240 turbo spottar olja ur dumpventil

jimmyanderss
20 april 2016 · 16 Inlägg

Hej! Har haft problem ett bra tag med min 240 förgasarturbo nu, så nu testar jag ta hjälp här! Samtidigt som den spottar så hostar den till rätt så rejält, det rycker i bilen. Ibland går bilen som den ska, men oftast så går den riktigt dåligt!! Först misstänkte jag vevhusvent eftersom att det var en hel del olja som kom via vevhusventilationsslangen in i luftfilter/turbo. Så jag gjorde en tillfällig lösning och drog den slangen ner i en flaska och pluggade igen hålet vid luftfiltret. Den spottar fortfarande olja från dumpventilen, det är inte särskilt lite heller. Rätt så mycket olja! Dumpventilen är ett hemmabygge, gjord av en Stromberg 175 CD-2 förgasare. Kan även nämna att det verkar vara en hel del olja i tryckrör osv, vet att det oftast är lite olja i dessa men nu är det ganska mycket vi snackar om!
Däremot så när jag drog vevhusvent till flaskan så är det inge olja i luftfilter/turbo. Men fortfarande så spottar det via dump och en hel del olja finns i tryckrören!! Vad kan detta bero på?

Det som är gjort på bilen:
Borrad
Planad/portad
T3/T4 W Turbo
Andra ventiler
Tillsatssprut
Brytarlöst tändsystem


Har testat byta:
Tändkablar
Tändspole
Kollat så det inte är läckage vid nån slag uti tryckrör

mvh

Senast redigerat av jimmyanderss (20 april 2016)

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Janneutanb
20 april 2016 · 7 272 Inlägg

Har du rensat ur tryckrör och intercooler från olja efter att du ledde om vevhusventen?

jimmyanderss
20 april 2016 · 16 Inlägg

Brains skrev:
Har du rensat ur tryckrör och intercooler från olja efter att du ledde om vevhusventen?

Japp! Det har jag.

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Mordivius
21 april 2016 · 19 Inlägg

Jag hade kollat skicket på turbon. Den skulle kunna vara sliten och börjat läcka olja förbi sin packning och in i tryckrören.

jimmyanderss
21 april 2016 · 16 Inlägg

Mordivius skrev:
Jag hade kollat skicket på turbon. Den skulle kunna vara sliten och börjat läcka olja förbi sin packning och in i tryckrören.

Kollat detta, inte mycket glapp i den och den spolar upp fint. Nu har det uppstått ännu en sak. När det spottar så låter det POFF som att den hostar rejält, om jag fortsätter hålla gas då så är det som att jag frikopplar. Alltså slirar på kopplingen... Kan det låta så om kopplingen är slut?

Volvo 240 "Förgasarturbo" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang