4530
Sök

VW vento startar inte

5 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
Hej.

Va ute och körde min VW vento -96 (motorkod ADZ) idag när det började lukta brännt inne i kupen.
Stannade bilen och luktade runt men lyckades inte lokalisera vart lukten kom från, gick ut och öppnade huven men kände ingen lukt där.

Provade starta bilen igen, men den går inte igång. Startmotorn går runt och låter helt nomalt. Har sen kollat startspole, startkabeln, fördelaren och fram mot tändstiften och allt ser ok ut. Har inte verktyg att ta loss tändstift så jag har sprutat in startgas i motorn och provat starta utan att den tänder. Har inte lyckats hitta vart den brända lukten kom från. Inte heller följt kabel från spolen som går in i kupen (måste ta loss plastpaneler inne i kupen men har varken ljus, värme eller bra verktyg just nu).

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 mars 2016
Man måste såklart först avgöra om det är bränsle eller gnista som saknas..
Blir bara en massa gissningar annars..
Eftersom du använde startgas så tyder det ju på att gnista saknas..
Har den tändkasset och tändspole så  bör väl dessa kollas först..
Senast redigerat av tommen1 (10 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
Jag utgår från att det är gnista som saknas eftersom den inte tände till med startgas. Har inte verktyg att få loss tändstiften för att se efter så.

Vet inte om den har startkasett, tror inte det. Sitter i alla fall inte nån i motorrummet.

5 Inlägg
11 mars 2016
Trådstartare
Lyckades få tag i en Haynes och har kikat lite. Ingen tändkasett, sitter en kontrollenhet (ECU) ovanför tändspolen någonstans inne i kupen bakom plastkåpor där inne. Ska prova att skruva loss lite där idag och se om jag kan hitta vart lukten kom ifrån som steg ett. Återkommer med resultat senare idag.

4 917 Inlägg
11 mars 2016
Är du säker på att tändspolen är ok?
ECUn är ju betydligt dyrare..

1 966 Inlägg
11 mars 2016
Se över tändspolen, vanligt att den spricker.

Bytte min för ett par månader sedan då den vägrade starta när det var fuktigt ute. I mitt fall small det till (tänk förgasarsmäll/baktändning) precis när man släppte tillbaka nyckeln och sedan luktade det bränt.

EDIT: Jag har också en ADZ-motor.
Senast redigerat av ehedman (11 mars 2016)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
11 mars 2016
Alla gånger en tändspole som strular. Mycket vanligt fel på dessa och bränslepumpsrelä som strular bl.a, men i ditt fall verkar som tändspolen gett upp.
Finns på MrAuto från 390kr och uppåt....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

5 Inlägg
11 mars 2016
Trådstartare
Inte säker på att spolen fungerar, vet bara att det inte är något synligt fel på den. Inga sprickor eller skador.
Tänkte försöka bli säker på vad det är innan jag köper några delar, men just nu har jag slut på idéer och får nog försöka sätta i en ny tändspole och testa. Antar att det är långt från omöjligt att den gett upp även om den ser ok ut.

Dagens letande inne i kupen gav iaf inget resultat.

Någon som har en aning om vart ECUn kan tänkas sitta?
Ska testa byta tändspolen, förhoppningsvis kan jag få det gjort imorgon.

1 966 Inlägg
11 mars 2016
Tändspole köper du till fördelaktigt pris på Biltema, art.nr 53404.

Tips om du vill leta sprickor i tändningsdelar, lättare om man är två. Starta bilen eller kör den på starten, sedan tar du en blomspruta med vatten och sprayar lite över delarna. Ser du att det "kryper" ström någonstans har du en spricka där.

Jag är lite nyfiken på din teori angående ECUn, varför tror du att den är trasig?

EDIT: På Golf III sitter ECU:n precis under plasten mellan torpeden och vindrutan, se bild. Är skruvclipsen dåliga kommer du få samma h*lvete som jag fick när jag skulle demontera plasten. Sen lär du ju såklart bort med torkarna innan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44318/10177/large/44318-50515.jpg
Senast redigerat av ehedman (11 mars 2016)

4 917 Inlägg
11 mars 2016
Så går det om man kör för nära mig ehedman..lol
Så nu lär du dig kanske att hålla avståndet...tongue
Senast redigerat av tommen1 (11 mars 2016)

1 966 Inlägg
11 mars 2016
Haha, inte min bild. Skulle aldrig falla mig in att hinka ur motorn.

Isåfall hade jag troligtvis gjort som den här snubben: https://youtu.be/e5MZcxZdZdw

5 Inlägg
11 mars 2016
Trådstartare
Jag tänkte nog bara att om det luktar bränt och blir rökbildning så vore det inte helt konstigt att man skulle kunna hitta en del med synliga tecken av det på utsidan. Ville bara följa startsystemet hela vägen. Tändstift -> fördelare -> tändspole (dom tre har jag inspekterat) -> ECU (den enda jag inte kunnat få syn på än).

Tog loss tändspolen får nån timme sen men den ser helt schysst ut även när man kan vrida och vända på den.

Och ja, skrivclipsen funkar inte alls. Fick bryta sönder lite av plasten för att få loss tändspolen. Har inte tittat på ECUn än då jag inte såg din post förns nu. Ska kika imorn.

Sök