14 mars 2015
Trådstartare
Har en v70 som har rullat 20000 mil och en automatlåda som beter sig lite underligt. När man kommer upp i lite fart och den ska växla mellan 2an och 3an så hugger det till och han växlar inte mjukt alls, mellan 3an och 4an växlar han fint men det är när man kommer upp i 80-85 km/h, när 5an ska i, som det blir lite problem. När han släpper 4ans växel så känns det som lådan hamnar i något "mellanläge". Man ser på varvtalet att han går ner i varv men det är bara lite grann, sen ligger han där och pendlar lite, lite grann i 4-5 sekunder och sen känner man att 5ans växel hoppar i.
Samma är det när jag ligger på en 70 sträcka, jag gasar upp till 70 och håller pedalen still där och då ligger han och pendlar mellan 4ans växel och detta "mellanläge" så det är omöjligt att hålla jämn hastighet. När 5ans växel är i och varvtalet går under 1500 varv så växlar han ner direkt utan att jag tycker att han behöver.
Blir ingen skillnad med vinter läge i. Så fort jag slår över för manuell växling när lådan hamnar i detta läge så slår han över till 5ans växel. Ska även tillägga att när jag lägger i driven och ska köra iväg svarar inte lådan direkt när jag gasar utan det tar ett litet ögonblick så det blir märkbart.
Har spolat och bytt olja i lådan och den gamla såg bra ut, lite mörkare men inget anmärkningsbart. Har även haft den inne och de har kopplat datorn till den och alla värden stämmer vid växlingarna och trycket är rätt. Men killarna på verkstaden höll med om att lådan hade ett eget litet liv. Har även kollat oljan nu x 100 mil efter bytet och den är klar röd och luktar inte bränt.