4178
Sök

V70 d5 -04 problem med automatlåda

3 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
Har en v70 som har rullat 20000 mil och en automatlåda som beter sig lite underligt. När man kommer upp i lite fart och den ska växla mellan 2an och 3an så hugger det till och han växlar inte mjukt alls, mellan 3an och 4an växlar han fint men det är när man kommer upp i 80-85 km/h, när 5an ska i, som det blir lite problem. När han släpper 4ans växel så känns det som lådan hamnar i något "mellanläge". Man ser på varvtalet att han går ner i varv men det är bara lite grann, sen ligger han där och pendlar lite, lite grann i 4-5 sekunder och sen känner man att 5ans växel hoppar i.
Samma är det när jag ligger på en 70 sträcka, jag gasar upp till 70 och håller pedalen still där och då ligger han och pendlar mellan 4ans växel och detta "mellanläge" så det är omöjligt att hålla jämn hastighet. När 5ans växel är i och varvtalet går under 1500 varv så växlar han ner direkt utan att jag tycker att han behöver.

Blir ingen skillnad med vinter läge i. Så fort jag slår över för manuell växling när lådan hamnar i detta läge så slår han över till 5ans växel. Ska även tillägga att när jag lägger i driven och ska köra iväg svarar inte lådan direkt när jag gasar utan det tar ett litet ögonblick så det blir märkbart.

Har spolat och bytt olja i lådan och den gamla såg bra ut, lite mörkare men inget anmärkningsbart. Har även haft den inne och de har kopplat datorn till den och alla värden stämmer vid växlingarna och trycket är rätt. Men killarna på verkstaden höll med om att lådan hade ett eget litet liv. Har även kollat oljan nu x 100 mil efter bytet och den är klar röd och luktar inte bränt.

736 Inlägg
14 mars 2015
Detta mellanläge du talar om låter som att lådan lägger i lock-up det vill säga låser turbinen så den inte kan slira. Men den ska såklart inte ligga och pendla (om man håller jämn gas). Nu har jag en bensinare, men tror utväxlingen på dessa är samma för 5 växlad geartronic och jag får lock-up på 5:an just runt 80. Att den släpper lock-up vid strax under 1500 rpm beror på att styrtrycket i lådan sjunker till en nivå så att den bedömmer att den inte kan låsa turbinen för det moment motorn ger...

Eftersom du skriver att du kan slå över till manuell växling är det lätt att märka om du har lock-up i genom att ge full gas på 3:an, 4:an eller 5:an för då rusar varvtalet om du inte har lock-up annars stiger varvtalet i takt med hastigheten...

Sir
935 Inlägg
14 mars 2015
Mellan 2:an och 3:an är B4 locket som måste bytas. Brukar lossna en del i det som gör att trycket till B4 bromsen som styr dom växlarna strular. Finns bilder i mitt fotoalbum. När byttes vätskan i lådan? Kan vara läge att kolla den om den aldrig är bytt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

3 Inlägg
14 mars 2015
Trådstartare
okej det stämmer det du säger och testat just detta med att gasa fullt och växla manuellt och reagerat att han rusar i varv och inte i takt med hastigheten....

Men det är detta pendlande som är så jobbigt och irriterande, och just när man försöker ligga rätt hastighet i 70 så ligger han och hoppar mellan fyran och lock-up näst intill hela tiden. Ibland när man gasar på så kan han liksom fastna i lock-up så då får man "hjälpa" lådan att få i 5an genom att lätta lite snabbt på gasen och sen trycka igen för att han ska växla. Så sjukt irriterande och känns som att något snart kommer gå sönder.

Ett sätt att förklara det är att lådan "tänker" inte riktigt själv utan som sagt ibland får man liksom hjälpa den genom att ge en tydlig indikation med gasen och överdriva för att det ska hända något.....

736 Inlägg
14 mars 2015
Ok, men det låter ju inte som den beter sig normalt. Jag vet dock att när jag en gång åkte med när en vän till mig körde min bil hade han en körstil där han gasade, släppte av, gasade, släppte av och då betedde sig lådan ganska märkligt och körde aldrig med lock-up...

Tror dessa lådor ska adaptera sig efter körstil och de går att nollställa denna adaption på volvo, googla om du inte hittar någon tråd om det. Annars är det nog bäst  att kontakta en firma som är proffs på automatlådor.

1 Inlägg
14 april 2016
Hej Primolol.

Har en v70 d5 -09 Som beter sig exakt lika som din. Helt sjukt jobbigt.
Hittade du nå fel på din?
Har bytt olja och nollställt all data å sånt. Men är lika illa som innan.
Det är inget fel som har blivit värre med tiden. Utan helt plötsligt var det bara där.

Sök