Land Rover Freelander I plötsligt kraftlös

jolpa
17 januari 2016 · 3 Inlägg

Ange hela modellbeteckningen: Land Rover Freelander I TD4
Ange gärna vilken motor din bil har: 4-cylindrig turbo diesel som kallas TD4 och är tillverkad av BMW.

• Årsmodell: 2002

• Miltal: 19200

• Modifikationer på bilen 
Är bilen trimmad/modifierad på något sätt? Nej.

• Hur yttrar sig felet? 
Det hela började med att en slang till EGR-ventilen gick sönder och bilen gick piss och rök som tusan, slangen byttes men följande är istället kvar;
Felet som uppstår med bilen uppstår oftast(alltid) på motorvägen. När jag gasar på kommer jag upp till 120km/h och då blir gasen som en svamp och ger ingenting, hastigheten går ner till 90km/h om man vill vara kvar på femmans växel, skulle jag fortsätta hålla full gas växlar automatlådan ner och håller en hastighet mellan 90-100km/h beroende på om det är uppförsbacke eller inte. Om jag ligger i en lång uppförsbacke och bilen har blivit kraftlös så kan den ibland sjunka ner till 80km/h och då få tillbaka kraften en liten stund för att sedan bli kraftlös igen.


• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Slang till EGR-ventilen är bytt, samband med det så rengjorde jag ventilen och en mindre förbättring som resultat. Jag har dock inte rengjort plasthuset efter ventilen om det har någon betydelse.?

Chansade på att det kunde vara tryckutjämnaren till turbon som strulade efter jag läst på diverse land Rover forum, så den är ny utan resultat.

Läste lite mer på andra forum och chansade en gång till på att det kunde vara bränslepumpen som sitter ovanpå bränslefiltret. Utan resultat. Den bränslepumpen gick dock sönder efter 1-månad och den gamla sitter nu i igen.

Har testat den andra lågtryckspumpen som sitter i tanken och den går, kanske är ett klickande ljud?

Bilen är servad med nytt oljefilter, luft filter, vevhus filter, bränsle filter, ny olja också.

Bilen har kopplats till dator på en verkstad men inga felkoder. Bilen är även nybesiktigad med något höga avgasvärden dock inom gränserna så bilen gick igenom allt utan problem förutom en positionslampa.


Så känner någon till något om det här så tveka inte att fråga eller skriva något jag kan testa.

jolpa
18 januari 2016 · 3 Inlägg

Nu på morgonen stannade bilen när jag svängde in på jobbparkeringen, hann inte se efter vad det var men samma symptom som när den nya bränslepumpen la av, bilen startar inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang