Köpråd: Första bil - Budget - 60-70k

Enchiladas
23 juni 2016 · 5 Inlägg

Fortfarande inte gjort ett aktivt val på bil ännu.

Seat Ibiza såg intressant ut smile, även Kia kan säkert vara intressant om jag kan få tag på en nyare modell.

Vilken Kia modell skulle kunna passa mig isåfall?

Tusen tack! smile

turbosvenn
23 juni 2016 · 22 Inlägg

nej.. volvo V70R eller S60 2.5T där har du bra skit!

the closer you get, the slower i go
Utmarks-Loke
23 juni 2016 · 5 836 Inlägg

turbosvenn skrev:
nej.. volvo V70R eller S60 2.5T där har du bra skit!

Bilar som har gått hårt hela sina liv och är mer eller mindre slutkörda när vi kommit ner i aktuell prisklass. Bra val om man vill lära sig skruva men för stadskörning är de riktigt dåliga val.

Senast redigerat av Svarte_Orm (23 juni 2016)

Evildan
23 juni 2016 ·

Om du inte är nödgad att köpa den BMW e36 med turbo som bör tipsas om snart så kika på Picanto om du söker en liten smidig bil.
För din budget köper du en 2-3år gammal sådan.
Det är en liten bil med högt betyg i krocktester samt tillförlitlighetsundersökningar.
Ibiza eller Fabia från VAG är storleken större och bägge är även dom förnuftiga val.
Kia Cee'd är i storleken Ford Focus och är även det ett ekonomiskt bilägande eller varför inte nämnda Focus?
Finns många bra ekonomiska småbilar i din prisklass.

Instämmer med ovan skribent, inte köpa ngt prestandaorienterad bil, i den här prisklassen betyder det ofta skruva och omkostnader.
Du vill ju ha en bil och inte en leksak. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2016 · 17 473 Inlägg

Som förstabil vill man säkerligen ha manuell. Då är VAG ett gott val enligt ovan. Focus ska dessutom vara "körglada"? Fråga inte mig. Jag vill ha en bekväm bil. Sedan 20 års ålder... Hur länge hade du tänkt behålla bilen? Vissa bilar kan man tröttna på rätt fort om man har den läggningen, vilket jag har.

Evildan propagerade tidigt för Prius. Vi köpte en på idiotens inrådan. Den gör jag mig aldrig av med... Bekväm, billig, välutrustad, nyckellös osv. Men någon rolig eller snygg bil? Nja...

Sönderkörda premiumbilar med lite större maskiner är ett risktagande. Är du villig så kör på. En gubbkörd Octavia 1.8T kan vara rolig. Men ser väl inte så kul ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Enchiladas
23 juni 2016 · 5 Inlägg

https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fo … 16&w=1

Är denna ett dumt val? Ser att det är en av de billigare bilarna i den klassen. Är det för milantalet?

Knugcab
23 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Instämmer med ovan skribent, inte köpa ngt prestandaorienterad bil, i den här prisklassen betyder det ofta skruva och omkostnader.

Då rekommenderar jag en Datsun King Cab -85 med sugdiesel.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Presidento Of World
23 juni 2016 · 3 326 Inlägg

Opel astra.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Superb-linkan
23 juni 2016 · 275 Inlägg

Lada Niva!!
Tål allt och lite till!!
https://www.blocket.se/goteborg/Lada_Ni … 11&w=3

Riktigt ovanliga och annorlunda. Sticker ut på ett coolt sätt

trippelturbo Trucker
23 juni 2016 · 2 710 Inlägg

Jag har en S60 2.5T -05 (uttag 0511), gått snart 26000mil och går hur bra som helst. Hyfsat bra tryck i den (210hk) och då har jag haft 300hk bil! Kan starkt rekommendera en 2.5t -05 och nyare.. INTE 2.4t (den är klen).

För 60-70 får du en fin sådan!

Lycka till!

Fart missbrukare
Utmarks-Loke
23 juni 2016 · 5 836 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

Evildan skrev:
Instämmer med ovan skribent, inte köpa ngt prestandaorienterad bil, i den här prisklassen betyder det ofta skruva och omkostnader.

Då rekommenderar jag en Datsun King Cab -85 med sugdiesel.

Kanske i Norrbotten men på saltade vägar är det ingen höjdare.

IceEyes Varningar: För många..
23 juni 2016 · 2 552 Inlägg

En diesel-Mercedes från 70-talet. Hållbart, ekonomiskt, och därtill får du 40-50 000 kr över att lägga på öl och biobesök.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Knugcab
24 juni 2016 · 5 111 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Volvo544special65 skrev:

Evildan skrev:
Instämmer med ovan skribent, inte köpa ngt prestandaorienterad bil, i den här prisklassen betyder det ofta skruva och omkostnader.

Då rekommenderar jag en Datsun King Cab -85 med sugdiesel.

Kanske i Norrbotten men på saltade vägar är det ingen höjdare.

Ironin flödar, jag förstår att han absolut inte är ute efter den typen av bil, men efter att ha kört en sådan några månader så inser jag att den stämmer in på pricken när det gäller "icke-prestandabilar"... lol

(Skall man åka 40 år gammal dieselbil och få det "hållbart och ekonomiskt" i längden så krävs att man är entusiast och lite smågalen)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
turbosvenn
24 juni 2016 · 22 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

turbosvenn skrev:
nej.. volvo V70R eller S60 2.5T där har du bra skit!

Bilar som har gått hårt hela sina liv och är mer eller mindre slutkörda när vi kommit ner i aktuell prisklass. Bra val om man vill lära sig skruva men för stadskörning är de riktigt dåliga val.

men jag kan ställa fram en S60 2.5T  som gått 15000 mil komplett servicebok chippad på BSR och krämar 253häst... så det är ju hur mycket tid man lägger ner smile samma gäller V70R...

the closer you get, the slower i go
Dodge90dart
24 juni 2016 · 48 Inlägg

https://www.blocket.se/sodermanland/Vol … 22&w=3

Tycker denna var väldigt prisvärd, men är ju helt vad man gillar, du var inne på volvo först mer verkade det som och bmw. Kan ju säga som så här att jag hade nog köpte en volvo 940 97-98 som första bil.
Då lär man sig skruva och dem är väldigt pålitliga hade en i 6 år, var aldrig några bekymer bara slitage som på alla bilar skilnaden är att du kan skruva med precis allt själv. Är man bilintresserad eller vill starta ett bilintresse så är det en perfect bil. Man kan få en riktigt fin lågmilare för 25-35.000
Det här nån sa att man absolut inte skulle ha en bakhjulsdriven bil som första bil tycker jag är helt fel, finns inget bättre sätt att lära sig köra bil på, mycket lättare att manuvrera(mindre svängradie) och sedan väldigt kul på vintern, bra däck är alltid ao på vintern. Saknar till och med 940.n.

Enchiladas skrev:
Hej, jag är lite sugen på införskaffa mig min första bil för att bli lite mer självständig.

Jag kommer använda bilen mest för stadskörning, men kommer även ske några längre landsväg streckor ibland.
Vill hålla så låg bränsleförbrukning som möjligt för att inte hålla allt för höga månadskostnader på bensin etc.

De olika bilar jag kollat lite på (främst för utseendet, då jag inte kan NÅGOT alls om bilar utöver från vad jag personligen tycker ser bra ut) är:

Volvo C30
Volvo V50
Volvo V70
BMW 116 (extra sugen på denna)

Blocket annonser på två 116 jag kikat på:
https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_116 … 16&w=1
https://www.blocket.se/alvsborg/BMW_116 … 16&w=1

Vet dock inte hur farligt det är med miltal och vad jag ska kolla på när jag väl är där och ska köpa bilen, så hjälp även där uppskattas.

Jag har gått igenom några trådar här på första bils köp och sett en del om att miltal inte behöver spela någon roll och att bilen kan ändå vara i bra skick beroende på vem som kört.

Tar gärna emot tips på andra bilar som kan passa. Då det är en första bil kanske det är dumt att köpa en "dyrare" bil?

Stort tack om någon kan ta lite tid för att hjälpa mig smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang