4207
Sök

855 T5 hackar vid gaspådrag

4 Inlägg
7 mars 2016
Trådstartare
Halloj allihop!

Har en 855 T5 från 1995 med B5234FT motorn som snart passerar 29.000 mil.

Jag inköpte den förra månaden utav ett totalt blåbär som inte kunde bilar, han begärde 10.000 och jag köpte den för 3.900 med trasigt i fjäderfäste, spindelled, sprucken vindruta. (Åtgärdade)
Och trasig termostat SEDAN 2012-2013!
Början till "majonnäs" under oljelocket och mätstickans resultat var väldigt klumpigt samt hade små vattendroppar.

Vid provtur fick jag veta att den har rullat i centrala Göteborg sedan 2011, med endast enstaka resor till Borås och marschfart på 100km/h, enstaka gång 140km/h. Vilket jag tror på då det var en riktigt morsgris som sålde bilen.

Fick också veta att servicen blivit eftersatt sedan 2011, alltså inga tändstift, filter eller oljebyte - endast påfyllning med Biltema olja "nån gång".

Nu till det som jag gjort och vad jag behöver hjälp med:

Fyllde på fullt med Biltema-oljan som fanns kvar, åkte till närmsta GDS-hall och bytte tändstift (Bosch), olja (Biltema), oljefilter (Biltema), luftfilter.
Kontrollerade tändkablar, diverse anslutningar/slangar, bytte massvis utav rostade klämmor/slangklämmor och skruvar/bultar/muttar.
Rengjorde luftbox, spjällhus, under tändstiftskåpan och putsade lite allmänt här och där.
(Blev riktigt fräscht efter 3 timmars puts och pill)

Jag körde sedan ca 13 mil i 80km/h för att få motorn att bli helvarm.
Åkte tillbaka till GDS-hallen och bytte olja samt oljefilter en gång till, med lite högre kvalité från mekonomen.

Bilen var oerhört mycket trevligare att köra med efter att allt detta hade gjorts, men det är lite saker som jag inte blir klok på::

Efter att jag kört dessa 13 mil så fanns det 1-2cl svart olja under den rengjorda tändstiftskåpan. Varför?

Vid stort gaspådrag så börjar bilen hacka oerhört mycket och turbon "skenladdar".
Dock endast vid lägre varv, alltså under 3.000 och på 4-5:e växeln.
1-3 fungerar utmärkt.

---

Jag har även ytterligare frågor som ev. kan besvaras här.

Bilen kommer väldigt sällan att få se fullgas eller ens varv över 3.000 i min ägo då jag är en ekonomisk jävel som hatar att slösa soppa i onödan, men behövde något som inte tvekar över att dra saker.
Motorn kommer alltid gå helvarm när den väl är igång.
Finns det större konsekvenser i att den aldrig kommer varvas ut ordentligt?

Är det möjligt att sänka laddtrycket på turbon via programvaran/trevlig ventil och såldes kunna använd "motorns kraft" lite mer?
Har hört att dessa har 0.6-0.7 i laddtryck och 0.3-0.4 i grundladd, är det möjligt att sänka laddtrycket till grundladdets nivå, eller kan man vinka hej till problem?

Tack på förhand! smile

-You'll need more rum for that!
Why?
-Well... Why not?
True!

2 452 Inlägg
7 mars 2016
dom har 0,6 i ladd orginal o ang 0,3-0,4 så är det en säkerhetsgrej att den går i det om det skulle bli nått fel på den.....o ang sänka ännu mer då skulle du nog köpt en 2,5 t isåfall som bara har 0,4 orginal i ladd på en gång...o är man ekonomsiks så blir väl detta fel bil för dig...dessa bilar har ganska bra ekonomi med från början... min ligger på 0,89

döden kommer tillbaka

8 267 Inlägg
7 mars 2016
Greywind skrev:
Efter att jag kört dessa 13 mil så fanns det 1-2cl svart olja under den rengjorda tändstiftskåpan. Varför?

I bästa fall så är det bara packningen till oljepåfyllningslocket som är slut. I sämsta fall och det troliga med tanke på det obefintliga underhållet så är vevhusventilationen igensatt och oljan trycks ut via den. Att den rycker kan till viss del bero på det också.

Greywind skrev:
Vid stort gaspådrag så börjar bilen hacka oerhört mycket och turbon "skenladdar".
Dock endast vid lägre varv, alltså under 3.000 och på 4-5:e växeln.
1-3 fungerar utmärkt.

Kolla över vacuumslangar, bränslefilter och tändkablar.

Greywind skrev:
Är det möjligt att sänka laddtrycket på turbon via programvaran/trevlig ventil och såldes kunna använd "motorns kraft" lite mer?
Har hört att dessa har 0.6-0.7 i laddtryck och 0.3-0.4 i grundladd, är det möjligt att sänka laddtrycket till grundladdets nivå, eller kan man vinka hej till problem?

Laddtrycket styrs lämpligast med höger fot. Vill man inte ladda så mycket gasar man inte så mycket - så enkelt är det. Och om du köpte bilen för att kunna dra saker(?) så är det ju ren förlust att sänka laddtrycket eftersom vridmomentet då sjunker.

4 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Marlboroman skrev:
I bästa fall så är det bara packningen till oljepåfyllningslocket som är slut. I sämsta fall och det troliga med tanke på det obefintliga underhållet så är vevhusventilationen igensatt och oljan trycks ut via den. Att den rycker kan till viss del bero på det också.

Kan man återfå vevhusventilationen utan att öppna upp och rengöra manuellt?

Marlboroman skrev:
Kolla över vacuumslangar, bränslefilter och tändkablar.

Varken slangar eller tändkablar har några fel, det mesta monterades av och blåstes igenom & fick torka ordentligt medan jag bytte slangklämmor m.m.
Bränslefiltret har jag inte haft en tanke på, det får ordnas i veckan.

Marlboroman skrev:
Laddtrycket styrs lämpligast med höger fot. Vill man inte ladda så mycket gasar man inte så mycket - så enkelt är det. Och om du köpte bilen för att kunna dra saker(?) så är det ju ren förlust att sänka laddtrycket eftersom vridmomentet då sjunker.

Har alltid varit ett stort fan utav 850's motorljud, nu får jag bara ett visslande och besvikelse - därav frågan i det stora hela. sad

Why?
-Well... Why not?
True!

8 267 Inlägg
8 mars 2016
Är vevhusventilationen igensatt så är det bara att plocka ner och rengöra / byta ut saker. Det finns ingen genväg i det fallet.

Är termostaten bytt nu? För är den dålig så kan det påverka hur motorn går.

4 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Är vevhusventilationen igensatt så är det bara att plocka ner och rengöra / byta ut saker. Det finns ingen genväg i det fallet.

Är termostaten bytt nu? För är den dålig så kan det påverka hur motorn går.

Allright, då får jag väl ta tag i det och glida ner till hallen ännu en gång! roll

Termostaten är bytt sedan dag ett och temperaturvisaren är fint placerad i mitten, bytte även sensor igår kväll för säkerhetsskull. smile

Var nere i hallen och smorde upp fjädern till kopplingspedalen då den knarrade härligt metalliskt, samt en motortvätt och lite skrubbning - blev riktigt trevligt!

Why?
-Well... Why not?
True!

8 267 Inlägg
8 mars 2016
Men se till att byta packningen till oljepåfyllningslocket också. Jag hade börjat med den om jag inte visste till 100% att ventilationen var igensatt. Det tar 5 sekunder att byta packningen och den kostar runt 25:- på Volvo.

Sök