För vilka jobb bör man koppla ur batteriet?

Dextre
25 januari 2016 · 152 Inlägg

Ni som vet... Jag tycker att jag har sökt ordentligt om detta men fortfarande inte fått en vettig total förklaring. Jag tycker att det är lite jobbigt att koppla ur batteriet precis varje gång och dessutom ställa klocka, radiostationer när man jag gör något med el, stereo, reläer etc, men jag vågar inte ta risken.

Jag har förstått att det ofta har med airbag att göra, men betyder det att om man inte skall göra något med airbag så kan man strunta i det? Jag skulle aldrig dra ur och i sladdar relaterat till detta eller försöka ändra något i det styrsystemet heller. I verkstadshandböckerna är det koppla ur batteriet mer eller mindre jämt tycker jag.

Xebers76
25 januari 2016 · 2 269 Inlägg

När du ska mecka i system som är strömförande ska batteriet kopplas ur, tex startmotor och generator men om du ska byta en glödlampa så är ju den delen av elsystemet strömlöst om tändningen är av så då är det inga problem

Dextre
25 januari 2016 · 152 Inlägg

Intressant... men nästan precis allt är ju strömlöst när tändningen är av? Varför tar man bort batteriet när man fixar med bilstereon då? Eller det är det jag har hört av man bör. Jag skulle gärna slippa.

CC72
25 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Stereon har ständig ström in för att eventuella koder, radiostationer och övriga minnes-funktioner ska kunna behållas.

Dextre
25 januari 2016 · 152 Inlägg

Just ja det borde jag förstått. Det är ju därför jag vill slippa ta bort batteriet. För att slippa ställa in allt igen.

Ok så jag river ut stereon för att fixa något och tar inte bort batteriet. Vad är det som kan hända då?

CC72
25 januari 2016 · 1 661 Inlägg

Vad för bil är det?
Är väl egentligen inget värre än en kortslutning och i bästa fall en trasig säkring som följd men som alltid så kan el-fel vara rätt jobbiga och har man otur så flyger någonting annat också.

Detta om plus-kabeln kommer i kontakt med något som är jordat vill säga.

macattac
25 januari 2016 · 201 Inlägg

hur jobbigt är det att koppla bort batteriet för att vara på den säkra sidan? smile

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Dextre
25 januari 2016 · 152 Inlägg

Volvo S60 -01.

Det är inte jobbigare än att man behöver riva upp golvet i bakluckan, tre muttrar, ta av minuspolen, sätta tillbaka, ställa in klockan etc. men som det är nu skulle jag kunna göra det även om jag skulle byta säkring för jag vet liksom inget och vill bara veta var gränsen går. Jag har en del projekt som skall fixas på en relativt nyköpt bil där vissa saker är paj och allt är elrelaterat.

Lowpass
25 januari 2016 · 1 224 Inlägg

Bara att dra ut batteriet, så småningom kan du alla stereoinställningar utantill och ställer in allt på 2 min.
Tänk positivt, om du inte har tre extra slutsteg i bilen går det ännu fortare smile

i-vtec Do you?
torsen
25 januari 2016 · 7 238 Inlägg

Jag lossar endast minuspolen om jag ska MIG:a på bilen.

cool

zzr94092
25 januari 2016 · 4 390 Inlägg

ändrar väl inte stationerna på en S60,om du lossar på batt.
Säkrast är väl att lossa på batt,men vänta typ 10 min innan du lossar batt,så att bilen gått i "sömnläge"....öppna bakluckan först innan dom 10 min..

Dextre
25 januari 2016 · 152 Inlägg

Frågan var inte hur jobbigt det är att ta bort batteriet tillfälligt utan när man behöver göra det av säkerhetsskäl och vad som kan hända om man inte gör det. smile T.ex. om man behöver dra i och ur reläer vid felsökning. Som exempel. Jag förstod det där med allt som har ström kontinuerligt, men de saker som bara har ström när man slår på tändningen är ju i princip allt. Det skulle vara lås och larm då som man kan styra ändå.

Aha. Sparas stationerna även utan batteri? Nice. Det är jag inte van vid med andra bilar.

Swedenrockers Living life on two wheels.....
25 januari 2016 · 835 Inlägg

På en Volvo av den årsmodellen så bör man koppla bort batteriet om man ska demontera stereon då många kopplar loss AC-panelen, och gör man det och vrider på tändningen för att kunna flytta växelväljaren om det är automat, så får man en felkod på airbagsystemet som inte släcks av sig själv.
Ha inte tändningen på om du har kopplat bort AC-panelen.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
macattac
26 januari 2016 · 201 Inlägg

Swedenrockers skrev:
På en Volvo av den årsmodellen så bör man koppla bort batteriet om man ska demontera stereon då många kopplar loss AC-panelen, och gör man det och vrider på tändningen för att kunna flytta växelväljaren om det är automat, så får man en felkod på airbagsystemet som inte släcks av sig själv.
Ha inte tändningen på om du har kopplat bort AC-panelen.

Samma på VAG-bilar som Passat och Golf. Ask me how I know smile

*För sök referenser*

Senast redigerat av macattac (26 januari 2016)

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang