Brunt klet på oljestickan samt oljelampa?

albin2009
13 januari 2016 · 13 Inlägg

Hej alla! Vill bara börja med att säga att jag inte alls är kunnig när det gäller bilar, alltså på en sån nivå att jag knappt klarar att byta däck själv cool

Det är som så att jag inte kört med bilen nu på hela vintern då jag i början av November upptäckte fel på bilen.

Åkte till jobbet som vanligt en dag då oljelampan började lysa, cirka en gång varje 30:e sekund eller nå, blinka till och lät i hela bilen.
Fyllde då på olja men samma sak händer igen, kollade oljestickan och oljan ligger mellan min/max precis som den ska.
Körde ett par dagar till och fick sedan se att det är brunt klet/slem/skumm eller vad man ska kalla det på olje stickan.

Vad kan detta bero på. Farbrorn säger att det är topplocket som har pajat men han vågar jag inte lita på. Såg även att topplock ligger på hela 6-8 000 kr ??? Vilket inte låter så kul.
Någon som har koll på detta?



AUDI A4 Sedan 1.8 T,  150 Hk,  [8E2, B6],  Modellår: 2003,  Tillv.mån: 2002/06,  Motorkod: AVJ

Parsan
13 januari 2016 · 166 Inlägg

Börja med att kolla om det har försvunnit någon kylarvätska.Om den är okey så kan du även kolla om du har avgaser i kylarvätskan.Har du inte grejer för det så finns det billigt att köpa på biltema.Det kan ju även vara så att det är oljesilen som har slaggat igen så du får dåligt oljetryck pga det.Tyvärr inte ovanligt på dessa motorer.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
albin2009
13 januari 2016 · 13 Inlägg

Kan jag på något sätt utesluta att topplock är sönder?

mb_pucken
13 januari 2016 · 5 088 Inlägg

Var oljelampan röd eller gul?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
albin2009
13 januari 2016 · 13 Inlägg

inget av dessa kan man säga. Det som kommer fram är en illustration av en rörlig oljekanna som visar att oljan behöver fyllas på.
Denna ör ju röd men det är allt annat som också visas(mil till tom tank osv)

Senast redigerat av albin2009 (13 januari 2016)

jaka54
13 januari 2016 · 5 778 Inlägg

Hej!
Byt olja och filter!
Då vet du åtminstone att det är gjort! För när bytte du sist? Man ska /bör byta varje år eller vart 1000-1500mil!
5wx40 helsyntet är vad de flesta bilar ska ha. Det finns undantag och det är de allra nyaste (5-8år gamla) som i ska ha 5Wx30 helsyntet...men vilken olja du ska ha hittar du i handboken.

Det är troligtvis inte topplocket som sprucket utan när någon säger "det är fel på toppen" så menar man att topplockspackningen trasig!
Men är packningen trasig eller du har en spricka i topplocket (mindre troligt) så kommer vattnennivån i expansionskärlet att variera från kall motor till att motorn är varm. Det är också troligt att oljan i motorn kommer att bli ljusbrun av vattnet (men inte alltid).
Att byta topplockspackning är ganska lätt och är något som alla bör kunna göra själva som är lite händiga.
Nu måste jag även säga att en topplockspackning går sönder ...eller en spricka i topplocket sker ju inte bara hipp som happ utan det uppkommer av en orsak och orsaken är nästan alltid att man kör motorn för varm / dålig kylning.

Så i ditt fall: Byt olja och filter och se vad som händer! Att köra med gammal olja  är ett fördärv för en bilmotor!

Senast redigerat av jaka54 (13 januari 2016)

albin2009
21 januari 2016 · 13 Inlägg

Hej, nu har jag bytt OLJEFILTER samt tappat ur all olja och hällt i helt ny.
Lampan går fortfarande igång, kan det vara givaren som är pajj?
Har inte bytt något sen jag köpte bilen för cirka 2 år sedan.

Har aldrig sätt att motorn gått varm, alltså på tempen.
Pajjar topplockspackningen så låter väll det för jävligt.
Han startar så bra och inga missljud i dagsläget.

Senast redigerat av albin2009 (21 januari 2016)

Cupra_
21 januari 2016 ·

Nej det låter inte om packningen går sönder..Däremot blir oljan missfärgad och kylvätskan blir missfärgad. Dessutom luktar ofta avgaserna sött och det ryker ganska tjockt, vitt om avgaserna.
Tar kylvätskan slut så är det troligtvis packningen.

albin2009
21 januari 2016 · 13 Inlägg

Nepp, kylvätskan var lite under max igår när jag kollade.
Luktar ej sött, och är ej missfärgad.
inge vitt om avgaserna vad jag sett.

Kan ju ej besikta bilen om jag inte får detta löst.

Ska man prova byta sensorn, och var kan jag få tag på en sådan sensor? mekonomen?

Cupra_
21 januari 2016 ·

albin2009 skrev:
Nepp, kylvätskan var lite under max igår när jag kollade.
Luktar ej sött, och är ej missfärgad.
inge vitt om avgaserna vad jag sett.

Kan ju ej besikta bilen om jag inte får detta löst.

Ska man prova byta sensorn, och var kan jag få tag på en sådan sensor? mekonomen?

Visst kan det vara sensorn. Men jag kan inte garantera det.
Sensorn köper du hos biltillverkaren eller som du sa, en annan bilkedja.

albin2009
21 januari 2016 · 13 Inlägg

Vad kan det vara om inte sensorn?
Jag kan ju inget om bilar så kan inte gå in på detalj.

Nybergrobin
21 januari 2016 · 2 383 Inlägg

Kör inte bilen om lampan lyser/blinkar!

Garanterat oljesilen som spökar men kolla oljetrycket först på verkstad

marcus80 Sir
21 januari 2016 · 935 Inlägg

Är ett vanligt fel att oljepickuppen sätter igen på 1.8t motorerna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
albin2009
26 februari 2016 · 13 Inlägg

Tänkte bara uppdatera tråden lite här om någon annan skulle ha ett liknande problem.
Enligt verkstad så var det oljesilen som behövde bytas! - Denna är nu utbytt och han går åter igen som ett skott!
Tack för all hjälp gararget!

Senast redigerat av albin2009 (26 februari 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang