Golf 3 GT, ABS motor kokar..

Nevil
14 april 2016 · 16 Inlägg

Har ett udda problem..

Har precis bytt topp, packningar, vattenpump, termostat, tempgivare.. spolat ur hela systemet o gjort rent, Men lik förbannat kokar motorn efter en stund..

Kylfläkten startar inte, tempvisare i instrumentet ökar inte.. Vad kan de va för fel?

Tar ja ur termostaten så de blir konstant flöde i motorn, Så kan ja köra så, Men då kommer inte motorn upp i arbetstemp.. Stoppar ja i termostaten, så kokar motorn efter bara nån kilometer..

Känns / verkar som de e termostaten, Men har provat 3 olika, O samma fenoment hela tiden..
när man startar motorn så tickar den nå kopiöst en stund, oljenivån är normal/bra, och inget vatten i oljan..

Kan de va så att blocket spruckit?

Har säkert glömt nåt, ställ frågor så svarar ja.. smile

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
jockethilen
14 april 2016 · 56 Inlägg

Har du bytt termostathus om det finns sådant? om detta är trasigt kan inte termostaten öppna då det inte finns något att trycka emot.

ehedman
14 april 2016 · 1 966 Inlägg

Om den nya toppen är rak och fin kan det absolut bero på trasigt termostathus.

Senast redigerat av ehedman (14 april 2016)

Nevil
14 april 2016 · 16 Inlägg

Har bytt huset också..

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
kajc
14 april 2016 · 311 Inlägg

Kylfläkten, startar den inte alls? Kan du få igång den manuellt ( med kabel)?.  Visar inte tempmätaren, när den går upp i temp?
Kylfläkten är ju bra att få igång till att börja med. Funkar inte den får den inte tillräcklig kylning, den styrs av en givare i kylaren. Jag hade provat att tjuvkoppla den, dels för att se om den fungerar och dels för att få tillräcklig kylning när du provkör.
Tempmätare ,fungerande kan ju med vara bra att ha. Om bilen kokar och tempmätaren inte visar det, koppla in en extern mätare för att hålla koll på tempen. Hur vet du att den inte kommer upp i temp utan termostat, när mätaren inte visar rätt?

Nevil
14 april 2016 · 16 Inlägg

kajc skrev:
Kylfläkten, startar den inte alls? Kan du få igång den manuellt ( med kabel)?.  Visar inte tempmätaren, när den går upp i temp?
Kylfläkten är ju bra att få igång till att börja med. Funkar inte den får den inte tillräcklig kylning, den styrs av en givare i kylaren. Jag hade provat att tjuvkoppla den, dels för att se om den fungerar och dels för att få tillräcklig kylning när du provkör.
Tempmätare ,fungerande kan ju med vara bra att ha. Om bilen kokar och tempmätaren inte visar det, koppla in en extern mätare för att hålla koll på tempen. Hur vet du att den inte kommer upp i temp utan termostat, när mätaren inte visar rätt?

Den startar inte alls nej.. Ska prova få igång den manuellt.. Tempmätaren visar ingenting nej, ska kolla givaren i kylaren också..
Fenomenet är att, när termostaten sitter i, så spelar de ingen roll om ja kör eller står på tomgång, så kokar den efter en stund.. Däremot, Om ja kör utan termostat (Kör, inte stillastående tomgång, Så kokar den inte, Däremot, stannar ja o står på tomgång, så kokar den efter en stund igen.. Den tickar kopiöst en stund när man startar bilen, för att sen bli tyst (Normat ljud, utan tick.. )
Har också fått felet att den blöddrar o har sig efter en stund, spelar ingen roll om man kör eller inte, så dör den helt random, förmodar att de e pga värme, för den startar utan problem efter 10 - 15min när den svalnat..

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
ehedman
14 april 2016 · 1 966 Inlägg

Kabelbrott? Trasig kylartempgivare?

Kylarfläktsswitchen (heter så på skruvat) styr ju när fläkten ska gå på, medan kylartempgivaren mäter temperaturen hos kylarvätskan. Switchen får troligen en signal från tempgivaren som säger till när den ska slå på. Felet torde således ligga hos tempgivaren.

Känns logiskt. Om det stämmer eller inte är lättast för dig att verifiera.

kajc
15 april 2016 · 311 Inlägg

Hur var det, hade du bytt vattenpump? Skulle även kunna vara den. Spolade du ur hela kylsystemet när du satte tillbaka toppen. Om inte, spola även ur hela systemet och fyll på ny glykol / vatten. Får du värme i kupen?

Nevil
15 april 2016 · 16 Inlägg

ehedman skrev:
Kabelbrott? Trasig kylartempgivare?

Kylarfläktsswitchen (heter så på skruvat) styr ju när fläkten ska gå på, medan kylartempgivaren mäter temperaturen hos kylarvätskan. Switchen får troligen en signal från tempgivaren som säger till när den ska slå på. Felet torde således ligga hos tempgivaren.

Känns logiskt. Om det stämmer eller inte är lättast för dig att verifiera.

Ska kolla den, Ska även koppla fläkten på direktström så den går, så får ja se om den kokar..

kajc skrev:
Hur var det, hade du bytt vattenpump? Skulle även kunna vara den. Spolade du ur hela kylsystemet när du satte tillbaka toppen. Om inte, spola även ur hela systemet och fyll på ny glykol / vatten. Får du värme i kupen?

Vattenpumpen är bytt mot en som fungerar ja, Hela systemet är urspolat 9  - 10 gånger efter toppen var bytt, samt 3 - 4 gånger efter pumphuset/termostaten är bytt..

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
kajc
15 april 2016 · 311 Inlägg

Och jag antar att du luftat systemet? får du värme i bilen?

Nevil
15 april 2016 · 16 Inlägg

kajc skrev:
Och jag antar att du luftat systemet? får du värme i bilen?

de e luftat ja.. Nope, flåser knappt ljummet..

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
fax110
15 april 2016 · 344 Inlägg

ehedman skrev:
Kabelbrott? Trasig kylartempgivare?

Kylarfläktsswitchen (heter så på skruvat) styr ju när fläkten ska gå på, medan kylartempgivaren mäter temperaturen hos kylarvätskan. Switchen får troligen en signal från tempgivaren som säger till när den ska slå på. Felet torde således ligga hos tempgivaren.

Känns logiskt. Om det stämmer eller inte är lättast för dig att verifiera.

Fläktswitchen läser av tempen själv, den aktiverar även fläkten. Motortempgivaren har inget med fläkten att göra i dessa bilar.

Nevil skrev:

ehedman skrev:
Kabelbrott? Trasig kylartempgivare?

Kylarfläktsswitchen (heter så på skruvat) styr ju när fläkten ska gå på, medan kylartempgivaren mäter temperaturen hos kylarvätskan. Switchen får troligen en signal från tempgivaren som säger till när den ska slå på. Felet torde således ligga hos tempgivaren.

Känns logiskt. Om det stämmer eller inte är lättast för dig att verifiera.

Ska kolla den, Ska även koppla fläkten på direktström så den går, så får ja se om den kokar..

kajc skrev:
Hur var det, hade du bytt vattenpump? Skulle även kunna vara den. Spolade du ur hela kylsystemet när du satte tillbaka toppen. Om inte, spola även ur hela systemet och fyll på ny glykol / vatten. Får du värme i kupen?

Vattenpumpen är bytt mot en som fungerar ja, Hela systemet är urspolat 9  - 10 gånger efter toppen var bytt, samt 3 - 4 gånger efter pumphuset/termostaten är bytt..

Börja med att koppla lös kontakten från givaren på kylaren och byggla emmelan 2 stift, pröva olika kombinationer om det är 3st då kan det eventuellt vara 2hastighetsfläkt. Startar fläkten nu är allt kablage/relä/fläkt helt utan det är givaren som är trasig.

Nevil
15 april 2016 · 16 Inlägg

fax110 skrev:

ehedman skrev:
Kabelbrott? Trasig kylartempgivare?

Kylarfläktsswitchen (heter så på skruvat) styr ju när fläkten ska gå på, medan kylartempgivaren mäter temperaturen hos kylarvätskan. Switchen får troligen en signal från tempgivaren som säger till när den ska slå på. Felet torde således ligga hos tempgivaren.

Känns logiskt. Om det stämmer eller inte är lättast för dig att verifiera.

Fläktswitchen läser av tempen själv, den aktiverar även fläkten. Motortempgivaren har inget med fläkten att göra i dessa bilar.

Nevil skrev:

ehedman skrev:
Kabelbrott? Trasig kylartempgivare?

Kylarfläktsswitchen (heter så på skruvat) styr ju när fläkten ska gå på, medan kylartempgivaren mäter temperaturen hos kylarvätskan. Switchen får troligen en signal från tempgivaren som säger till när den ska slå på. Felet torde således ligga hos tempgivaren.

Känns logiskt. Om det stämmer eller inte är lättast för dig att verifiera.

Ska kolla den, Ska även koppla fläkten på direktström så den går, så får ja se om den kokar..

kajc skrev:
Hur var det, hade du bytt vattenpump? Skulle även kunna vara den. Spolade du ur hela kylsystemet när du satte tillbaka toppen. Om inte, spola även ur hela systemet och fyll på ny glykol / vatten. Får du värme i kupen?

Vattenpumpen är bytt mot en som fungerar ja, Hela systemet är urspolat 9  - 10 gånger efter toppen var bytt, samt 3 - 4 gånger efter pumphuset/termostaten är bytt..

Börja med att koppla lös kontakten från givaren på kylaren och byggla emmelan 2 stift, pröva olika kombinationer om det är 3st då kan det eventuellt vara 2hastighetsfläkt. Startar fläkten nu är allt kablage/relä/fläkt helt utan det är givaren som är trasig.

måste vara nåt fel på båda givarna isf ? Ena ska väl ge signal till tempmätaren inne i kupén? (Motortempgivaren) medan den andra ska "säga till" fläkten o starta..

byglade bara kabel från batteriet direkt till fläkten förut, Får testa på sladden till tempgivaren istället, det är 2stegsfläkt, så de e 3 stift i kontakten.. antar dock att de funkar, Då bilen (märkte ja nu) kokar när oljetempen  i färddatorn visar 60c.. :S

Edit: Om ja tar bort termostaten o kör knapp på fläkten (Så ja slår igång den manuellt) Så kan ja ju köra med bilen utan att den kokar, På så vis kan ja hålla koll på oljetemp via färddatorn, o se vilken temp den ligger på..

Utav allting vi provat, så är fenomenet att termostaten inte öppnar, Men isf borde ju inte motorn koka vid så låg temp  väl?

Senast redigerat av Nevil (15 april 2016)

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
Taunuus
15 april 2016 · 263 Inlägg

termostaten monterad rätt väg?

Ford 17M "Taunus" (1967)
Nevil
15 april 2016 · 16 Inlägg

WurstingErik skrev:
termostaten monterad rätt väg?

Går inte montera på nå annat sätt.. =/

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
kajc
16 april 2016 · 311 Inlägg

Om termostaten inte öppnar, kokar bilen fort eftersom vattnet inte cirkulerar. Märkligt däremot att du provat 3 termostater utan att det hjälper? Och att det bara kommer ljummet i kupen tyder på dålig cirkulation / trasig termostat /luft i system / dålig fart på vattenpump / igensatt kylkanal-slang eller trasig värmeelement.
Om nu inte toppen krökt sig men du borde då märka att vatten försvinner / vatten i oljan eller tvärtom

Nevil
16 april 2016 · 16 Inlägg

kajc skrev:
Om termostaten inte öppnar, kokar bilen fort eftersom vattnet inte cirkulerar. Märkligt däremot att du provat 3 termostater utan att det hjälper? Och att det bara kommer ljummet i kupen tyder på dålig cirkulation / trasig termostat /luft i system / dålig fart på vattenpump / igensatt kylkanal-slang eller trasig värmeelement.
Om nu inte toppen krökt sig men du borde då märka att vatten försvinner / vatten i oljan eller tvärtom

Mjo, Exakt de ja funderar på också..
luft i systemet är det inte, De har vi åtgärdat varje gång ja provat nåt nytt, ingenting är igensatt, Har god cirkulation genom alla slangar etc., Trasigt värmeelement kan de va.. Toppen är plan o fin, Plockades ur en motor som funkade utan problem alls, Dock är det lätt o va efterklok, Då han ja fick toppen av tyckte ja skulle ta hela motorn istället, Vilket ja dumt nog  inte gjorde från början.. =/
har inget vatten i oljan eller vice versa.. En annan kompis sa att de kan va en spricka i blocket som expanderar när motorn blir varm, Men då borde de väl hamna vatten i oljan eller vice versa?

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
Pininfarina406
16 april 2016 · 539 Inlägg

Tyvärr tyder dina problem just på en spricka i blocket vilket gör att avgaser tar sig ut i kylvattnet och blockerar det. Testa om du har avgaser i expansionskärlet, det finns en vätska för det.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Nevil
16 april 2016 · 16 Inlägg

thilo skrev:
Tyvärr tyder dina problem just på en spricka i blocket vilket gör att avgaser tar sig ut i kylvattnet och blockerar det. Testa om du har avgaser i expansionskärlet, det finns en vätska för det.

Mjo, Förmodar de ja också, kompisen som skruvat sen han va 3 typ tyckte dock inte de luktade avgaser i vattnet.. Men kan inte lita på luktsinnet jämt..
Hmm, finns vätska för de? ska kolla om ja hittar..

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang