Bilen startar inte (944 GL - 92a)

Tobias-k
5 januari 2016 · 65 Inlägg

Tjenare garaget!

Har nyligen upptäckt att jag har ett extremt intresse för bilar, så köpte mig en 940 GL som jag tänkte ha som vinterbil.
Igår startade han perfekt och gick skit bra, inge bevis på att något vart dåligt alls.

När jag sedan ska starta den idag så vägrar han starta, OBS är inte sååå bra på bilar så ta mig med en gnutta salt,
När jag vrider om nyckeln så "klickar" han bara, antar att det är startmotorn som försöker få igång bilen?

Batteriet laddades någon timma igår innan jag körde bilen samt att det har laddat ca 3,5 timmar i skrivande stund.

Skulle in och köpa glykol då det var helt slut idag, då vägrade han helt att starta, OBS det var en väldig temperatur skillnad på idag och igår, ca -2/-5 igår och idag -10.

Har knappt vågat kolla efter några fel själv, då jag inte är så speciellt kunnig.. Så vänder mig till er!

Startmotorn klickar på han, men antar att han inte snurrar helt då han bara klickar, något känt fel? :-P

Senast redigerat av Tobias-k (5 januari 2016)

fredde85
5 januari 2016 · 1 798 Inlägg

Startmotor klickar låter som för lite ström prövat med kablar från annan bil eller byta batteri för ladda hade du redan gjort såg ja

Senast redigerat av fredde85 (5 januari 2016)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2016 · 14 066 Inlägg

Även om du laddat batteriet flera gånger så kan det vara sopslut och inte tar emot laddning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Tobias-k
6 januari 2016 · 65 Inlägg

Tack för svaren!
Hittade felet, +spolen på batteriet var lite löst påskruvad, så han fick förlite ström!

Tobias-k
7 januari 2016 · 65 Inlägg

Alright felet är tillbaka, fixade kabeln som låg i kläm på +spolen, idag när jag skulle starta han så ville han inte, samma klickande ifrån startmotorn, kan vara så att batteriet är slut, men då borde han ju starta när jag testade med startkablar? :-p

volvoqq Lastbilsmekaniker
7 januari 2016 · 5 148 Inlägg

Kan vara så att starten är kass också. Om det inte är kabelproblem så starten inte får ström ifrån batteriet. Har du testat att rulla igång den eller, tvångskört starten

Tobias-k
7 januari 2016 · 65 Inlägg

Har inte testad att rulla igång han sedan detta uppstod, men innan dess så har han startat direkt när jag har rullat igång han

dawwe ...has left the building...
7 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Batteriet...? Det ä ju "bra kallt" nu. Kylan tar hårt på batteriet. Ett halvkasst batteri kan fungera som det skall ner mot nån minusgrad för att sedan balla ur totalt vid strängare kyla.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Powerman Japan Quality
7 januari 2016 · 670 Inlägg

Testat att mäta om du har "kräm" i batteriet? Är det helt tomt brukar ingen reaktion alls märkas när du vrider om startnyckeln.

Senast redigerat av Powerman (7 januari 2016)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Tobias-k
7 januari 2016 · 65 Inlägg

Köpte nytt batteri idag, ska monteras på när jag kommer hem!

Tobias-k
7 januari 2016 · 65 Inlägg

Nytt batteri gjorde susen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang