger tjockt med spackel. En spricka i lacken är kanske inte önskvärt? Å andra sidan är bilen lite "halvdan" i skicket med en hel del patina så har det kanske ingen betydelse? Jag skulle börja med att kapa bort det "fransiga" snyggt, typ med en dremel. Sedan som sagt laminera dit en lagom bit "plast" med 1-2 lager glasfiber. Därefter spackla, o sedan slipa till formen. Risken för sprickor blir klart mindre så här då det inte kommer ligga tjockt med spackel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 553 Inlägg
2 januari 2016
är nog bättre att det "fnasiga"är kvar,binder ihop sig bättre då..jag har byggt glasfiberbåtar sen -70 talet,tycker att jag kan det hela..men alla fär ha sin åsikt

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 340 Inlägg
2 januari 2016
zzr94092 skrev:
är nog bättre att det "fnasiga"är kvar,binder ihop sig bättre då..jag har byggt glasfiberbåtar sen -70 talet,tycker att jag kan det hela..men alla fär ha sin åsikt

Det låter faktiskt vettigt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 474 Inlägg
2 januari 2016
Tja...jag o min sida har lagat en del windsurfingbrädor mestadels i kolfiber/glasfiber o man skall alltid ta bort det som är skadat eller "fransigt" big_smile. Han som bygger mina brädor gör oxå så, o han har byggt, och bygger brädor sedan mitten av 80-talet, o lever av det så han borde oxå veta smile. Jag förespråkar en laminering, dvs angränsande ytor måste slipas ner något lägre typ 1-2 cm in, sedan laminerar man dit den där "plastbiten" med typ 1-2 lager glasfiber på båda sidor, kommer sitta som berget, o dessutom medge att materialet rör sig, flexar...Det svåra med laminering är att få tillräcklig genomvätning, dvs man vill använda minsta möjliga mängd epoxi. Ju högre fiberhalt desto starkare, e ju därför man har pre-preg väv i tex kolfiber master vilka härdas i en autoklav till o med big_smile

Sök