2389
Sök

BMW e46 328i -99 missljud

106 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
Hej alla kunniga!

Har ett missljud som förvärrats på en kortare tid. Det låter från passagerarsidan av bilen. I filmen går jag med kameran från förarsida till passagerarsida, sedan håller jag kameran nere bredvid grenrören (där det låter som mest). Är ingen höjdare på just BMW, eller bilar överhuvudtaget, men tycker inte det låter som en lyftare. Inget knack/metalliskt ljud och dessutom tycker jag det låter för "långsamt" för att vara en lyftare. Ljudet är mer likt ett "puffande" ljud.  Marinmotorer har jag skruvat en del så vet hur det låter när en lyftare är trött. Har bytt olja och filter utan någon skillnad. Oljan såg väldigt fin ut. Bilen ger felkod på båda lambdasensorena så de ska bytas, men före jag beställer och byter dem så skulle jag vilja få reda på vad detta ljud kommer ifrån så att jag kan åtgärda det på samma gång. Bilen går i övrigt bra och jämnt. Några observationer som kanske kan vara relevanta:
-Låter inget när den är kall, (tyder ju dock lite på en lyftare).
-När bilen har stått några dagar ute i kylan så slocknar motorlampan men tänds igen efter ca 10-20min körning. Inget ljud så länge den är kall som tidigare nämnt. Har bilen däremot stått i varmgarage i några dagar så är det som vanligt, lampan lyser och ljudet börjar när den blir varm.
-Drar mera soppa än tidigare.

Det jag funderar över är om det faktiskt kan uppstå missljud pga en eller flera dåliga lambdasensorer..? Låter i mina öron rätt konstigt. Är det något ljud någon känner igen?

Säg till om det finns något jag kan göra eller testa för att utesluta någonting.

Tack på förhand!

FILM: https://drive.google.com/file/d/0B0ooqj … sp=sharing

2 852 Inlägg
24 februari 2015
Inte ramlager väl? Lät mystiskt, ventillyftare?....nej, det lät det inte alls som.

Hur är oljetrycket vid varm motor?

106 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
Oljetrycket torde det inte vara något problem med. Aldrig visat någon lampa i alla fall. Och lampan fungerar, och alla lampor fungerar det har jag testat med datorn. Jag håller på laddar upp en film på hur den låter när den är kall. Ramlagar borde det rassla lite mera va. Man kanske inte hör så bra på filmen men det är ett tydligt puffande ljud. Avgas/insugsventil? Någon annan som har någon fundering?

106 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare

1 122 Inlägg
24 februari 2015
Inget avgasläckage?
Senast redigerat av ValP2k (24 februari 2015)

gasa nu foer faen!

106 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
Har kikat på det också. Men verkar inte som det.

106 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
Några andra funderingar?

1 122 Inlägg
1 Inlägg
13 mars 2016
holm94 skrev:
Hej alla kunniga!

Har ett missljud som förvärrats på en kortare tid. Det låter från passagerarsidan av bilen. I filmen går jag med kameran från förarsida till passagerarsida, sedan håller jag kameran nere bredvid grenrören (där det låter som mest). Är ingen höjdare på just BMW, eller bilar överhuvudtaget, men tycker inte det låter som en lyftare. Inget knack/metalliskt ljud och dessutom tycker jag det låter för "långsamt" för att vara en lyftare. Ljudet är mer likt ett "puffande" ljud.  Marinmotorer har jag skruvat en del så vet hur det låter när en lyftare är trött. Har bytt olja och filter utan någon skillnad. Oljan såg väldigt fin ut. Bilen ger felkod på båda lambdasensorena så de ska bytas, men före jag beställer och byter dem så skulle jag vilja få reda på vad detta ljud kommer ifrån så att jag kan åtgärda det på samma gång. Bilen går i övrigt bra och jämnt. Några observationer som kanske kan vara relevanta:
-Låter inget när den är kall, (tyder ju dock lite på en lyftare).
-När bilen har stått några dagar ute i kylan så slocknar motorlampan men tänds igen efter ca 10-20min körning. Inget ljud så länge den är kall som tidigare nämnt. Har bilen däremot stått i varmgarage i några dagar så är det som vanligt, lampan lyser och ljudet börjar när den blir varm.
-Drar mera soppa än tidigare.

Det jag funderar över är om det faktiskt kan uppstå missljud pga en eller flera dåliga lambdasensorer..? Låter i mina öron rätt konstigt. Är det något ljud någon känner igen?

Säg till om det finns något jag kan göra eller testa för att utesluta någonting.

Tack på förhand!

FILM: https://drive.google.com/file/d/0B0ooqj … sp=sharing

Hej!!!

Min 320i -99 låter precis lika som din gjorde. Fick du reda på vad det var för fel?

(eller är det någon annan som kan fortsätta diskussionen)

Skulle vara tacksamt, mvh

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 mars 2016
Låter precis som om det är något som slår i locket från undersidan..
Är den av plast?
Känn med handen över och kolla vet jag..
Senast redigerat av tommen1 (13 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök