Motorlampa lyser gul på Passat FSI 2006 felkoder mm funderingar

Link73
8 april 2016 · 75 Inlägg

Hej!

Jag har provat att söka runt här i men inte hittat något direkt svar på min fråga.
Vill börja med att säga att jag inte är bra på bilar men lär mig mer och mer smile

En Passat 2.0 FSI 2006, motorlampan började lysa gult idag när jag startade bilen, hmm.
Hämtade min avläsare, inte den bästa men den gav en felkod 05120 och skrev att det var:
"Exhaust gas recirculation valve.

Om detta är rätt måste jag lämna in bilen och byta denna eller kan jag sota ut den som jag läste någonstans på nätet?
Denna bil går väldigt mycket korta sträckor så kan det räcka att jag kör den på höga varvtal ett tag ?
Jag släckte felkoden för att kolla om det kommer upp igen, gjorde jag fel då?
Kan det bli värre fel ?

En annan sak som har stört mig sedan jag köpte denna bil för ett år sedan är att den varvar så väldigt mycket.
Är det normalt att varvräknaren är på ca 3200 varv när jag kör 110km/tim på sexans växel ?

Mycket tacksam för svar!

Mvh

spillolja
8 april 2016 · 4 033 Inlägg

denna egr ventil har troligen en potentiometer, som talar om dess läge  men när den är full med sot
så når den inte ändlägerna

går troligen att öppna och rengöra

rekomenderade 98 oktan istället för 95 oktan kan moptverka sotbildning

även en redig skvätt E85/etanol för 50-100:- vid varje tankning motverkar evt. sotbildning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Digital_Kicker
8 april 2016 · 3 721 Inlägg

3200 varv som du beskriver det är väldigt högt.

Lasse62
9 april 2016 · 292 Inlägg

Teknikens Värld och VI Bilägare anmärkte på låg utväxling när man testade modellen 2.0 FSI första gången 2005/2006.

3200 resp 3300 r/m mätte man upp vid 110 km/h.

Så detta är nog som det ska

spillolja
9 april 2016 · 4 033 Inlägg

Golf Vi Tsi122 vid 3000rpm på högsta växel över 140km /t

passaten är en ganska tung bil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lasse62
9 april 2016 · 292 Inlägg

spillolja skrev:
Golf Vi Tsi122 vid 3000rpm på högsta växel över 140km /t

passaten är en ganska tung bil

Och just Passat 2,0 FSI var väldigt lågt växlad

Link73
9 april 2016 · 75 Inlägg

Tack så mycket för era svar!
Då är det i alla fall inte fel på varvtalen smile

Någon som vet om en bild eller dylikt vart EGR ventilen sitter och om det finns beskrivningar för hur man rengör denna själv ?

Mvh

Link73
9 april 2016 · 75 Inlägg

Glömde att fråga om jag gjorde rätt att släcka lampan, kan det bli ytterligare skador om jag kör bilen med igensotad EGR ventil ?
Mvh

Link73
9 april 2016 · 75 Inlägg

Glöm min fråga om vart EGR ventilen sitter hittade ett klipp på youtube smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang