5250
Sök

Skoda servon fungerar inte vid kyla

2 Inlägg
13 januari 2016
Trådstartare
Jag har en Skoda Fabia 03:a som jag köpte begagnad för ca 6mån sedan. Den har gått felfritt nu tills vintern och kylan kom.

PROBLEMET: När det varit eller är -5 grader eller kallare ute, så fungerar inte servon. Varningslampan för servon lyser och bilen är extremt trögstyrd. Jag brukar då köra bilen utan servo tills motorn blir varm och sedan stänga av och på tändningen, och efter det fungerar den igen.

Men vad kan felet vara? Ska kolla servo oljan i morgon. Men det borde väl inte vara oljan som är felet, då den fungerar i plusgrader felfritt?
FRÅGA 2: Är det farligt/skadligt för bilen att köra bilen utan servon? Då som jag skrev innan att jag brukar köra den varm för att få den att fungera igen.
Senast redigerat av h00ver (13 januari 2016)

7 869 Inlägg
13 januari 2016
Har du kollat så det finns olja i servooljebehållaren?
Har du kollat vad det är för olja i behållaren?
De flesta bilar brukar ha ATF-olja i behållaren.
Den är klarröd.
Kolla i instruktionsboken om det ska vara ATF-olja eller annan vätska.
Om boken rekommenderar ATF-olja och det inte är det i behållaren kan föregående ägare ha slagit i annan olja i behållaren av okunnighet.
ATF-oljan är tunn och ersätts den med "vanlig" olja så kanske servopumpen får problem vid kyla.

B t w så finns det ATF-oljor som har annan färg än röd - men det är mycket ovanligt.

wink

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
13 januari 2016
elpump på dom där..  så felsök så du får reda på vad problemet är..  kan vara så enkelt att du har för dåligt batteri!

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
14 januari 2016
Trådstartare
Tack för svar!
Jag ska kolla oljan idag.

ang batteriet kan jag också tänka mej att det kan vara dåligt, då bilen vid ett par tillfällen varit svår startat när det har varit riktigt kallt. Visste inte att det var el pump, så bra att veta.
Tack!

Sök