2011
Sök

Skoda startar inte när man vrider på nycklen

3 Inlägg
13 augusti 2013
Trådstartare
Tjena min skoda pickup startar inte när man sätter i nyckeln och vrider. Körde med den innan idag och den har krånglat lite innan när man vrider om nyckeln så händer det ingen men efter några sekunder så startar den plötsligt. men nu startar den inte alls. Har kollat batteriet, generatorn och startmotorn och dem är ok och de är inget fel på dem. har tittat runt men hittar inget så jag behöver hjälp!?!?!?

5 149 Inlägg
13 augusti 2013
Blir det skillnad om man trycker in nyckeln hårt eller liknande?
annars låter det som antingen startmotorn eller startkontakten.
Du kan prova att mäta så det kommer ström ner till startmotorn på den tunna kabeln när du vrider till startläget.
Om det gör det så gör rent kontakter och kabelskor och se om det blir bättre. annars gissar jag på dålig startmotor.
Om det inte kommer ner ström så är det nog antingen ett kast relä (om det finns, blev osäker) eller  startkontakten bakom tändningslåset.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 Inlägg
14 augusti 2013
Trådstartare
Nej det blir det inte, och det kommer ingen ström till startmotorn men jag ska kolla det med relä och startkontakt

3 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
Nu är det fixat. tack för hjälpen

28 Inlägg
24 februari 2016
Boostar denna tråd i hopp på att få hjälp!

Har köpt en Skoda pickup -98 av en kollega men vi har stora problem med att få igång den.
När den stannade för sista gången (ca 1år sedan) så stod den på tomgång sen dog den och har aldrig startat sen dess. Han har försökt gnugga och bogsera igång den utan att lyckas. Han bytte diselpump men igen skillnad..

Har läst lite om att tändningslåset kan krångla.. Ska försöka få ut immobilizer från nyckeln och lägga den nära startspärren för att se om det fungera. Funkar inte detta så byter jag tändningslåset. MEN måste jag byta nå mer på bilen om jag byter tändningslåset? Givare tex.
Tack för svar!

Sök