3st märken på däck på en fyrhjulsdriven bil?

H4ST That Shit Cray
29 maj 2016 · 1 087 Inlägg

Tjenare!

Liten funderare bara,
Jag har 4st 19" fälgar med 2st Bridgestone 255/35 och 1st Dunlop samt 1st Kumho. Alla har ganska precis samma rullomkrets, ett däck är 2cm mindre, men går man efter 4% regeln har jag 10cm att leka med.
Så.. Kan detta fucka upp min bil?

Bilen ifråga är en Skoda Yeti 2.0TDI 4X4 DSG

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Djo
29 maj 2016 · 10 157 Inlägg

_Hast_ skrev:
Tjenare!

Liten funderare bara,
Jag har 4st 19" fälgar med 2st Bridgestone 255/35 och 1st Dunlop samt 1st Kumho. Alla har ganska precis samma rullomkrets, ett däck är 2cm mindre, men går man efter 4% regeln har jag 10cm att leka med.
Så.. Kan detta fucka upp min bil?

Bilen ifråga är en Skoda Yeti 2.0TDI 4X4 DSG

Köra sådan skillnad på en fyrhjusldriven är aldrig rekommenderbart.

plus att axeln med kumho och dunlop blir olaglig då du kör med olika däck på samma axel.

Nej fyra nya däck är det enda rätta egentligen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
H4ST That Shit Cray
29 maj 2016 · 1 087 Inlägg

Djo skrev:

_Hast_ skrev:
Tjenare!

Liten funderare bara,
Jag har 4st 19" fälgar med 2st Bridgestone 255/35 och 1st Dunlop samt 1st Kumho. Alla har ganska precis samma rullomkrets, ett däck är 2cm mindre, men går man efter 4% regeln har jag 10cm att leka med.
Så.. Kan detta fucka upp min bil?

Bilen ifråga är en Skoda Yeti 2.0TDI 4X4 DSG

Köra sådan skillnad på en fyrhjusldriven är aldrig rekommenderbart.

plus att axeln med kumho och dunlop blir olaglig då du kör med olika däck på samma axel.

Nej fyra nya däck är det enda rätta egentligen.

Fasen att alla ska komma med olika bud.
Den olika delen var jag visserligen medveten om, men vissa säger att bilen inte bryr sig alls medan andra säger att allting blir förstört. Självklart inte värt att ta risken men hade jag sluppit köpa nya däck hade jag ju givetvis gjort det roll

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
CC72
29 maj 2016 · 1 661 Inlägg

Självklart är det inte olagligt att blanda olika märken på däck, det kan däremot vara olämpligt om man har däck med väldigt olika egenskaper.

"Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

H4ST That Shit Cray
29 maj 2016 · 1 087 Inlägg

CC72 skrev:
Självklart är det inte olagligt att blanda olika märken på däck, det kan däremot vara olämpligt om man har däck med väldigt olika egenskaper.

"Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Ja de är ju sommardäck alltihop. Den stora frågan är ju egentligen om min växellåda tar stryk om jag slänger på denna kombinationen på bilen.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Evildan
29 maj 2016 ·

_Hast_ skrev:

CC72 skrev:
Självklart är det inte olagligt att blanda olika märken på däck, det kan däremot vara olämpligt om man har däck med väldigt olika egenskaper.

"Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ. Ett fordon ska alltså bara ha diagonaldäck, radialdäck, sommardäck, vinterdäck eller dubbdäck."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Ja de är ju sommardäck alltihop. Den stora frågan är ju egentligen om min växellåda tar stryk om jag slänger på denna kombinationen på bilen.

Du behöver inte vara orolig, din DSG kommer förmodligen rasa oavsett vilka däck du monterar men antagligen skyndar du på detta med olika däck på din snöman.
Ett alternativ är att du sätter de två likadana fram då den normalt är framhjulsdriven tills skillnaden i rotationshastighet överskrider ett för mig okänt värde och då blir fyrhjulsdriven.
Jag hade köpt fyra nya gummin om jag mot all förmodan hade vågat spela DSG-roulette.

Senast redigerat av Evildan (29 maj 2016)

torsen
29 maj 2016 · 7 269 Inlägg

Vet inte vilken typ av "fyrhjulsdrift" Yeti har.
Knappast riktig typ Niva och Defender, som har mellandifferential, utan snarare typ viscokoppling.
I det första fallet tar inte transmissionen skada av smärre olikheter i hjulomkrets, men en visco tål inte längre tid med olikheter i däckdimension innan den stelkopplar mellan axlarna.

H4ST That Shit Cray
30 maj 2016 · 1 087 Inlägg

Evildan skrev:
Du behöver inte vara orolig, din DSG kommer förmodligen rasa oavsett vilka däck du monterar men antagligen skyndar du på detta med olika däck på din snöman.
Ett alternativ är att du sätter de två likadana fram då den normalt är framhjulsdriven tills skillnaden i rotationshastighet överskrider ett för mig okänt värde och då blir fyrhjulsdriven.
Jag hade köpt fyra nya gummin om jag mot all förmodan hade vågat spela DSG-roulette.

Mja, just DQ250n är rätt stabil, rasar inte mer än någon annan låda smile
Ja var lite det jag var inne på med.
Men låter nog som att det får bli 4 nya däck, alternativt 4st likadana bättre begagnade.

torsen skrev:
Vet inte vilken typ av "fyrhjulsdrift" Yeti har.
Knappast riktig typ Niva och Defender, som har mellandifferential, utan snarare typ viscokoppling.
I det första fallet tar inte transmissionen skada av smärre olikheter i hjulomkrets, men en visco tål inte längre tid med olikheter i däckdimension innan den stelkopplar mellan axlarna.

Det är Haldex fyrhjulsdrift på dessa.
Men som sagt det lutar nog åt nya däck, kanske kostar en extra peng nu men de verkar nog löna sig i slutändan.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
H4ST That Shit Cray
30 maj 2016 · 1 087 Inlägg

Nu sitter det 4st likadana på bilen så nu kan man sova gott wink

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Evildan
30 maj 2016 ·

_Hast_ skrev:
Nu sitter det 4st likadana på bilen så nu kan man sova gott wink

Gott mos!

Djo
30 maj 2016 · 10 157 Inlägg

_Hast_ skrev:
Nu sitter det 4st likadana på bilen så nu kan man sova gott wink

Bra vall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
30 maj 2016 · 7 269 Inlägg

_Hast_ skrev:
Nu sitter det 4st likadana på bilen så nu kan man sova gott wink

Har man en VAG-bil kan man aldrig sova gott.cool

Evildan
30 maj 2016 ·

torsen skrev:

_Hast_ skrev:
Nu sitter det 4st likadana på bilen så nu kan man sova gott wink

Har man en VAG-bil kan man aldrig sova gott.cool

Bazinga kamrat... 😂😃😅😄😀😬😱😨

H4ST That Shit Cray
31 maj 2016 · 1 087 Inlägg

Haha var snälla! lol

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang