5850
Sök

VW Golf mk2 (1991) 1.8 [RP] startar inte..

6 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
hej alla glada! det har uppstått ett problem med min bil. när jag var ute och körde så började bilen gå ryckigt. efter en stund så började den röda lysdioden för olja lysa och ett varnande ljud lät ifrån instrumenten. jag körde på ändå eftersom det var nära hem och det är ingen direkt värdefull bil jag kör. bilen blir sämre och sämre. till sist så dör bilen när jag kopplar ur och startar igen när jag lägger i växel och släpper på kopplingen (rullar igång). det hela slutar med att jag till sist lyckas hosta upp bilen på uppfarten. väl där så ryker det ifrån motorrummet men inget mer. bilen startar inte på startmotorn men går runt.

jag har mätt upp ett dåligt komp i den och kommit fram till att en kylarslang spruckit och läckt ut mycket  vatten på kort tid vilket har lett till överhettning.. då jag inte stannade bilen. tempmätaren i kupén har dumt nog varit trasig (antagligen givaren och inte mätaren?)

nu till min fråga. vad är felet? tror ni att det räcker med att byta topp och packningar. kanske det tillockmed räcker med att plana befintlig topp? eller tar ventiler och annat stryk när detta händer? bytar givetvis även slangen som läckte samt se över tempmätaren.
vad är oddsen att det skulle vara någonting annat som spricka i blocket osv?

Bilen i fråga har gått 11.000 mil och är fräsch i övrigt.. är det värt att laga tror ni? att lämna in den känns ovärt men jag skulle kunna byta toppen och de själv. mer tid och pengar lägger jag inte ner.

tack på förhand
Senast redigerat av RaceMau5 (19 april 2016)

1 966 Inlägg
19 april 2016
Har du möjlighet att få toppen planad billigt kan det funka. Beror ju på hur mycket den har slagit sig. Svårt det där med ev blocksprickor dessutom.

Börja med att plana (eller byta) topp+packning och kylarslangen såklart, så kan du väl återkomma sedan med hur det gått.

Troligtvis är de övriga kylarslangarna i lika dåligt skick och det kan vara hög tid att byta dessa också. Men börja med det ovan och återkom, som sagt.
Senast redigerat av ehedman (19 april 2016)

Sök