5258
Sök

SAAB 900S -96 stannar efter ca 2 mil, inga felkoder, inga kabelbrott funna

1 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
Modell: Saab 900 2.0T DX55N - 1996
Miltal: 16500~
http://biluppgifter.se/fordon/jbo098
Köpt av bilhandlare 2014-10-22 och den fungerade felfritt fram till årsskiftet, sedan började felen uppkomma.

Beskrivning av fel
Bilen användes som pendlarbil (9,54 mil om dagen) tre dagar i veckan i 1 ½ månad och la plötsligt av mitt i en rondell. Säkringen till insprutningssystemet hade gått och felkoden visade att lambdasonden var dålig.
Lambdasond byttes ut och bilen fungerade som vanligt i några veckor, sedan fortsatte säkringar till insprutningssystemet att gå av efter cirka 2 mils körning. Efter detta byttes luftfilter, tanklock, bränslepump & bränslefilter. Batteriet är nästan nytt och är friskt. Tändkassett, tändstift och övrigt motorrum kontrollerat. Grannen som är utbildad elektriker har mätt på samtlig utrustning och kollat kablage utan att hitta några fel. Inga felkoder visas. Motortemperaturmätare visar normala värden.

Trots detta fortsätter säkringarna gå efter cirka 2 mils körning. Vid insättning av ny säkring och försök till att starta bilen går den nya säkringen av på en gång. Väntar man en timme (eller något sådant) kan man starta bilen och köra cirka två mil igen (beroende på hur länge bilen kylts ned antar jag).

Egna funderingar
Har hört från något håll att det kan vara styrboxen som spruckit och att det då kommer in fukt som gör att säkringen går. Om så är fallet skulle man tydligen bara kunna täta det så fixar sig problemet, men nu när man lagt ned tusentals kronor på saker "som kanske kan fixa det" vill jag kolla med er här på forumet innan jag får mer huvudvärk av den här historien.

Mycket tacksam för svar!
Senast redigerat av heastost (12 januari 2016)

Sök