Halloj allihop!
Har en 855 T5 från 1995 med B5234FT motorn som snart passerar 29.000 mil.
Jag inköpte den förra månaden utav ett totalt blåbär som inte kunde bilar, han begärde 10.000 och jag köpte den för 3.900 med trasigt i fjäderfäste, spindelled, sprucken vindruta. (Åtgärdade)
Och trasig termostat SEDAN 2012-2013!
Början till "majonnäs" under oljelocket och mätstickans resultat var väldigt klumpigt samt hade små vattendroppar.
Vid provtur fick jag veta att den har rullat i centrala Göteborg sedan 2011, med endast enstaka resor till Borås och marschfart på 100km/h, enstaka gång 140km/h. Vilket jag tror på då det var en riktigt morsgris som sålde bilen.
Fick också veta att servicen blivit eftersatt sedan 2011, alltså inga tändstift, filter eller oljebyte - endast påfyllning med Biltema olja "nån gång".
Nu till det som jag gjort och vad jag behöver hjälp med:
Fyllde på fullt med Biltema-oljan som fanns kvar, åkte till närmsta GDS-hall och bytte tändstift (Bosch), olja (Biltema), oljefilter (Biltema), luftfilter.
Kontrollerade tändkablar, diverse anslutningar/slangar, bytte massvis utav rostade klämmor/slangklämmor och skruvar/bultar/muttar.
Rengjorde luftbox, spjällhus, under tändstiftskåpan och putsade lite allmänt här och där.
(Blev riktigt fräscht efter 3 timmars puts och pill)
Jag körde sedan ca 13 mil i 80km/h för att få motorn att bli helvarm.
Åkte tillbaka till GDS-hallen och bytte olja samt oljefilter en gång till, med lite högre kvalité från mekonomen.
Bilen var oerhört mycket trevligare att köra med efter att allt detta hade gjorts, men det är lite saker som jag inte blir klok på::
Efter att jag kört dessa 13 mil så fanns det 1-2cl svart olja under den rengjorda tändstiftskåpan. Varför?
Vid stort gaspådrag så börjar bilen hacka oerhört mycket och turbon "skenladdar".
Dock endast vid lägre varv, alltså under 3.000 och på 4-5:e växeln.
1-3 fungerar utmärkt.
---
Jag har även ytterligare frågor som ev. kan besvaras här.
Bilen kommer väldigt sällan att få se fullgas eller ens varv över 3.000 i min ägo då jag är en ekonomisk jävel som hatar att slösa soppa i onödan, men behövde något som inte tvekar över att dra saker.
Motorn kommer alltid gå helvarm när den väl är igång.
Finns det större konsekvenser i att den aldrig kommer varvas ut ordentligt?
Är det möjligt att sänka laddtrycket på turbon via programvaran/trevlig ventil och såldes kunna använd "motorns kraft" lite mer?
Har hört att dessa har 0.6-0.7 i laddtryck och 0.3-0.4 i grundladd, är det möjligt att sänka laddtrycket till grundladdets nivå, eller kan man vinka hej till problem?
Tack på förhand!
