Golf mk1 GL har skitdåligt tändning.

Eddy Galen, inte dum.
29 februari 2016 · 1 324 Inlägg

Tjena. Jag har en Golf GL som jag köpte i somras. Under sommarens gång började tändningen bli sämre och sämre. Det började med att den blev mer och mer svårstartad men blev okej att starta efter att den blivit varm. Några veckor senare började den blödra när den var varm och man gasade hårt, och till slut blödrade den hela tiden. Nu tänder inte ens bilen till utan bara går runt och runt på startmotorn utan att något händer.

-Det har inget med bränsle att göra då jag har provat med startgas.
-Jag har provat att byta tändspole, tändstift och fördelarlock utan resultat
-Den gamla tändspolen fungerar bättre
-ibland startade den utan problem när den var kall, men oftast tog det 2 minuter av konstant startmotor.
-den tänder lika dåligt på alla cylindrar
-ryckte man lite lätt på fördelaren när motorn var igång så märkte man att det påverkade motorns gång. Ibland till det bättre, ibland till det sämre.
-jag provade att gå igenom fördelaren och den fungerar som den ska, men när jag stoppade tillbaka den så blev det ännu värre. Nu tänder inte motorn ens till.

Jag kan inte säga om det är elektriskt (elen till fördelaren) eller mekaniskt (fördelaren).

Hur kan jag felsöka systemet ytterligare?
Jag läste att man ska ha 14v till tändspolen. Stämmer det?

Garbo
29 februari 2016 · 10 Inlägg

du får den spänningen generatorn ger när bilen väl är igång, samt den spänningen batteriet har under startförsöket så under 10v är olämpligt om du har ett friskt batteri... men jag har varigt med om bilar som hoppat igång på sämre än så.. nya batterier är dyra för en fattig ungdom surru wink
men för din del skulle jag gå igenom först brytarspetsarna, under locket som sitter under rotorn (ta bort rotorn först) och kolla om brytarspetsarna ser ok ut (släta och fina, ju mer dom ser ut som månens yta desto sämre funkar dem) och att "kammen" som lyfter är ok och att den lyfter som den ska, finns tydliga instruktioner i Haynes manualer på hur man ska justera in brytarspetsarna! bladmått is your friend!
nästa steg är att kolla tändningens inställning och tillhörande vakumförställning (om den har det) detta görs med en blixtlampa (finns på biltema tex) och en titt på remhjulet på vevaxeln. även där finns det instruktioner i haynes på hur man gör och hur mycket tändförställning som är aktuellt! anmärk att detta ska kontrolleras utan vakumförställningesn slang inkopplad! låter faktiskt som om det är din fördelare som sitter löst och har tappat sin inställning med tanke på att du säger att det ändras när du rycker i den! så kontrollera hur tändningens inställning justeras och att den låsningen fungerar annars komer den vibrera bort från sin inställning under körning! annars är det jordpunker och kablar och rotor kvar att kolla över! hoppas det löser sig!
puss och kram Garbo

Taunuus
29 februari 2016 · 263 Inlägg

Byt även ut kondensatorn på fördelaren om den är gammal, så den är utesluten. spolar ska ofta ha bara mellan 7-9 volt, annars slits tändsystemet ut och spolen går slut.

Senast redigerat av WurstingErik (29 februari 2016)

Ford 17M "Taunus" (1967)
kajc
1 mars 2016 · 311 Inlägg

Fick du dit fördelaren rätt? Om du haft den borta, är det inte bara att trycka tillbaka den. Innan man tar bort, måste man se till att "nolla motorn" dvs se till att 1:ans cylinder ligger i topp. Finns märkning, både på vevaxeln ( undre remskivan) och fördelaren

valle22 Smidd i rostigt stål
3 mars 2016 · 933 Inlägg

har du glapp i axeln på fördelaren kan du byta delar i all oändlighet. Just som du beskriver att det påverkar gången på motorn när du rycker på den...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Nybergrobin
3 mars 2016 · 2 381 Inlägg

hur många volt har du i batteriet? smile Och vad laddar den?

kiiient
4 mars 2016 · 106 Inlägg

Jag skulle nog tro att det bara är och gå lös med bladmåttet på Brytarspetsarna eller byta ut dom beroende på hur dom ser ut smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang