2440
Sök

Tempgivare eller termostat som gett upp?

25 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Hej

Är det någon kunnig här som vet vad mitt problem skulle kunna vara?

1. Under en längre tid har jag haft problem med min temperaturmätare. Nästan alltid över 120 km/h så hoppar den ner till botten och sedan efter en stund tillbaka. Tror aldrig tempen står rakt upp ( rätt temperatur? ) utan den är strax nedanför mitten.  Även ibland på vanlig 40 väg. Värmen i kupén har fungerat relativt bra ämändå.

2. Häromdagen startade jag bilen och den visade * låg kylvätskenivå stanna motorn omedelbarn *.  Kikade i behållaren och den var under strecket så kastade i någon dl. Meddelandet försvann.

3. Nu till mitt stora problem - tempmätaren vägrar gå upp när jag kör. Efter någon mil så kan den gå upp någon millimeter.
Så därav ingen värme i kupen.

Drar jag igång turbon och gasar på så stiger tempmätaren till mellan mitten och botten. ( dvs 50% av normal temp? ) och det kommer bra värme i kupen.

Tycker ni jag borde börja med byta termostaten eller givaren?

Info
Volvo v70 -01
2.4 TURBO
Rullat ca 13k mil

Tack på förhand

Mvh
Daniel
Senast redigerat av Danniee (18 januari 2016)

Sir
935 Inlägg
18 januari 2016
Byt termostat. Kostar typ 100:- och sitter uppe på motorn brev kamremskåpan. Hur enkelt som helst att byta.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

25 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Tack för ditt svar. Ja precis, det är inga stora pengar det handlar om för en termostat. Hittade en för 300 på Mekonomen. Tänkte passa på byta den samtidigt som jag byter slangvärmaren som var defekt.

Hittade dock ingen givare där, konstigt nog.

Bör jag testa koka termostaten innan montering för att säkerställa att den nya fungerar? Har läst att det är ett lotteri det där med termostater.. smile
Senast redigerat av Danniee (18 januari 2016)

Sir
935 Inlägg
18 januari 2016
Hej igen. Jag gjorde det aldrig med min,  jag bara bytte eftersom den sitter så bra till. Ellwrcså var jag bara lat wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

25 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
Alright. Ja den är ju jättelätt att byta så gör nog samma sak 😃👍

Sök