Rost under kromad list på bakluckan - ta bort?

benzin
12 april 2016 · 68 Inlägg

Har en ordentlig rostskada i nederkant på bakluckan på min bil (Passat 2.0 TDI 2008). Tror att den kromade listen som sitter där gör saken värre. Verkar som att detta lagats en gång redan (köpte bilen begagnad för snart 2 år sen så jag vet såklart inte all historik).

När jag plockade loss listen så följde en hel del färg med. Jag funderar på att inte sätta tillbaka listen på bilen. Isåfall skulle jag behöva täppa till de 4 monteringshålen (hur ska det göras isåfall?). Eller kanske montera listen på ett bättre sätt (dvs INTE dubbelhäftande tejp).

Några ideer eller förslag kring detta? Just nu lutar det åt att spackla igen hålen och inte sätta tillbaka listen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-a9bd4582935847d01c1296d308834d76.jpg

Xebers76
12 april 2016 · 2 271 Inlägg

borde inte VW fixa detta är dig? jag fick ena skärmkanten bytt på min Honda Accord från 2006 då den vart rostig, Honda bjöd på detta

kolla med en VW återförsäljare, för det där är tyvärr ganska gånget, går inte riktigt att laga utan att byta ut den rostiga plåten/hela luckan

benzin
12 april 2016 · 68 Inlägg

Du menar att detta skulle gå på garantin? Jag har faktiskt ingen koll på detta. Tanken slog mig inte ens att kolla upp innan jag drog fram vinkelslip och stålborste smile

Enligt VWs hemsida så har man 3 års lackgaranti och 12 års rostskyddsgaranti. Faller inte detta lackgaranti? I så fall är det ju några år för sent.

Hittar inte någon bra information om detta. Tror att det enklaste är att helt enkelt göra klart jobbet jag påbörjat och hoppas att det håller ett par år till.

Hur menar du att det inte riktigt går att laga? Ytrost i karossen är väl inget ovanligt att man lagar?

JBeam
13 april 2016 · 201 Inlägg

Passater runt dom årsmodellerna är riktiga rosthögar. Tror icke att det kommer täckas av någon garanti då i princip alla ser ut sådär.. Vi har fått lacka om väldigt många på jobbet, dörrar, skärmar, bakluckor... Fan nästan hellack ibland. Mitt tips är att byta bil, det kommer bara bli värre tongue

Mew
13 april 2016 · 2 160 Inlägg

Xebers76 skrev:
borde inte VW fixa detta är dig? jag fick ena skärmkanten bytt på min Honda Accord från 2006 då den vart rostig, Honda bjöd på detta

kolla med en VW återförsäljare, för det där är tyvärr ganska gånget, går inte riktigt att laga utan att byta ut den rostiga plåten/hela luckan

Nä, rost på dessa bilar fick man som standardutrustning. Klagar man lär de marknadsföra det som automatisk viktreducering eller nåt... roll

Har det rostat igenom kanske de kan ta in det, men oavsett kostar det inget att gå in till sin lokala återförsäljare och fråga. Var vänlig och trevlig, inte krävande. Det har jag upplevt ger bäst resultat. smile

benzin
15 maj 2016 · 68 Inlägg

Nu har jag gjort klart jobbet. Blev riktigt bra till slut, även om man ser en ganska tydlig skillnad i färgnyans. I övrigt är lagningen i princip osynlig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-e343180ff99542ac0fd5a3c743230f4a.jpg
Hålen spacklade jag igen. De råkade bli fyllda vid första spacklingen, så jag tänkte att jag lika gärna kan låta dem vara så. Listen har jag inte monterat tillbaka. Tycker bilen ser lika bra ut, ja kanske t.o.m. bättre.

Senast redigerat av benzin (15 maj 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2016 · 14 056 Inlägg

benzin skrev:
Nu har jag gjort klart jobbet. Blev riktigt bra till slut, även om man ser en ganska tydlig skillnad i färgnyans. I övrigt är lagningen i princip osynlig.
http://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-e343180ff99542ac0fd5a3c743230f4a.jpg
Hålen spacklade jag igen. De råkade bli fyllda vid första spacklingen, så jag tänkte att jag lika gärna kan låta dem vara så. Listen har jag inte monterat tillbaka. Tycker bilen ser lika bra ut, ja kanske t.o.m. bättre.

Fick du bort all rost? Om inte så kommer det rosta snart igen, tyvärr.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
benzin
16 maj 2016 · 68 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fick du bort all rost? Om inte så kommer det rosta snart igen, tyvärr.
/Benny

Självklart så slipade jag bort all rost! Körde med lamellrondell och stålborste, sen zinkfärg, grundfärg, spackel, slipa, spackel, slipa, grundfärg, täckfärg, klarlack, klarlack. Ungefär så smile

EDIT: här är ett foto som visar hur det såg ut efter slipning, ett lager zinkfärg, och ett lager spackel. Jag slipade ända fram till rostfri plåt (blev betydligt större områden än man kunde tro från början).
https://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-fef9f532c114a8a626cc7f5d2076b730.jpg
Men med tanke på att det såg ut att ha varit lagat en gång redan så misstänker jag att det kommer börja rosta igen så småningom. Håller det 2-3 år så är jag nöjd.

Jag får återkomma nån gång under 2018 och meddela resultatet.

Senast redigerat av benzin (16 maj 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 maj 2016 · 14 056 Inlägg

benzin skrev:

Vettemannen skrev:
Fick du bort all rost? Om inte så kommer det rosta snart igen, tyvärr.
/Benny

Självklart så slipade jag bort all rost! Körde med lamellrondell och stålborste, sen zinkfärg, grundfärg, spackel, slipa, spackel, slipa, grundfärg, täckfärg, klarlack, klarlack. Ungefär så smile

EDIT: här är ett foto som visar hur det såg ut efter slipning, ett lager zinkfärg, och ett lager spackel. Jag slipade ända fram till rostfri plåt (blev betydligt större områden än man kunde tro från början).
http://www1.garaget.org/gallery/images/42/41426/41426-fef9f532c114a8a626cc7f5d2076b730.jpg
Men med tanke på att det såg ut att ha varit lagat en gång redan så misstänker jag att det kommer börja rosta igen så småningom. Håller det 2-3 år så är jag nöjd.

Jag får återkomma nån gång under 2018 och meddela resultatet.

Haha!! Ja, det kan du göra om du har bilen kvar. Det kan vara intressant att veta hur det håller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang