Backlampa på släppvagn som inte lyser

Reborn-swe
15 mars 2016 · 62 Inlägg

Hej,

Bak lampa på min släpvagn lyser inte när den är kopplat i min bil.

Så här ser kopplingen ut från släpvagnen:
Släpvagn

Jag använder den här adapter till min bil som är 7 pols:
Adapter

Backlampan lyser på släpvagnen när jag kopplar i min kompis bil (utan adapter), vad är det som kan vara fel? På adapter eller fel på min bil?

jag lämnade in bilen på en verkstan för att monterar dragkroken och dem säger att allt var testat ok.

Dragkroken var den här
Dragkrok

Jag läste att det finns adapter 13 till 7 och 7 till 13, är det inte samma sak? Jag menar, vända på det.
Kan det vara det som är fel? (fel adapter?)

Tack på förhand

granadadr
15 mars 2016 · 7 290 Inlägg

endel vagnar har hö och vä el inkopplad på samma,, kontollera så du har plus ut på bå 58L och 58 R wink har  du ej det ligger felet där wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Reborn-swe
15 mars 2016 · 62 Inlägg

granadadr skrev:
endel vagnar har hö och vä el inkopplad på samma,, kontollera så du har plus ut på bå 58L och 58 R wink har  du ej det ligger felet där wink

Tja,

Menar du kontakt uttag i bilen?

Back lampa lyser när den kopplat i en annan bil utan adapter. Kan det vara fel i släpvagnskontakt ändå?

haack
15 mars 2016 · 186 Inlägg

Det är 8poler på släpvagnskontakten..men bara 7 på adaptern...där har du troligtvis felet.

Reborn-swe
15 mars 2016 · 62 Inlägg

haack skrev:
Det är 8poler på släpvagnskontakten..men bara 7 på adaptern...där har du troligtvis felet.

Det låter logisk, det visste inte jag om det.

Då har jag två frågor:

1 Tror du/ni att om jag be på verkstan att installera en annan uttag på bilen skulle fixa problemet?

eller

2 Finns det en vist typ av adapter som ska fungera?

jag vet inte om jag har rätt adapter neutral

haack
15 mars 2016 · 186 Inlägg

Tror inte att de finns någon adapter som rår på detdär. Att bygga om bilen så den får den nya kontakten är nog den bästa lösningen..

Reborn-swe
16 mars 2016 · 62 Inlägg

haack skrev:
Tror inte att de finns någon adapter som rår på detdär. Att bygga om bilen så den får den nya kontakten är nog den bästa lösningen..

Jag håller med.

Jag köpte komplett sats från dagkrokslagret, styrdon + kablage + dragkrok och killen monterade allt i fyra timmar åt mig.

Styrdun krävs inte att bilen eller själva styrdun behövs omprogrammeras, jag pratade med verkstan idag och han säger att det är mycket problem sam han får med sånt så han vill inte alls göra jobbet. Sen sa han att bilen eller styrdunan måste omprogrammeras, bullshit!

Jag uppskattar inte när folk försöker lurar mig.

Det är synd att jag inte kan det att komma åt kablar och koppla allt rätt annars skulle jag göra själv, ingen av dem jag känner kan det heller.

Det handlar om att ta något som är redan gjort, ta bort gamla styrdun sätta ditt nytt och dra kabeln från backljuset, det är svärt för mig men inte till en mekaniker men jag kan inte tvinga honom som kommer med många bort förklaringar.

neutral

Är det någon av er som som har vägarna förbi Övik? wink

Senast redigerat av Reborn-swe (16 mars 2016)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 mars 2016 · 2 972 Inlägg

Den 7-poliga har en standard som är följande:
http://www.släpvagnskoppling.se/-images-/Sl%C3%A4pvagnskoppling-5.jpg

2:an är normalt ej inkopplad och kan vara som reserv
2:an kan vara inkopplad så att dimljuset aktiveras på husvagnen eller släpet
2:an kan vara kopplad till släpets backlampa
2:an kan vara kopplad direkt från batteriet och ge spänning till husvagnen

Eftersom det är lite olika så blir det lattjo om du ska koppla på ett annat släp nån gång, eller ditt släp på annan bil. T ex kan det bli så att du kör en annan bil som har spänningsmatning på denna, då kommer ditt backljus att lysa på släpet hela tiden smile

Hade du valt en dragkroksats med 13-polig kontakt hade du inte haft problemet.
http://www.lagahusvagn.se/images/131313.png
Där finns backljus på en dedikerad "pinne".

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang