4420
Sök

Opel Omega 2.0 16v -95. Värmen i bilen försvann...

Forummoderator
18 413 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Visst. Köper man en bil för 5000 spänn får man skylla sig själv? Men tjej, släkt och vänner (idioter allihopa) säger att jag ska skrota den och köpa en riktig bil. I helvete heller! Bilen går kanon och till och med Webastovärmare fungerar. Fast nu låter den lustigt? Dessutom ger inte bilen värme till kupé. Det brukar vara bastu i bilen. Tempmätare går snällt upp till de vanliga 92-93 graderna. Inget fel där. Motorn är varm och mår hur fint som helst. Bilen går som den vore ny.

Jag vet att vi har medlemmar som är kunniga på Opel här så ge mig input! Är det vacuumläcka? Ecc /halvklimat med två rattar för temp men styra resten manuellt/ som lagt av? Småjävlar i kylslangarna? Denna bil ska hållas rullande bara för att jävlas med folk som säger att "En sådan bil kommer att rasa imorgon"
Upp till kamp mina herrar!

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 januari 2016
Har du känt på värmepaketets utloppsslang? Den bör vara varm. Nu vet jag inte hur tempen regleras på Omega men har den en ventil/kran kan problemet ligga där. Om det alltid är full genomströmning o tempen styrs genom att man blandar varm/kall luft så skulle jag misstänka nån ställmotor. Funkar det att styra om luftströmmarna, dvs kommer det luft där knapparna/vreden säger att det skall komma?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
18 413 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
dawwe skrev:
Har du känt på värmepaketets utloppsslang? Den bör vara varm. Nu vet jag inte hur tempen regleras på Omega men har den en ventil/kran kan problemet ligga där. Om det alltid är full genomströmning o tempen styrs genom att man blandar varm/kall luft så skulle jag misstänka nån ställmotor. Funkar det att styra om luftströmmarna, dvs kommer det luft där knapparna/vreden säger att det skall komma?

Verkar kanske vara en vacuumstyrd ventil som inte öppnar. Slang till den är varm.
Jodå, styrning av luften fungerar fint.

Forummoderator
18 413 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Känns som denna är inblandad? Eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-1edcc051e1f21c38bdfa2eee90fe78cf.jpg

Forummoderator
18 413 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
Uppdatering. Jag vet inte riktigt vad jag gjort...

Varit och ryckt i alla vacuumslangar jag sett och tvångsstyrt ventiler med vacuum. När allt sattes på plats som det skulle startade jag bilen och drog igång bensinvärmaren samtidigt. En Kupéfläkt på 2000W sattes in också. Sen tog det hus i helvete. Bilen blev tokvarm inne (tack min kära Omega :-)

Nu konstaterat att om jag vrider värmereglagen till full kyla så blir det så. Det är vajrar som styr dessa! Lättare och felsöka idag med någon plusgrad... Ljudet på utblåsen förändras markant dessutom. Inget snack om detta. Har två värmereglage i bilen.

Stängde av bil och bensinvärmare och givetvis kupévärmare ett par timmar.

Nu kall igen. Ingen bensinvärme bara full värme i kupé med fläkten på läge 2 av 5. Läge friskluft genom ventiler. Halvbra till halvdålig värme kom. Duger i nödfall. Vi får se imorgon...

Motortemp gick som vanligt upp till 92-94 grader innan elfläkten startar och går i cirka 10-15 sekunder. Motorn är driftsvarm. Det bubblade vatten ur locket till expansionskärl. Klämde lite på slangar och konstaterade att inget tryck i systemet fanns. Locket till exp.kärl släpper ut allt övertryck direkt. Ventilen i detta fungerar inte. Tog bort den och nu blev det varmt i slangen längst ner som går till kylaren. Slangen uppe som går in i motorn finns inte en droppe vatten i. Hittar ingen avluftning. Men motortemp stabil och kylfläkten gör sitt jobb. Vafan???

Riktar man värmeflödet mot vindruta inbillar jag mig att det blir sämre. Värmemässigt. Riktar man mot fötter så blåser det sådär. Vacuumstyrt system. Det ändrar läge, det hör man men mängden luft känns dålig.

Funderar på att ta loss översta slangen från kylare och tvångsfylla denna bakifrån imorgon? Jag vet inte som sagt.
Råd & funderingar? Eller finns det ingen på detta forum som kan Omega?

Bilen går perfekt i övrigt. Kört 3-4 mil idag. Visst är jag 43 år men bakhjulsdrift var roligare än jag kom ihåg. Kört MYCKET på bredden idag :-) Även gamla gubbar kan leka.

En ungdom i en Volvo S60 stirrade avundsjukt på mig i en rondell. Gjorde min dag.

Sök