Köpråd och info om vad som är tillåtet att göra med en bil i sverige

big_jake
15 juni 2016 · 5 Inlägg

Hejsan,

Jag är en vw kille. Jag ska köpa en Vw Golf Variant mk3 snart. mina frågor är vad ska jag kolla efter på bilen för att se om den är i bra skick? Sedan vill jag fråga er som vet och kanske har trimmat/byt motor i era bilar. jag hade tänkt köpa en variant med 2.0 motorn. Kan man bygga kompressor eller turbo och få den besiktigad? eller kan man trycka er en VR6a i en den och få den godkänd på svensk besiktning? Har läst lite om vad som är tillåtet i sverige och de verkar som om att man inte får göra ett skit! Jag bodde i usa och hade grannar som hade bilar med 500-1000 hästkrater 300++ kw och dom var helt  road legal. sedan kommer man hem till sverige och så får man knappt köra med en sänkt bil utan att få böter på en polis kontroll. så hur trimmar man en bil och får den laglig i sverige och vad är priset på endast registreringarna? Ska man skita i att trimma bil i sverige och bygga ljudbil istället?

/ Jake

Renault Laguna "Blue Sky" (2001)
BMW E32 730il "TheScorpion" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 juni 2016 · 7 243 Inlägg

Ja att trimma bilen är inte lagligt, att byta ut motor är heller inte en barn lek.
Ska du ha en vr6 under huven så får du antingen köpa en original vr6 eller registrera som ombyggt fordon med allt vad det innebär.

Reggar du som ombyggt fordon så går det även att registrera med överladdning om du samtidigt etanol konverterar
Kontakt SFRO så får du mer och rätt info smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
viccoA
16 juni 2016 · 3 110 Inlägg

Köp en original VR6, rätt bil från början kostar kaffepengar jämfört med krångel och tid med SFRO ombyggnad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang