Framhjul låser sig vid gas, kopplingen tar knappt, luktar bränt från motorn vid gas. Allt utan förvarning!! Felet?

thomas89
8 april 2016 · 95 Inlägg

Hej!
Fick lite akuta bilproblem för några timmar sedan, och skulle behöva lite hjälp med felsökning / lokalisera vad som kan vara orsaken till problemen! Skall försöka förklara så simpelt men noggrant som möjligt.
All hjälp uppskattas enormt mycket - så Tusen tack redan nu!

»» Bilen - snabb fakta:
----------------------------------------------------------------
Bilmärke: Hyundai Tiburon (Coupé).
Årsmodell: 2003.
Motor: V6 - 2,7L (170hk).
Mätarställning: ~ 16.000
Växellåda: Manuell låda på 6 växlar.

»» Händelseförlopp:
----------------------------------------------------------------
Fick ta en snabb sväng till morsan under kvällen för att agera datasupport.
Sätter mig i bilen för att köra dit (ca 6km), och bilen fungerade perfekt i vanlig ordning under färden dit.
Men en halvtimma senare då jag ska hem, så hinner jag köra ut från parkeringen och kommer cirka 1km till en korsning - och då, från ingenstans, på den mest opassande plats man kan tänka sig dessutom, så bestämde sig bilen för att bråka med mig.. sad sad

»» Problemet som uppstod / felbeskrivning:
----------------------------------------------------------------
Bilen började tappa krafter / slutade ge någon större reaktion på gaspedalen.
(Men självklart hann jag ju komma ut på vägen, mitt i korsningen dessutom, innan den började strejka helt - så om det finns en gud så är detta ett bevis på hur mycket han måste älskar mig smile ).
Hur som, växlade ner och försökte få nya krafter med 1:ans växel - men när jag lyfte på kopplingen så hörde man att motorn gick - men utan någon större påverkan på rullningen.. Väl mitt i korsningen, så började framvagnen att låsa sig när jag gasade (något framdäck, kunde dock inte placera om det var höger eller vänster)..
Så vid gaspådrag (då menar jag verkligen gaspådrag, rejält, för att få bilen att rulla..) så kom den någon meter innan något av framhjulen totallåste sig och tvärnitade hela framvagnen, och efter bara en liten stund så börjar de lukta bränt från motorn - fick burna nått så inihelvete för att ta mig till en säker plats vilket ledde till ett stort rökmoln, doftade bränd motor och thadaa - min dam som börjar jobbet kl 06:00 imorgon fick komma och hämta mig (vilket inte var så populärt roll )..
Vid tomgång så rullar motorn som skall, kollade fläktremmen samt hjulen utifall att något hade skärt sig - men de såg finfint ut, och motorn går kanon på tomgången fram tills dess att jag ska försöka rulla med bilen - gick inte ens bogsera bilen, den totallåser något framhjul - kopplingen tar extremt högt upp innan bilen börjar röra sig - men motorn blir då överansträngd, och man kan rulla nån halvmeter innan låsningen gör sig påmind..

»» Symtomen:
----------------------------------------------------------------
* Kopplingen
- Tar extremt högt upp innan bilen börjar röra sig, men enligt ljudet så verkar den ändå "ta" innan bilen börjar röra på sig.
* Kraftlös / knappt någon respons vid gaspådrag
- Bilen börjar röra sig först när man burnar med fullgas och kopplingen nästan är uppe helt.
* Något av framhjulen låser sig efter nån halvmeter
- När man väl burnar sig framåt, så går det perfekt under en halvmeters bilfärd - sen låser sig något framdäck som gör att bilen vägrar rulla framåt.
* Motorn luktar bränd olja / överansträngd / snälla kom och hjälp mig-doft vid gaspådrag!
- Ok, det gör alla bilar när man tvingar fram dom med en låsning i framhjulen, men den luktar verkligen bränd olja eller nått åt de hållet när man tvingat den att rulla nån meter / försökt få den att rulla...
Tomgången fungerar och agerar felfritt
- Låter man bilen bara stå och har motorn igång så går den som vanligt - inga symtomer alls under tomgången faktiskt!

»» Felsökning / Förslag och idéer på vart jag ska börja felsöka:
----------------------------------------------------------------
Jag är den där typen som ser logik i det mesta och lyckas lösa allt på egen hand med lite hjälp från omgivningen, och det är väl mest det jag är ute efter med denna tråden.. Vad kan det vara som gått åt helvete och får bilen att agera på detta märkliga sätt? Är det växellådan, kopplingen, eller kanske någon drivknut/drivaxel som ligger bakom problemen?
Tack för att du som läser tar dig tid att läsa, och alla svar som kan leda till någon form av lösning eller orsak uppskattas enormt mycket - så tusen tack på förhand!

Joakim-S Hobby Fotograf
8 april 2016 · 650 Inlägg

Hej!

Tråkigt att höra vad som hänt, det första jag kommer att tänka på är att någonting har kanske skurit, t.ex ett hjullager, ett lager i diffen.. Prova att lyfta upp framvagnen i luften och prova rulla ett däck och se om det går runt utan problem.

Lycka till!

MG e-HS (2021)
Curse
8 april 2016 · 686 Inlägg

Har du möjlighet att hissa upp bilen? T.ex domkraft. I såna fall snurra på framhjulen. Dom ska snurra fritt utan motstånd. Om dom inte snurrar fritt, kolla bromsklossarna. Kan har satt sig på sniskan om dom är utslitna. Den brända lukten kan komma från kopplingen då du försökt komma i rullning med låsta framhjul. Där har du några punkter till att börja med.

EDIT: Proxem var före tongue

Senast redigerat av Curse (8 april 2016)

Mazda 6 "MPS" (2006)
jaka54
8 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
För det första verkar kopplingen gått åt helvete eftersom den tar så högt upp och att det både luktar pyton (luktar koppling???) och att det rykt till ordentligt.
Vad som låser hjulet verkar knepigare. Kanske ett hjullager som är trasigt?!

Lägg dig under bilen och kolla om det läcker olja någonstans! Kolla att både motor och växellåda har olja till rätt nivå.
Hissa upp framvagnen och kolla om du kan snurra på bägge hjulen.

Senast redigerat av jaka54 (8 april 2016)

Mew
8 april 2016 · 2 152 Inlägg

Kan inte allt vara relaterat till hjulet som låser sig då? Att bilen "tappar krafter" pga att hjulet går trögt/någonting sitter fast? Bromsarna är det första jag skulle kollat iallafall, hissa upp bilen fram och kolla om hjulen går att rulla för hand (utan växel i så klart).

Senast redigerat av Mew (8 april 2016)

Mordivius
8 april 2016 · 19 Inlägg

Mew skrev:
Kan inte allt vara relaterat till hjulet som låser sig då?

Det där var min spontana tanke, då övriga problem känns direkt relaterade till att tvinga bilen i rörelse under stort motstånd.

Som några redan sagt, hissa upp bilen och testa att rulla hjulen.

Utmarks-Loke
10 april 2016 · 5 809 Inlägg

thomas89 skrev:
- När man väl burnar sig framåt, så går det perfekt under en halvmeters bilfärd - sen låser sig något framdäck som gör att bilen vägrar rulla framåt.

Menar du att det varierar vilket av hjulen som låser sig? I såna fall låter det mest som diffen gett upp.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 april 2016 · 3 730 Inlägg

Ett av bromsoken kan ha lossa och viker sig ut i fälgen. Har varit med om detta.

Beträffande kopplingen så krävs nog ett byte efter denna behandling tyvärr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
thomas89
13 april 2016 · 95 Inlägg

Bromsarna är kontrollerade runt hela bilen, de va min första tanke men inga skivor va minsta varma...
Jag lyfte upp vänster framhjulet med domkraft nu för att se om de snurrade fritt i luften i friläget - vilket de gjorde (lite småå ljud i form av att en. bomsen låg emot lite, inget mer än vad de brukar göra på bilar i mindre klass så att säga..
Hissade ner bilen efter att känt lite på de o snurrat lite på de helt utan motstånd, drar igång bilen och testar krypa iväg på kopplingen lite lätt, and wtf - vad hände, den agerar precis som vanligt?
Kopplingen tar i vanlig ordning, samma respons som innan den gick åt helvete, och ingenting som hindrar hjulen från att rulla yikes

Vågar dock inte köra iväg med den utifall att man blir stående mitt på gatan(IGEN)... sad
Rullar lite fram o tillbaka med den på ettand växel samt backen (cirka 5-10meter som jag har på mig för att inte lämna parkeringen)..

Wtf, vad gör jah nu?  yikes
Känner dock att det börjar lukta typ bränt gummi från den nu när den vart igång i cirka 20minuter

thomas89
14 april 2016 · 95 Inlägg

Ingen som vet vad det kan berott på?
Bilen står cirka 6km ifrån mig, och även om den fungerade som vanligt 20meter fram och 20meter bakåt så vågar jag inte köra den från platsen där den endå står på en parkeringsplats, ifall jag riskerar att få totalstopp halvvägs på ett betydligt värre ställe

benzin
14 april 2016 · 68 Inlägg

Kan det vara så att bromsarna låste sig, ungefär som typ "byrålådseffekten". Det tillståndet kan ju lösa sig själv så att säga. Jag skulle kolla att bromsarna fungerar korrekt, t.ex. be nån trycka på bromspedalen och kolla hur beläggen rör sig.

Hade en Corolla där ena bromsbelägget hade låst sig, i yttre läget dock...

Utmarks-Loke
14 april 2016 · 5 809 Inlägg

thomas89 skrev:
Ingen som vet vad det kan berott på?
Bilen står cirka 6km ifrån mig, och även om den fungerade som vanligt 20meter fram och 20meter bakåt så vågar jag inte köra den från platsen där den endå står på en parkeringsplats, ifall jag riskerar att få totalstopp halvvägs på ett betydligt värre ställe

Ut och provkör på natten när inte många bilar är ute, och se till att ha följebil med om något händer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang