5069
Sök

HONDA CIVIC 98 Kupéfläkt slutar slutar funka efter kort parkering

7 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
Bilen är en Honda Civic 98 4-dörrars 114 hk.

Sen ca 1-2 månader sedan när det var som kallast så började kupéfläkten dumma sig.

Ex: Jag ska åka till affären som är ca 10 min bort, fläkten funkar som den ska påvägen dit. Jag parkerar och stänger av bilen och handlar. När jag sedan ska åka iväg så funkar inte fläkten i något läge alls, den är helt död. Nästa dag funkar den igen...

Fläktmotståndet har varit "halvtrasigt" sen jag köpte den, endast de 2 högsta lägena fungerar (3 och 4). Men eftersom fläkten snurrar nästa dag så tror jag inte detta har med motståndet att göra.

Batteriet är ca 2 år gammalt men vet inte om det kan påverka endast kupéfläkten.

Jag är inte särskilt kunnig inom bilelektronik så all hjälp eller råd är välkommen, tack.
Senast redigerat av Arbitur (16 februari 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
16 februari 2016
Det är mätinstrument som gäller för att få bukt med problemet..
Möjligtvis kan man klara sig med en mätpenna som klarar 12 volt..
Man får mäta på trådarna till fläkten och vredet när felet uppstår, annars får man hålla på och gissa..
Senast redigerat av tommen1 (16 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
tommen1 skrev:
Det är mätinstrument som gäller för att få bukt med problemet..
Möjligtvis kan man klara sig med en mätpenna som klarar 12 volt..
Man får mäta på trådarna till fläkten och vredet när felet uppstår, annars får man hålla på och gissa..

Jag förstår. På högsta läget borde spänningen ligga på 12v och om den är lägre eller 0 vad kan vara felet då?

4 917 Inlägg
16 februari 2016
Antingen har du spänning till fläkten eller ej..
Sen blir det ju att kolla vredet och säkringen..
Det lättaste är såklart att kolla säkringen först av allt..
Om det finns motstånd att kolla på så kollar man på bägge sidorna av motståndet för att se om motstånden är hela.
Senast redigerat av tommen1 (16 februari 2016)

1 861 Inlägg
16 februari 2016
Testa klappa till bilen över instrument brädan som om den titta snett på dig någon gång fläkten är död startar den kan kolen va kass det brukar va vanligt att den är lite cp då ^^

4 917 Inlägg
16 februari 2016
Det kallas att lägga handen på..
Det är det enklaste sättet att söka fel om man inte har något att mäta med..

1 861 Inlägg
16 februari 2016
Eller om man är för lat för att plocka ner hela bräden innan ny fläkt ska handlas! Haha

7 Inlägg
21 februari 2016
Trådstartare
Ok, jag körde me bilen för o återskapa felet och mätte spänningen och den var ca 12v på steg 3 och 4. Jag märkte att när jag hade tändningen på och vredet på 4 och skulle lossa kabeln för att kolla spänningen så visade det sig att det bara är glapp i kontakten, när jag rörde på den lite så hoppa fläkten igång, haha.

Går det att fixa på ett sjyst sätt eller kan det vara nått större fel med själva fläkten? Bör jag byta ut fläkten?

Sök