2605
Sök

Bmw e39 523 frusen motor

18 Inlägg
22 januari 2016
Trådstartare
#1
Jobbar i uppsala men bor i dalarna
vill frakta bilen hem till dalarna igen men när det blev -24grader så frös kylaren... för lite glykol ...

Åker fortfarande med bilen varje dag till och från jobbet cirka 5-8km och motorn hinner aldrig bli varm
Den går bra, inge vatten i oljan men
häller man i glykol så ser man att oljan ändras och vattnet försvinner direkt

Så nu till från, finns det några enkla moddningar man kan göra för att ge bilen kylning
Utan kylaren
får inge värme i kupen

alla seriösa tips är välkommna
Har googlat men inte hittat något..

1 798 Inlägg
22 januari 2016
#2
Har man ispropp i kylsystemet bör man inte köra med bilen  överhuvudtaget. Hur ska du lyckas kyla bilen utan kylare. Ställ in bilen i värme garage eller annat varmt ställe till proppen släppt sedan på med mer glykol
Senast redigerat av fredde85 (22 januari 2016)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

2 349 Inlägg
22 januari 2016
#3
Personligen hade jag tagit in bilen någonstans där den kan tina upp ordentligt och låtit den stå där något dygn, sedan tömt hela systemet och fyllt på med färsk glykol/vattenblandning anpassad för de temperaturer jag planerar att använda bilen i (blanda i förväg i tvålitersflaskor eller dylikt och skaka ordentligt innan du häller i blandningen i bilen, så det inte skapas fickor med vatten). Man kan passa på att byta termostat + termostathus också när man ändå klabbar med glykolen. Var noga med luftningen. Sedan hade jag kört vidare och hoppats att motorn inte hunnit ta någon skada av isproppen. (Aluminiummotor ju...)
Senast redigerat av Mew (22 januari 2016)


18 Inlägg
23 januari 2016
Trådstartare
#4
Precis
Lät bilen stå i varmgarage ett dygn
Men vattnet försvann ändå
Hällde i kanske 14l
Och för mig den ska rymma 12


Böt termostat i somras

7 691 Inlägg
23 januari 2016
#5
Innan du köper och slår i glykolblandningen MÅSTE du se till du får rätt glykol.
Finns 2 helt olika typer/sorter som INTE ÄR BLANDBARA MED VARANDRA. En blandning koagulerar.
Vanligast är Etylenbaserad.
Men det finns även Propylenbaserad.
Läs instruktionsboken.

hmm

330 Inlägg
28 januari 2016
#6
Propylenglykol, och etylenglykol kan utan vidare blandas med varandra. Det är inte säkert att tillverkarnas tillsatser kan. Färg är INTE en indikator på vad man har med att göra för glykol. Etylenglykol "longlife" är oftast inte blandbar med något annat fabrikat. (PGA tillsatserna) Etylenglykol är vad man normalt kör i motorer med aluminium i kylslingan.
Värt att tänka på. Om man blandar olika sorters glykol, får man den "sämre" glykolens antikorrosiva skydd.
B!


Sök