3689
Sök

Byte av "N75" ventil .Leon cupra 1p svajigt laddtryck (2.0 Tfsi)

3 181 Inlägg
13 mars 2016
Trådstartare
#1
Hallå alla.ska försöka ge mig på att byta N75 "Magnetventilen" men den sitter lite taskigt till någon som har något tillväga gångsätt? Underifrån ovanifrån. .underifrån är de sjukt trångt men kanske är den vägen man ska gå

Bild Underifrån vid utloppet på turbon
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-91f7867331a8cda308859b1e1b26f4ca.jpg
Senast redigerat av tobzter (21 mars 2016)


Cupra_
13 mars 2016
#2
Jag vet inte så mycket mer än du tyvärr, men jag hade försökt underifrån.
Ska du komma åt från ovansidan måste värmeskölden bort, ev insugskittet också.. Framförallt kommer du få stå böjd som en märla för att komma åt den och du har ju ändå slangar på undersidan av den..

Slangklämmorna kommer nog vara rätt jobbiga att få väck faktiskt.. Men jag vet av erfarenhet att just den där typen av klämmor kan sitta lite löst efter tag. Så var det på slangen jag bytte i bakkant av toppen, så kolla så de sitter och det bara inte är en sån som slappat till.
Ska du ändå byta ventilen så köp vanliga klämmor som går att dra åt och nyp av de gamla om du kommer åt med en avbitare, alternativt lirka upp dem med en liten platt mejsel.

3 181 Inlägg
13 mars 2016
Trådstartare
#3
Ja de känns som underifrån är de som gäller.Blir nya slangklämmor och kanske även nya slangar ..Har väldigt svårt å få fram ett artikel nummer på den bara .tänkte om man skulle kolla på ebay va de kostar där

EDIT;art nummer  :06F906283F
Ska kolla upp i morrn om numret stämmer
Senast redigerat av tobzter (13 mars 2016)


3 181 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#4
Då va den bytt vart både uppifrån och underifrån

Anledningen till bytet är att mitt laddtryck är väldigt svajigt. Bilen har

*steg 2 trim från PBZ
*BSR optiflow insugskitt
*mitten ljuddämparen borttagen
Jag har peak på 1.4-1.5 bar för att sedan svaja mellan 0.7-1.2 oftast 0.9 stabilt laddtryck

.Här sitter den i alla fall precis vid utloppet till turbon.
Så fick lossa anslutningen till röret sitter med snabb fäste och alu röret är bultat med 2st torx25 i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-f76f86aa2c7f66375c3b9d9440b4f8b0.jpg

Det va dessa 2st skruvarna som va segast att få bort Torx20 .skulle nog varit bättre med ett litet spärrskaft med bits på
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16508/16508-9e101ac253a406b71ee44d30cbb68a83.jpg

Men men nu sitter det ny MV på plats .men inte fasiken gick bilen bättre för de..

Någon som har några tankar va det kan vara de som är bytt :
*MAGNETVENTIL
*PCV ventil
*Utloppsröret packboxar
*DUMPVENTIL
Senast redigerat av tobzter (20 mars 2016)



Sök