2096
Sök

Volvo 850 t5 laddtrycksmätare

148 Inlägg
29 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej alla glada!

Jag skulle behöva lite hjälp med min nyinförskaffade volvo 850 t5...
Jag har en extra laddtrycksmätare samt orginal, ingen av dessa rör sig alls... Jag kollade under ratten och hittade orginalslangen som tidigare gått direkt till orginalmätaren (antar jag) och där satt ett T-kors, detta dock gammalt och poröst, så det gick sönder, testade då att direkt koppla först orginalet sedan den extra utan korset men får ingen respons på någon av dom...

Jag försökte även följa orginalslangen under huven för att se om denna möjligtvis hade hoppat av eller var av nånstans, och tror iallafall den ledde mig till en "dosa" framför batteriet där det sedan kom 1 eller 2 slangar ifrån och försvinner under batteriet...

Lite frågor:
1. Är det hit den är dragen?
2. Om inte hur är den dragen och vart?
3. Tänkte möjligen köpa slang och dra om allt så det blir nytt och fräscht hela vägen, men vad är det för slang man bör använda (dimension, försäljningsställe?)
4. kan slangen hoppa av vid anslutningen på orginalmätaren och kan man se det utan att riva ut mätarhuset på nått sätt?

Det blev visst några frågor men jag är otroligt tacksam för svar (gärna med bilder på detta), Jag kopplade bort allt igen, är det nån fara att köra utan slangarna kopplade?

Mvh: Ola

Calibranissen

4 824 Inlägg
29 mars 2016
#2
det är inte ovanligt att det åker isär i skarven som är vid vänster strålkastare, är den ihop där kan du kolla så att den är ansluten till motorn och det är på "granen" som är under plastkåpan vid gasspjället.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

148 Inlägg
31 mars 2016
Trådstartare
#3
Christian S skrev:
det är inte ovanligt att det åker isär i skarven som är vid vänster strålkastare, är den ihop där kan du kolla så att den är ansluten till motorn och det är på "granen" som är under plastkåpan vid gasspjället.

Är det denna "granen" du menar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36325/36325-09229b2364c1b63ceef249a3af51a136.jpg

Det går även en slang under  aluminiumkåpan vars båda ändar (den på granen och den till motorn) är väldigt uttorkade... Kan detta påverka med? skall byta alla slangar i helgen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/37/36325/36325-46ef13ffdffa8012c1fdd7720ebbbefa.jpg


Vart köper man t-kors till slangarna och vart köper man stålklämmor till dom?

Calibranissen

4 824 Inlägg
31 mars 2016
#4
Calibranissen skrev:
Är det denna "granen" du menar?

japp

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

148 Inlägg
1 april 2016
Trådstartare
#5
Christian S skrev:
Calibranissen skrev:
Är det denna "granen" du menar?

japp

tjena och tack för dina svar, en till fråga dock, kan man koppla slangen direkt mellan insuget och laddtrycksmätaren? eller måste den gå via dosan som finna framför/nedanför batteriet, om inte vad har isåfall den "dosan" för funktion?

Calibranissen

4 824 Inlägg
2 april 2016
#6
vad då för dosa? den går väll direkt ifrån insuget till mätaren?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

148 Inlägg
2 april 2016
Trådstartare
#7
Christian S skrev:
vad då för dosa? den går väll direkt ifrån insuget till mätaren?

Hade misstagit mig lite, slangen gick inte dit och det var nått med elektronisk laddtrycksstyrning jag menade enligt en kompis, bytte däremot alla gamla murkna slangar idag och nu funkar dom som vanligt igen...
Tack för dina svar!

Mvh: Ola

Calibranissen


Sök