3659
Sök

Golf IV 2.0 01a

74 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
Hej !

Har införskaffat mig en fin golf 4a 2.0 01 .

Problemet nu är att bilen drar olja !!!! 
Enda jag kan se är svart lite runt oljestickan, och precis under vevhusventilationen ! vilkak åtgärder vidtar man !
bilder kommer inom kort !

Är tacksam för svar av dem kunniga !

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 juni 2016
Jisses, då var det inget klipp du gjorde..
Men iofs var det ingen ny häck du köpte..roll
Dom kunniga kommer väl att säga sliten motor..
Senast redigerat av tommen1 (25 juni 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

74 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
ahh tänk så jag köpte den för den ee fräsch och gått lite , detta har med vevhusventilationen att göra pajjasitooo

Trucker
1 434 Inlägg
25 juni 2016
Vara otrevlig kommer man inte långt med..

Kan vara slitna kolvringar som gör att den förbrukar olja, eller att den läcker pga igensatt vevhusventilation och har blåst någon packning..

gör komptest på cylindrarna så märker du om du har läckage pga slitna kolvringar..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

74 Inlägg
25 juni 2016
Trådstartare
Sen har bara gått 12xxxx mil.  Tycker det e konstigt om kolvarna har slitits.

Trucker
1 434 Inlägg
25 juni 2016
FerizajLI skrev:
Sen har bara gått 12xxxx mil.  Tycker det e konstigt om kolvarna har slitits.

Miltalet säger inte mycket om motorn är misskött med dåliga oljebyten/för långt mellan servicarna,
en motor kan slitas ut snabbt om det inte sköts...

sen skrev jag kolvringar, inte kolvarna...
Senast redigerat av zleepy (25 juni 2016)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
28 juni 2016
Tyvärr är 2,0:an ökänd för hög oljeförbrukning. Slitna kolvringar som byttes ganska omgående samt så fick vi plugga munstyckena till kolvkylningen.

Prova öka oljeviskositeten om du kan få ner förbrukningen. Inga problem att köra 10W-40 eller 15W-40 på denna motorn.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

74 Inlägg
30 juni 2016
Trådstartare
Menar du att ink alla golf IV med 2.0 motor förbrukar olja ?? hmm/   

min har gått så pass lite, en mekaniker sa att oljan kan va för dålig och att den ångar bort ist !
skall prova med oljebyte castrol edg fst 5w-30

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
1 juli 2016
2,0 (AQY) är ökänd för sin oljeförbrukning sedan länge. Ringarna slits upp långt innan 10000mil pga materialfel i kolvringarna. Nya kolvringar kom i ersättnings art nr som vi byta på verkstaden samt pluggades kolvkylningsmunstyckena under kolvarna. En åtgärd som förbättra/minska oljeförbrukningen avsevärt...

Att byta till 5W-30 i ditt fall hade jag inte bytt till utan valt 10W-40 delsyntet som funkar bättre sedan du har högre oljeförbrukning. Oljan ångar inte bort som din mekaniker säger, den är tunnare och rinner igenom lättare samt förbränns... i kombination med kolvringar ännu fortare

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

74 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
Då gäller det att bli av med den dilen då sad

Sök