Problemet ligger troligen i att du har motorstyrning för en 2,8 och du åker 2,5. Den är programmerad efter 2,8:an och ger då troligen mer soppa än vad 2,5 klarar att förbränna. Så den går alldeles för fett. En mappning hade troligen löst problemet.
Hur kommer det sig att du har stoppat i en b25 istället för b28? Turbobygge på g?
Problemet ligger troligen i att du har motorstyrning för en 2,8 och du åker 2,5. Den är programmerad efter 2,8:an och ger då troligen mer soppa än vad 2,5 klarar att förbränna. Så den går alldeles för fett. En mappning hade troligen löst problemet.
Hur kommer det sig att du har stoppat i en b25 istället för b28? Turbobygge på g?
Nae det var förr förra ägaren som bytte motor pga att den motorn hade topplockspackningen gått på. Så då tycke han att det var "enklare" att byta motor
Har nu plockat ut boxen och dessa nummer står på den.
Om man söker på boxens nummer: 5WK9 032 D13 på google så får man upp några E39 523 bilar. Som dessa:
Ok, ja synd att han inte stoppade i rätt motor bara Såg att man även fick upp några 328/528 bilar. Så är säkert samma box men sen skiljer mappen. Så tror på teorin att den går på 328:ans mapp
Ser nu att det monterats en M50B25. Köp en M52B28, du kan hitta de för typ 2000 kr på returbilen.se (se till att ta en från en E36, det sitter olika tråg beroende på vilken kaross-kod de sitter i, M52 satt väl även i E39, E46 och E38)
Du skriver det själv (igen 2 inlägg upp). Minns jag rätt så har M50 oljepåfyllningslocket närmast torpedväggen medan M52 har locket "i motorns framkant".
Jaha okej. Du skrev det på ett sådant sätt så att jag uppfattade det som att du läste de på någon annan hemsida Men på min motor så sitter olje påfyllningslocket i fram vid fläkten Då kanske det är en M52B25 jag har i bilen?