Bmw 528i blir varm?, Lufta systemet?

geggkulan
14 mars 2016 · 20 Inlägg

Jag köpte nyligen en bmw 528i årsmodell 97 och man kan köra ett tag men den men tillslut blir den varm och då måste man stanna och skruva på ventilen vid kylaren, sedan sjunker tempen till normal och det går att fortsätta köra?

Vad tror ni problemet är? , måste jag lufta hela systemet?

Väldigt tacksam för hjälp

MVH

Lowpass
14 mars 2016 · 1 224 Inlägg

Finns det tillräckligt med kylarvätska i den?
Detta kontrollerar du när bilen är kall.

Nästa steg.
Kolla efter läckage...Byt termostat...

i-vtec Do you?
Utmarks-Loke
14 mars 2016 · 5 836 Inlägg

När motorn blir varm, hur känns då slangarna till kylaren? Är båda inlopp och utlopp varma?

Mew
14 mars 2016 · 2 160 Inlägg

Jag skulle testat att lufta systemet, för så beter det sig när det finns luft i det. Här har du en how to (kopierat ur ett av mina tidigare inlägg):

Lossa luftningsskruvarna och ta bort dem helt. Fyll på med kylarvätska i expansionskärlet hela vägen upp till kanten, sluta inte vid max. Häll långsamt, det kommer kännas som att det rinner över, men det gör det inte. Du kommer se att det rinner in i den övre kylarslangen. Det kommer bubbla ut luft genom hålen för luftningsskruvarna. Häll tills det inte kommer några luftbubblor där igenom längre, bara kylarvätska. Sätt på och stäng luftningsskruvarna efter hand som det bara kommer vätska. Sedan tar du bilen på en tur så termostaten öppnar, gasa gärna på lite. Kör iallafall 10 min. När den blivit kall igen öppnar du expansionskärlet och fyller på kylarvätska till maxstrecket. Skulle det fortfarande vara luft i systemet så upprepar du processen, men en gång räckte för mig.

Detta gör du med kall motor. Det är kanske självklart, men tänkte att det kan vara bra att nämna ändå.

Senast redigerat av Mew (14 mars 2016)

geggkulan
14 mars 2016 · 20 Inlägg

Det finns tillräckligt med kylarvätska.

Ser inget läckage.

Båda slangarna är varma.


Varje gång jag har kört lite efter jag har stängt luftskruvarna, så kommer det upp ånga när jag skruvar på luftskruven.

Får prova att "lufta ur" den

Tack för hjälpen alla.

viccoA
14 mars 2016 · 3 109 Inlägg

528 E39 har väl aluminum block? Inte alls bra att koka den, stor risk för att block och topp är skeva nu och då hjälper det inte att lufta direkt.

Mew
14 mars 2016 · 2 160 Inlägg

viccoA skrev:
528 E39 har väl aluminum block? Inte alls bra att koka den, stor risk för att block och topp är skeva nu och då hjälper det inte att lufta direkt.

Det är sant, men den kokar inte direkt vid indikation om att den börjar bli varm, så om inte TS har kört den med mätaren i botten i det röda en längre period så ska det inte vara någon fara. Börjar mätaren gå in i det röda börjar det ju lysa upp rätt så rejält, så det är svårt att missa det.

Utmarks-Loke
15 mars 2016 · 5 836 Inlägg

Jag är livrädd för kokande BMW-sexor, toppen slår sig skitenkelt. Men blocket brukar väl klara sig även fast det är aluminium?

geggkulan
15 mars 2016 · 20 Inlägg

Oljan ser bra ut, Expansionskärlet ( tror jag det heter), alltså där man häller i kylarvattnet/glykol kommer det inga avgaser lr liknande.

Den rycker inte mycket heller ur avgassystemet.

Ska lufta den så fort som möjligt, får hoppas att det är det som är felet?

Men blev orolig nu över toppen lr motorn, hur kan man se om den är skev, har slagit sig på enklaste sett?

Motorn låter hur bra som helst.

MVH

Senast redigerat av geggkulan (15 mars 2016)

geggkulan
17 mars 2016 · 20 Inlägg

Ingen som vet?

viccoA
17 mars 2016 · 3 109 Inlägg

geggkulan skrev:
Oljan ser bra ut, Expansionskärlet ( tror jag det heter), alltså där man häller i kylarvattnet/glykol kommer det inga avgaser lr liknande.

Den rycker inte mycket heller ur avgassystemet.

Ska lufta den så fort som möjligt, får hoppas att det är det som är felet?

Men blev orolig nu över toppen lr motorn, hur kan man se om den är skev, har slagit sig på enklaste sett?

Motorn låter hur bra som helst.

MVH

Något/några av följande fel; Du förlorar vatten i expansionskärlet, vit/grå kladd i oljan/oljelocket, olja i expansionskärlet, bilen drar mer motorolja än vanligt, blå rök från avgassystemet, dålig kompression, värmen kommer och går, bilen kokar.

Går såklart även att mäta upp block och topp men har du inget av följande symtom så är det ganska säkert något annat fel. Vissa fel kan såklart bero på andra saker, tex om bilen kokar kan det bero på defekt termostat, låg kylvattennivå/luftfickor, igensatt kylare etc.

viccoA
17 mars 2016 · 3 109 Inlägg

geggkulan skrev:
Oljan ser bra ut, Expansionskärlet ( tror jag det heter), alltså där man häller i kylarvattnet/glykol kommer det inga avgaser lr liknande.

Den rycker inte mycket heller ur avgassystemet.

Ska lufta den så fort som möjligt, får hoppas att det är det som är felet?

Men blev orolig nu över toppen lr motorn, hur kan man se om den är skev, har slagit sig på enklaste sett?

Motorn låter hur bra som helst.

MVH

Nu har vi pratat om det här i flera dagar, kör inte bilen till vardags mer utan ta den till närmsta verkstad och be dem lufta den ordentligt och se om det hjälper. Som sagt, aluminium motorer är väldigt känsliga så var rädd om den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang