2889
Sök

Volvo V70 D5 - Problem med automat

193 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
Hej!

Long story short, köpte bilen för bara nå vecka sen, garantin är kvar, Volvo verkstad kan inte se nå fel på automaten efter att ha tagit bort koder, fick hem bilen idag, körde i bara 10 minuter innan varningslampan kom fram, stannade bilen, läste av felkoder i Vida och fick fram samma koder som bilen hade när jag lämnade in den:

TCM 0051
TCM 002C

De kunde inte hellre se att den slirar, tyckte att den gick fint, undrar om de ens ha provkört den, men hur som, lägger även upp en video då jag vill bara veta om lådan är slut, eller om det kan vara något annat som ställer till det då som ni kan se slirar den fin fint. smile Bilen är en 06-a med TF-80SC 6-växlad automat, varningslampan och felmeddelandet försvinner från displayen när man stänger av bilen, dock felkoderna sitter kvar, och automaten slirar lika mycket.

193 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
Lägger upp ett till filmklipp.

Senast redigerat av BornZombie (21 april 2016)

3 235 Inlägg
21 april 2016
TCM 0051 är lockup-solenoiden som har fastnat i OFF läge.
TCM002c utväxlingen på in/ut axeln diffar för mycket (slirar). Men det visste du säkert redan:(
Solenoiderna kan testas med vida, (köras individuellt). Det säkraste dock är demontera oljepannan och göra rent/motionera solenoiderna.

193 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
engolf skrev:
TCM 0051 är lockup-solenoiden som har fastnat i OFF läge.
TCM002c utväxlingen på in/ut axeln diffar för mycket (slirar). Men det visste du säkert redan:(
Solenoiderna kan testas med vida, (köras individuellt). Det säkraste dock är demontera oljepannan och göra rent/motionera solenoiderna.

Jo precis, det är vad Vida säger, enligt de på Volvo så går det inte att göra något såhär, alltså de har tydligen testat lådan i nått program, verkar allt stämma, men det mekaniska kan de inte säga nått då de tyckte att den gick fint - fattar inte hur fan kan man tycka att det här är fint, men ok. smile

Att göra något själv har jag varken kunskap kring automatlådor, tid eller plats att göra, bilen har garantin kvar och bilhandlaren jag köpte bilen av verkar vara samarbetsvillig så detta får de sköta helt enkelt, somt sagt vill bara veta om det är bara jag som tycker att lådan verkar vara slut, eller är det nått mer att göra.

Hur testar man annars solenoiderna derna i Vida? Kan vara värt att prova och testa göra något själv så man har lite mer kött på bena när man ska ta upp diskussion med Volvo verkstad om igen. smile

Sök