Nollställa lampa/display Volvo S80 (SRS Airbag)

carroooh
27 januari 2016 · 1 Inlägg

Jag skulle behöva lite hjälp här.
Det är så att på min Volvo S80 2,4T -00 så har en text på "displayen" kommit upp för ett tag sedan där det står "SRS AIRBAG, SERVICE OMGÅENDE" kommit upp. Den har varit där ca 6 månader, jag tänkte att om jag väntar på försvinner den. Men det gjorde den inte.
Så, nu till fråga 1:
VAD kan det vara för fel?
Fråga 2:
Jag har försökt återställa "lampan" genom att hålla in trippmätaren och sedan slå på tänningen, fortsätta hålla in den i 10 sek tills lampan börjar blinka osv. MEN, den försvinner inte. Det enda som kommer upp är ett nummer, nummer 26.
Så, VAD betyder det?
JÄTTETACKSAM för hjälp! big_smile

Senast redigerat av carroooh (27 januari 2016)

Haglund_Robin
27 januari 2016 · 82 Inlägg

Felet kan ju vara vadsomhelst i srs systemet.. Bland de vanligaste är dock sips kuddarna i stolarna fram, dåliga kretsar i instrumentet.

För att Veta vad det är för fel läs ut felkoder med ett riktigt program som är avsett för just det för bästa resultat.

Vad gäller släcka lampan kan de endast göras med riktig diagnosutrustning då srs räknas som ett så viktigt system att felkoder måste raderas innan lampan slocknar.

Sen även om du lyckas släcka lampan nu tänds den snart igen då bilen utför självdiagnostik. Om du inte fixar felet dvs..

Senast redigerat av Haglund_Robin (27 januari 2016)

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
mrswede69
19 februari 2016 · 1 Inlägg

jag har en v70 n 2004 med samma fel, men mitt uppkom efter jag tagit bort reglagen för fläkten och stereon, man skulle tydligen ha kopplat bort batterikabeln först.
man måste tydligen ha ett instrument för att nollställa det, ligger på drygt 1000 kronor vad jag sett.
försöker hitta en begagnad, men utan resultat.

åka in till verkstad och få det fixa lär säkert kosta mycket mer.
mvh/Thomas

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Ja, tänk..
Man är kompetent att äga bilen men släcka lampan är man oduglig till..
Där måste man åka in till fabrikören och bli rånad oavsett om man själv fixat felet eller ej..

Senast redigerat av tommen1 (19 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcus80 Sir
19 februari 2016 · 935 Inlägg

Airbag systemet är till för att hjälpa till att rädda livet på dig om olyckan är framme. Det är inget man ska pyssla med själv pga det är krutladdningar i dom. Kolla Youtube vad som händer om man lägger en plåtfälg på en airbag och utlöser den. Den flyger minst 10m upp i luften.

Därför åker man till en auktoriserad firma och kolla vad som är fel. Tycker man 1000:- är dyrt för att överleva kanske man ska prioritera om.
Jag gör mycket i mina bilar men airbag rör jag ej. Just pga risken att när något går fel så.

Bästa sättet är åka till en verkstad och kolla vad som är fel.

Senast redigerat av marcus80 (19 februari 2016)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Då måste tjuvarna som stjäl våra airbags vara MYCKET kompetenta..
Kanske man skulle ta dom till hjälp istället..
Dom verkar ju kunna sin sak..cool

Senast redigerat av tommen1 (19 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Haglund_Robin
20 februari 2016 · 82 Inlägg

Är det bara lampan du vill släcka och inget mer lär det gå på cirka hela 276 spänn hos de flesta volvohandlare men det lagar ju inget men du slipper kolla på lampan en liten stund eller kanske inte alls beroende på vad det är.

Att lossa airbags osv. Är inte svårt men det handlar om att man ska VETA att den funkar när den behövs, tråkigt att dö för man inte kollat upp något så viktigt..

Vill du veta vad det kostar? Åk och fråga va lite trevlig och prata med en riktig verkstad som kan så bör du få ett riktpris

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang