Våtslipa ful lackförbättring på metalliclack?

Bukefalos
5 maj 2016 · 14 Inlägg

Har en mörkblå V70 -05 med en liten repa ungefär vid tanklocket. Det ser ut som att tidigare ägare bara dragit med ett tjockt lackstift över hela repan, med förskräckligt resultat. Lagningen känns tydligt med fingret och är grov och matt. Funderar på att våtslipa ner den med ett riktigt fint sandpapper och sen rubba/polera upp stället. Är det ett big no no? Eller finns det nåt bättre sätt att få bort det? https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-3a7b0a44c04ca9f82c85a05f9033f770.jpg

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 maj 2016 · 4 917 Inlägg

Jag har själv provat med slipning med fint papper på min gamla häck, men det blev inte bra , kanske enbart polering blir bättre ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
5 maj 2016 · 4 378 Inlägg

vattenslippapper är nog bättre än sandpapper..

Bukefalos
5 maj 2016 · 14 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag har själv provat med slipning med fint papper på min gamla häck, men det blev inte bra , kanske enbart polering blir bättre ?

Tror du man kan få ner den tillräckligt mycket med bara polering eller rubbing? Den sticker ju upp en liten bit över resten av lacken, och känns skrovlig. Jävligt mycket rubbing med maskin kanske?

Senast redigerat av Bukefalos (5 maj 2016)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 maj 2016 · 3 730 Inlägg

Detta snyggar du till med rubbing förhand. Hade en liknande bättring på en bil. Dock hade det blivit bäst att försiktigt med fin pensel bygga upp skadan
Men börja du med att polera bort kladdet med rubbing så får du avgöra sen hur du vill göra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bukefalos
5 maj 2016 · 14 Inlägg

DiwraZ skrev:
Detta snyggar du till med rubbing förhand. Hade en liknande bättring på en bil. Dock hade det blivit bäst att försiktigt med fin pensel bygga upp skadan
Men börja du med att polera bort kladdet med rubbing så får du avgöra sen hur du vill göra

Okej, tack! Tveksam till om bara rubbing räcker dock. Men jag antar att jag får ta i hårt.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 maj 2016 · 3 730 Inlägg

Bukefalos skrev:

DiwraZ skrev:
Detta snyggar du till med rubbing förhand. Hade en liknande bättring på en bil. Dock hade det blivit bäst att försiktigt med fin pensel bygga upp skadan
Men börja du med att polera bort kladdet med rubbing så får du avgöra sen hur du vill göra

Okej, tack! Tveksam till om bara rubbing räcker dock. Men jag antar att jag får ta i hårt.

Jag har tagit bort kladd från färgstift med rubbing. Går jättefint. Lyckatill

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
5 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Bukefalos skrev:

DiwraZ skrev:
Detta snyggar du till med rubbing förhand. Hade en liknande bättring på en bil. Dock hade det blivit bäst att försiktigt med fin pensel bygga upp skadan
Men börja du med att polera bort kladdet med rubbing så får du avgöra sen hur du vill göra

Okej, tack! Tveksam till om bara rubbing räcker dock. Men jag antar att jag får ta i hårt.

Eller så använder du en grov rubbing. Typ Lahega SuperCut 10

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bukefalos
6 maj 2016 · 14 Inlägg

Tack hörni! Jag stod och gnuggade en dryg halvtimme och tycker jag fick bort repan riktigt, riktigt bra. Allt lackstiftkladd är borta och under det låg det något som ser ut som en liten tvättrepa. Förstår verkligen inte hur förra ägaren tänkte när han kletade på lackstift på en sån liten repa. Först gnuggade jag ett bra tag med rubbing, sen drog jag lite med en scratch remover med blått pigment, sen vaxade jag noggrannt ovanpå. Nu ser man inte repan alls om man inte går nära, på nära håll ser den ut som en liten tvättrepa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-bc940ca7b26f61080222194b82a097e0.jpg

it_mutt Avstängd
6 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Bukefalos skrev:
Tack hörni! Jag stod och gnuggade en dryg halvtimme och tycker jag fick bort repan riktigt, riktigt bra. Allt lackstiftkladd är borta och under det låg det något som ser ut som en liten tvättrepa. Förstår verkligen inte hur förra ägaren tänkte när han kletade på lackstift på en sån liten repa. Först gnuggade jag ett bra tag med rubbing, sen drog jag lite med en scratch remover med blått pigment, sen vaxade jag noggrannt ovanpå. Nu ser man inte repan alls om man inte går nära, på nära håll ser den ut som en liten tvättrepa.

http://www1.garaget.org/gallery/images/214/213727/213727-bc940ca7b26f61080222194b82a097e0.jpg

Gott det.

Gällande hur ägaren tänkte kan det väl mycket väl varit som så att någon sagt till denna; ja men den repan tar ett lackstift bort eller liknande.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AX3L
12 maj 2016 · 398 Inlägg

Min teori är att tidigare ägare tänkt att "denna måste läggas i så det inte rostar", men i övrigt inte var så noga med resultatet. Det är ju trots allt bara en bil (för många).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang