Kylfläkten startar inte Rover 216

smurfen32
23 februari 2016 · 311 Inlägg

Tempmätaren fungerar inte så jag Bytade tempgivare. Hjälpte dock inte men kylfläkten vill inte iheller starta,termostaten öppnar sen vågade jag inte ha bilen igång längre.eftersom inte tempmätaren fungerar så har jag ju ingen koll på hur varm bilen är.
Har dock förstått att den startar en stund efter att termostaten öppnar.
Men tar jag bort kontakten ifrån vattentempsgivare så startar fläkten direkt.ska den göra det??
Mvh micke

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Funderar på om du har ecu och om det är DEN som startar fläkten för att den upptäcker ett fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
smurfen32
23 februari 2016 · 311 Inlägg

tommen1 skrev:
Funderar på om du har ecu och om det är DEN som startar fläkten för att den upptäcker ett fel..

Jag vet inte faktist.bilen är ifrån 1999 så knappast jättemoderna.
Tänkte kolla om jag kan koppla upp elm327 imorgon för då får jag ju upp tempmätare iallafall.
Bilen går som vanligt och det kan vara jag som oroar mig i onödan.för termostaten öppnar väl vi 88grader tror jag.
Frågan är när fläkten börjar kyla??
För tar jag bort kontakten till vattentempsgivare så startar fläkten direkt så den ska fungera.frågan är om den ska starta när jag kopplar bort den ifrån tempgivare? ?
Bara lite jobbigt att låta DN stå på tomgång och gå när jag inte har någon koll på tempmätaren ju

Senast redigerat av smurfen32 (23 februari 2016)

240bns
24 februari 2016 · 1 008 Inlägg

Det är normalt att kylfläkten startar om givaren kopplas ur. 
på de flesta bilar så brukar fläkten kopplas in när tempen passerat 100 grader.

Är det rätt tempgivare du bytt då? många bilar brukar ha en egen givare till tempmätaren och en egen till motorstyrningen dit även kylfläkten räknas.

smurfen32
24 februari 2016 · 311 Inlägg

240bns skrev:
Det är normalt att kylfläkten startar om givaren kopplas ur. 
på de flesta bilar så brukar fläkten kopplas in när tempen passerat 100 grader.

Är det rätt tempgivare du bytt då? många bilar brukar ha en egen givare till tempmätaren och en egen till motorstyrningen dit även kylfläkten räknas.

Ja det ska vara rätt
Är vattentempsgivare och sitter precis vid termostathuset
Men som sagt oro i onödan säkert.har bara ägt bilen i ev vecka.
I värsta fall får jag koppla in en extern tempmätare ju.borde ju fungera lika bra??

240bns
24 februari 2016 · 1 008 Inlägg

Jag kikade lite på Mekonomens sida och där ser det ju ut som att det finns två givare på rover 200 1.6

Brun givare = till tempmätare
Svart givare = till motorstyrningen

Ska du montera en extern tempmätare så måste du ju också dit med en för den avsedd tempgivare också någonstanns.

smurfen32
24 februari 2016 · 311 Inlägg

240bns skrev:
Jag kikade lite på Mekonomens sida och där ser det ju ut som att det finns två givare på rover 200 1.6

Brun givare = till tempmätare
Svart givare = till motorstyrningen

Ska du montera en extern tempmätare så måste du ju också dit med en för den avsedd tempgivare också någonstanns.

Okej
Jag köpte tempgivare på mekonomen och det var den bruna.
Jag börjar mer tro att det är fel i mätarhuset annars ju.
Bensin mätaren fungerar bara tempmätaren som inte fungerar
Har tempmätaren någon egen säkring??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang