5032
Sök

BMW 320d e46 -02 startar ej i kallt väder

3 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#1
hej!

nu har kylan kommit och vid 13minus strecket slutade min bil vilja starta.

*nytt batteri
*gott om ström
*motorn går runt utan problem
*bränsle OK


när den väl hoppar igång efter en bra stunds matande med startmotorn går den som en klocka, och startar utan problem återigen när den väl vart igång.

min första tanke är att glödstiften krånglar, den har gått 30k mil

hur kontrollerar man deras funktion på denna? har monterat ner handskfacket så att man kan komma åt säkringarna.

tacksam för svar, måste ju till jobbet imorgon wink

Forummoderator
18 349 Inlägg
17 januari 2016
#2
Kan vara stiften men lite tveksam. En direktinsprutad diesel är inte så känslig för kyla. Den borde börja tända på någon cylinder och gå ojämnt som fasen ytterligare några få sekunder. Startar den snällt med en gång är jag som sagt tveksam. Men kallt är det. Hm.

Om glödstift inte fungerar ska bilen felindikera detta på något sätt. Lurigt. Jag ska hålla kollen på tråden.

Som exempel så smällde min Audi A6 1,9 TDi igång utan ok glödstift vid -20 grader. 50000 mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
17 januari 2016
Trådstartare
#3
Hybridsmurfen skrev:
Kan vara stiften men lite tveksam. En direktinsprutad diesel är inte så känslig för kyla. Den borde börja tända på någon cylinder och gå ojämnt som fasen ytterligare några få sekunder. Startar den snällt med en gång är jag som sagt tveksam. Men kallt är det. Hm.

Om glödstift inte fungerar ska bilen felindikera detta på något sätt. Lurigt. Jag ska hålla kollen på tråden.

Som exempel så smällde min Audi A6 1,9 TDi igång utan ok glödstift vid -20 grader. 50000 mil...

Ja den hoppar till då och då.. Jag tänker glödstiftsäkring? Eller glödstiftrelä.

Ryker oerhört mycket utan kat när den är kall


Sök