3013
Sök

E39 520i hackande servo

150 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Tjena!

En bekant undra ifall jag ville köpa hans bmw 520i e39 från 2003 men den har ett problem med servon.

När man står stilla så funkar servon helt okej men direkt när du börjar åka iväg så hackar det när du svänger och sen blir det tungt. När jag står stilla och rattar så hör man att servon jobbar (varvtalet ändras lite)
Kollade i oljebehållaren och det såg lite brun grumligt ut.

Någon som har en idé på vad felet kan vara?

1 787 Inlägg
20 mars 2016
Styrväxeln?

150 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Ja elr det kan väl var servopumpen också?

Känns som det kan vara vad som helst tongue kanske skippar att köpa den då

1 787 Inlägg
21 mars 2016
Styrväxel, servopump, fjäderbenslagring är vad jag kan komma på. Luktar oljan bränt kan det tyda på att pumpen fått jobba hårt.

150 Inlägg
22 mars 2016
Trådstartare
Fick ner priset ordentligt på bilen så köper den imorgon. Men jag bör väl byta servoolja innan jag går in på de större komponentererna som du skrev ovan?

1 787 Inlägg
22 mars 2016
Det kan du göra och samtidigt kolla oljan om du hittar metallflis. Fjädernslagring kostar väl inte så mycket men du får ju demontera hela fjäderbenet. Jag har aldrig bytt styrväxel på en BMW men det var enkelt underifrån på en gammal Volvo 740 en gång i tiden. Att byta servopump beror också på var den sitter och hur trångt det är.

6 251 Inlägg
23 mars 2016
Kolla så remmen som driver servopumpen är fräsch och lagom spänd. Visserligen borde den vara okej om det går att styra när man står still, men det tar ju bara tio sekunder att kolla

Evildan
23 mars 2016
Mod:
Det här har inget med motorteknik att göra.
Läs igenom forumsreglerna samt lathunden för postning i Generell felsökning (Motorteknik) innan vidare postningar görs
Låser tråden, gör om gör rätt.

Sök