Trimning av sugmotor-325i n53

ajajajdentogilla
25 mars 2016 · 98 Inlägg

Halloj. har en bmw 325i e90 med 3.0 liters motorn. Undrar bara vad ni tycker jag ska göra på den för att få ut lite mer häst. Man kan ju köpa kit för närmre 20 000 så blir den som en 330. det är väl det mest värda. Men saker som luftfilter kanske? det förhöjer ju standarden på ljudet också.
Kollade i trimma sugmotorer tråden men vill inte plana toppar osv på en sådan ny bil.

mvh

mr_green
25 mars 2016 · 847 Inlägg

http://www.vtech.se/?car_bmw_3_serien__ … a8d3f2c125
Detta ska tydligen ge en markant skillnad vad jag läst.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
NewLander
26 mars 2016 · 15 Inlägg

Mosselman är la den mest rekommenderade 330 konverterings kitet, rekommenderat av folk på Autopower
Billigast är GDM Performance kit på 2k. Tror dock du behöver tre stegs insuget för 9k innan chippningen för att det ska funka.
EDIT. Maila GDM och fråga nu då jag själv blev nyfiken smile

Senast redigerat av NewLander (26 mars 2016)

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
ajajajdentogilla
26 mars 2016 · 98 Inlägg

mr_green skrev:
http://www.vtech.se/?car_bmw_3_serien__e_90_e90_325i_211_hp-1fb4385e1e68d41f9ed5d0a8d3f2c125
Detta ska tydligen ge en markant skillnad vad jag läst.

Har den med 218 och då kostade det 6000 och såg inte så bra ut längre hmm

NewLander skrev:
Mosselman är la den mest rekommenderade 330 konverterings kitet, rekommenderat av folk på Autopower
Billigast är GDM Performance kit på 2k. Tror dock du behöver tre stegs insuget för 9k innan chippningen för att det ska funka.
EDIT. Maila GDM och fråga nu då jag själv blev nyfiken smile

Mailade och frågade så återkommer med vad de svarar! smile

NewLander
26 mars 2016 · 15 Inlägg

Jag hade fel! big_smile
Det krävs inget utöver original utförandet för dem att programmera in Steg 1: 268hk/320Nm.

Svar från GDM - "För några hk till så kan du montera det insuget och får då samma steg 1 som en 330i. Utan det lämnar vårt trim 268hk."
330i Steg 1: 290hk/344Nm

Vilket också värkar rimligt då jag har svårt att tro BMW valt att tillverkat ett insug som stryper bort 50hk.
Vad som känns lite skumt är varför Mosselman ommappning utan hårdvara  endast lämnar 228hp/284Nm och att GDM är, vad jag vet, ensamma om att mappa fram denna kraft. Kan iofs va att Mosselman vill sälja mer av det dyrare kitet.

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
ajajajdentogilla
26 mars 2016 · 98 Inlägg

svar från gdm "Hej,

Ja det är för billigt, gör sugmotorer nästan gratis men det är roligt att få fart på dem med. Vill du inte byta ut något förutom mjukvaran så får du 268hk/320Nm. Byter du till ett 330i insug får du samma trim som till en 330i vilket blir ett par hk till. Steg 1 tar runt tre timmar och jag har trimmat många 325i med n53.

Med vänlig hälsning,
Göran Pettersson"

han skrev också att de inte monterar något. tycker detta känns jäkligt skakigt... hmm hmm

NewLander
26 mars 2016 · 15 Inlägg

"jag har trimmat många 325i med n53"
Konstigt att ingen av dem valts att visats under Kundbils fliken (ja jag gick igenom alla 185st).
Vill ju gärna snacka med någon som redan mappat hos GDM. Kanske finns någon här på forumet?

Rent tekniskt är det inte mycket som skiljer sig mellan N53B30-U0 (325i) och N53B30-O0 (330i).
Typ endast insuget 325i 330i

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
ajajajdentogilla
26 mars 2016 · 98 Inlägg

NewLander skrev:
"jag har trimmat många 325i med n53"
Konstigt att ingen av dem valts att visats under Kundbils fliken (ja jag gick igenom alla 185st).
Vill ju gärna snacka med någon som redan mappat hos GDM. Kanske finns någon här på forumet?

Rent tekniskt är det inte mycket som skiljer sig mellan N53B30-U0 (325i) och N53B30-O0 (330i).
Typ endast insuget 325i 330i

det är ju sant, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Tror man kanske ska satsa på mosselman även fast det är svindyrt. Kanske kan se det som en investering big_smile Tänkte köpa nytt luftfilter också så man får lite mer ljud i kabinen och kanske nån mer häst. Någon som kan rekommendera något?

Danne_485
27 mars 2016 · 687 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:

NewLander skrev:
"jag har trimmat många 325i med n53"
Konstigt att ingen av dem valts att visats under Kundbils fliken (ja jag gick igenom alla 185st).
Vill ju gärna snacka med någon som redan mappat hos GDM. Kanske finns någon här på forumet?

Rent tekniskt är det inte mycket som skiljer sig mellan N53B30-U0 (325i) och N53B30-O0 (330i).
Typ endast insuget 325i 330i

det är ju sant, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Tror man kanske ska satsa på mosselman även fast det är svindyrt. Kanske kan se det som en investering big_smile Tänkte köpa nytt luftfilter också så man får lite mer ljud i kabinen och kanske nån mer häst. Någon som kan rekommendera något?

Jag körde mosselmans mappning samt 330-insuget på min 325a och tyckte det fungerade väldigt bra. Blev en rejäl skjuts mot original genom hela registret. Kan hända att de optimerat det ännu bättre idag eftersom det var några år sedan jag gjorde detta. Jag körde även BMWs egna performance insug i kolfiber vilket skulle ge ytterligare lite bättre respons och ett skönare ljud. Men det kanske finns bättre vägar att gå nu för tiden men det är iaf mina erfarenheter. smile Gjorde allt arbete hos Schmiedmann.

Sedan finns ju även Stertman men vet inte ifall de mappar 325. Släng iväg ett mail och kolla. smile

NewLander
27 mars 2016 · 15 Inlägg

Okej Mosselman it is!
Schmiedmann tar 19860,99 sek för Mosselman kitet Vet ej vem som gör jobbet för det priset. -Kungsbacka

Mosselman själva tar 14990 sek för samma kit och 2500 sek för installationen (eller om det var för mappningen idk). -Halmstad

Eftersom kittet består av obd2 verktyget "iMoss" och BMW original insuget för 330 skulle du ju kunna bygga ihop det billigare själv.
iMoss har sålts separat tidigare från Mosselman "iMoss price 159,- Euro ex. taxes"Se kommentarer

Priset för de nya delar du behöver från 330i landar på ca 12k från Schmiedmann, billigare begagnat.

http://mosselmanturbo.se/uploads/tx_carsv2/bmw_N53_325i_performance_package_01.jpg

Senast redigerat av NewLander (27 mars 2016)

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
ajajajdentogilla
27 mars 2016 · 98 Inlägg

Danne_485 skrev:

ajajajdentogilla skrev:

NewLander skrev:
"jag har trimmat många 325i med n53"
Konstigt att ingen av dem valts att visats under Kundbils fliken (ja jag gick igenom alla 185st).
Vill ju gärna snacka med någon som redan mappat hos GDM. Kanske finns någon här på forumet?

Rent tekniskt är det inte mycket som skiljer sig mellan N53B30-U0 (325i) och N53B30-O0 (330i).
Typ endast insuget 325i 330i

det är ju sant, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Tror man kanske ska satsa på mosselman även fast det är svindyrt. Kanske kan se det som en investering big_smile Tänkte köpa nytt luftfilter också så man får lite mer ljud i kabinen och kanske nån mer häst. Någon som kan rekommendera något?

Jag körde mosselmans mappning samt 330-insuget på min 325a och tyckte det fungerade väldigt bra. Blev en rejäl skjuts mot original genom hela registret. Kan hända att de optimerat det ännu bättre idag eftersom det var några år sedan jag gjorde detta. Jag körde även BMWs egna performance insug i kolfiber vilket skulle ge ytterligare lite bättre respons och ett skönare ljud. Men det kanske finns bättre vägar att gå nu för tiden men det är iaf mina erfarenheter. smile Gjorde allt arbete hos Schmiedmann.

Sedan finns ju även Stertman men vet inte ifall de mappar 325. Släng iväg ett mail och kolla. smile

Fan vad schysst att någon faktiskt har gjort det! har du kvar bilen också? Om det är okej får man fråga vad det hela slutade på och om det var värt det i dina ögon. Mailade stertman också nu, får se när helgen är över vad alla svarar.

ajajajdentogilla
27 mars 2016 · 98 Inlägg

NewLander skrev:
Okej Mosselman it is!
Schmiedmann tar 19860,99 sek för Mosselman kitet Vet ej vem som gör jobbet för det priset. -Kungsbacka

Mosselman själva tar 14990 sek för samma kit och 2500 sek för installationen (eller om det var för mappningen idk). -Halmstad

Eftersom kittet består av obd2 verktyget "iMoss" och BMW original insuget för 330 skulle du ju kunna bygga ihop det billigare själv.
iMoss har sålts separat tidigare från Mosselman "iMoss price 159,- Euro ex. taxes"Se kommentarer

Priset för de nya delar du behöver från 330i landar på ca 12k från Schmiedmann, billigare begagnat.

http://mosselmanturbo.se/uploads/tx_car … age_01.jpg

Fick ett mail igår från gdm där han hade gjort det på en 325i. Han verkar hyffsat duktig tycker jag. Men man vill ju helst ha nytt insug också då. Men du tror man foxar att byta det själv alltså. Men kul att vi är några med samma bilar iaf! Men imorgon borde jag få svar av några stycken trimfirmor så hör av mig då!

Danne_485
27 mars 2016 · 687 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:

Danne_485 skrev:

ajajajdentogilla skrev:

det är ju sant, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om detta. Tror man kanske ska satsa på mosselman även fast det är svindyrt. Kanske kan se det som en investering big_smile Tänkte köpa nytt luftfilter också så man får lite mer ljud i kabinen och kanske nån mer häst. Någon som kan rekommendera något?

Jag körde mosselmans mappning samt 330-insuget på min 325a och tyckte det fungerade väldigt bra. Blev en rejäl skjuts mot original genom hela registret. Kan hända att de optimerat det ännu bättre idag eftersom det var några år sedan jag gjorde detta. Jag körde även BMWs egna performance insug i kolfiber vilket skulle ge ytterligare lite bättre respons och ett skönare ljud. Men det kanske finns bättre vägar att gå nu för tiden men det är iaf mina erfarenheter. smile Gjorde allt arbete hos Schmiedmann.

Sedan finns ju även Stertman men vet inte ifall de mappar 325. Släng iväg ett mail och kolla. smile

Fan vad schysst att någon faktiskt har gjort det! har du kvar bilen också? Om det är okej får man fråga vad det hela slutade på och om det var värt det i dina ögon. Mailade stertman också nu, får se när helgen är över vad alla svarar.

Är väl aldrig direkt prisvärt att trimma en sugmotor men har du tänkt att behålla bilen ett tag och inte köper dig en 335a eller en M3 istället så tycker jag absolut att det är värt det. Blev som en helt ny bil. Väldigt nöjd och kan rekommendera det starkt. Minns inte vad det landade på men jag vet att jag la alldeles för mycket pengar på bilen egentligen men det är väl så det skall vara. big_smile Inte ägt en enda bil som inte käkat upp det mesta av stålarna. big_smile Har tyvärr inte bilen kvar men den finns ju att beskåda på min sida under tidigare ägda bilar.

torpis Forummoderator
27 mars 2016 · 10 572 Inlägg

Om en 325 har sugmotor så kan du se dig om efter 54hk. Det är helt enkelt inte möjligt.  Det funkar som så att BMW optimerar motorn mot den effekt den skall ha. De kan inte ge den 54hk mer och sen strypa ner den i mjukvaran eftersom avgasvärdena skulle bli lidande.

Har man en turbo så kan det visst vara så att man hittar 54hk. Har motorn turbo så går det, annars är det buffel och båg!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Danne_485
27 mars 2016 · 687 Inlägg

torpis skrev:
Om en 325 har sugmotor så kan du se dig om efter 54hk. Det är helt enkelt inte möjligt.  Det funkar som så att BMW optimerar motorn mot den effekt den skall ha. De kan inte ge den 54hk mer och sen strypa ner den i mjukvaran eftersom avgasvärdena skulle bli lidande.

Har man en turbo så kan det visst vara så att man hittar 54hk. Har motorn turbo så går det, annars är det buffel och båg!

Hur är det på V70 140 hk som kan chippas till 189 hk, är det också bluff? Klart det inte bara räcker med chip på bmwn men ihop med insug och insugskit så är det rejäl skillnad i prestanda iaf. Sedan siffror kan man alltid dividera kring, kommer aldrig bli exakt uppmätt. Någon får väl bänka sin bil före och efter så får vi veta på riktigt. I samma bänk.

NewLander
27 mars 2016 · 15 Inlägg

torpis skrev:
Om en 325 har sugmotor så kan du se dig om efter 54hk. Det är helt enkelt inte möjligt.  Det funkar som så att BMW optimerar motorn mot den effekt den skall ha. De kan inte ge den 54hk mer och sen strypa ner den i mjukvaran eftersom avgasvärdena skulle bli lidande.

Har man en turbo så kan det visst vara så att man hittar 54hk. Har motorn turbo så går det, annars är det buffel och båg!

Faktum är att motorn är "nerfad" från fabrik för att kunna säljas i flera modeller och spara företaget pengar på dyra utvecklingskostnader. Detta är väldigt vanligt inom bil industrin, inte minst hos Volvo! Samma block ALLA SKA MED...
Att göra det med en sugmotor är betydligt svårare än att t.ex skruva ner laddtrycket på lägre modeller, men inte omöjligt!
Du kan ju fråga Danne hur han kan vara nöjd efter att ha spenderat 20k på denna bluff smile

Men vist måste alla prestanda moddar bänkas för att bevisas! Så här kommer lite mer än bara okalibrerade bänkpapper
BudVlad på e90post
från Ni Ferreira


[video]https://youtu.be/NwulL9a_1AY[/video]

Buffel och båg, dagens ord ^^

Senast redigerat av NewLander (27 mars 2016)

BMW 325i "3.0L N53" (2008)
ajajajdentogilla
28 mars 2016 · 98 Inlägg

fick tillbaka mail från stertman. De tar 7500 för ommappning till 265 hk. De är alltså samma prosedur som han från gdm gör fast han gör det från 1800. hmm.

En fråga. Är det värt att mappa om den även om man skiter i insug tror ni eller ska man bara köra på med allt för att få hela 330 paketet.

torpis Forummoderator
28 mars 2016 · 10 572 Inlägg

NewLander skrev:


[video]https://youtu.be/NwulL9a_1AY[/video]

Buffel och båg, dagens ord ^^

Vad visar filmen egentligen? Den till vänster det står original på går ju snabbare än den det står mappad på?!


Buffel och båg. dagens ord... men jag sa aldrig från vems sida. Beemer eller Stretman...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
ajajajdentogilla
28 mars 2016 · 98 Inlägg

torpis skrev:

NewLander skrev:


[video]https://youtu.be/NwulL9a_1AY[/video]

Buffel och båg, dagens ord ^^

Vad visar filmen egentligen? Den till vänster det står original på går ju snabbare än den det står mappad på?!


Buffel och båg. dagens ord... men jag sa aldrig från vems sida. Beemer eller Stretman...

Den andra delen av videon är den ommappad på och går då också snabbare. Jag har dock också svårt att lita på det. Men kostar det inte en förmögenhet testar man ändå tror jag. Och då begär jag bänkning innan och efter så har vi ett riktigt svar på våra spekulationer. smile

Men känns lite onaturligt att ställa upp värden osv, borde inte bmw ha ställt dem där de ska vara? kanske är som ni säger. att de vill ha mer modeller att sälja bara,, hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang