Malish skrev:
jävligt gammal tråd man drar upp nu och jag orkar inte läsa hela. men skicka in vatten i insuget, borde inte det bli lite som att köra i regn? sitter väl inget filter som rensar bort vattnet i insuget? då bör det ju i fallet regn åka med en del vatten in i motorn?
och enl vad jag känner till så ska väl fuktig luft öka prestandan i motorn då motorn får mer syre och en bättre förbränning?
så att spraya in lite vatten i motorn tror då inte jag skadar nånting. och tror inte det tvättar ur motorn mer än det gör om man kör i regn heller för den delen.
Att köra i regn innebär att du får in luft med hög luftfuktighet.
Vid plus 20 grader och 100% luftfuktighet, (innebär dimma och kanske lätt duggregn) så innehåller en kubikmeter luft 17g vattenånga som mest.
17g är cirka en matsked.
En bilmotor vid optimal förbränning har en ratio på 14,7:1, alltså 14,7kg luft (ca12000l) på 1 kg bensin (1liter).
Så vid högsta luftfuktigheten 100% och optimal förbränning så får motorn i sig 204g (ca 2dl) vatten per varje liter bensin bilen drar.
Vissa rykten menar att en bil drar lika mycket bensin per timme på tomgångskörning som liter per mil blandad körning. Så för enkelhetens skull tar vi en bil som tar cirka 1 liter på en timme tomgångskörning.
Efter ett väldigt ovetenskapligt test så sprejar en normal sprejflaska cirka 1ml vatten per sprejning.
Tidigare i tråden ges rekommendation på ca 2dl vatten på 10min. Innebär cirka 200?sprejningar med en normal sprejflaska.
Så när du gör en utsotning á la garaget så får bilen i sig 2dl vatten på 10 min, när du kör i regn eller luft med högsta möjliga luftfuktighet så får bilen i sig 0,34 dl vatten på 10 min.
Så en utsotning med vatten innebär mer vatten in i motorn än vid körning i luft med hög luftfuktighet, och då är det inte inräknat vad filtret filtrerar bort, eller hur hög luftfuktigheten är som faktiskt går in i motorn.